Hidden & Dangerous 2 - rozhovor 2.část
zdroj: tisková zpráva

Hidden & Dangerous 2 - rozhovor 2.část

2. 11. 2003 0:00 | Rozhovor | autor: Redakce Games.cz |

Zbraně, vozidla, umělá inteligence, obtížnost, herní engine, multiplayer, budoucí plány - to jsou některá z témat, o kterých jsme si povídali s animátorem H&D2 Alexandrem Silou z Illusion Softworks.

Autor: jd & Kate
Publikováno: 2.listopadu 2003


Zvětšit Hidden & Dangerous 2, komplexní taktická akce s prvky strategie a RPG zasazená do prostředí druhé světové války má všechny předpoklady k tomu, aby se stala nejúspěšnější českou hrou novodobé historie. I proto jsme připravili pětidílnou sérii článků, které vám tento brzy vycházející klenot z dílny brněnských Illusion Softworks představí do nejmenších detailů a současně s tím budete mít ojedinělou šanci nahlédnout do pozadí vývoje.

14 dnů s HIDDEN & DANGEROUS 2 na TISCALI GAMES
Pátek 24.10.
Úterý 28.10.
Neděle 2.11.
Úterý 4.11.
Polovina listopadu
Tipy & triky a recenze multiplayeru

První část našeho obsáhlého rozhovoru jste si nedávno mohli přečíst zde, nyní pokračujeme s druhou polovinou odpovědí Alexandra Sily, animátora hry Hidden & Dangerous 2 z Illusion Softworks.

Tiscali Games: Během vývoje se počet kampaní a misí často měnil - kolik jich finální H&D2 nakonec obsahuje a do jakých lokací zavítáme? Kolik má taková průměrná venkovní mapa kilometrů čtverečních?


Obrázek zdroj: tisková zpráva Alexander Sila: Ani bych neřekl, že jsme něco zásadně měnili. Můžete se těšit na sedm kampaní, což představuje 23 misí. Jak už bylo řečeno dříve, čeká vás Arktida, Afrika, Normandie, Norsko, Burma, Alpy a Čechy. Jednotlivé venkovní mise mají zhruba kilometr čtvereční. Hidden je primárně koncipován jako strategická akce. Proto není třeba prohánět hráče obrovskou krajinou. Navíc příliš velké mapy přinášejí problém nutnosti nerealistického počtu nepřátel kvůli zábavnosti a hluchým místům v levelu.

Jaké všechny dopravní prostředky budeme moci ovládat a jaká bude ve hře funkce letadel či ponorek - můžeme se těšit na nějaké čistě střílečkovité levely? Jedná se u vozidel o stejný fyzikální engine vozidel jako byl použitý v Mafii? Pokud ne, čím se liší?

Ve hře je možné použít více než 20 různých vozidel. Můžete se povozit klasickým jeepem, obrněným Haklem nebo německým náklaďákem. Zastřílíte si také z tanku nebo z Pumy (obdoba tanku na rychlých kolech). Miniponorky vám poslouží k přepravě pod vodou na větší vzdálenost a k zaminování nepřátelských cílů. Letadlem se proletíte pouze jako kulometčík v akční mezihře při průletu kaňonem. Fyzikální model je v podstatě převzat z kódu Mafie. Došlo však mezitím k celé řadě vylepšení, zejména kvůli pásovým vozidlům a motocyklům.

Kolik zbraní ve hře celkem najdeme, o jaké konkrétní kousky se jedná a podle čeho jste je vytvářeli?

Všechny zbraně byly vytvářeny podle reálných předloh. Hodně nám pomohl například pan Jan Skramoušský, redaktor Střeleckého magazínu. Měli jsme možnost se seznámit se se způsobem obsluhy a museli jsme nastudovat principy a použití jednotlivých zbraní. Celkem najdete ve hře něco přes 40 typů různých zbraní - samopaly stengun, thompson, německá MP40, různé pistole, pušky klasické a útočné, miny, granáty apod.

Je možné zbraněmi prostřelit některé typy materiálů nebo zcela zničit nějaké předměty ve hře?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Každá zbraň má svoji přesně definovanou „ranivost“ a schopnost procházet materiálem. Takže se vám třeba podaří jednou ranou z pušky zabít nebo zranit dva vojáky jdoucí v zákrytu za sebou. Také zjistíte, že dřevěné dveře prostřelíte hravě ze samopalu, zatímco s některými materiály si poradí jen silnější kulomet. Pokud kulka neprojde materiálem, může se také odrazit, což je možné využít pokud budete chtít zasáhnout vojáka stojícího za rohem, odrazem od protější stěny. V H&D2 je velmi velké množství objektů, které je možné rozstřílet - stoly, židle, lavice, skříně, vybavení interiérů a podobně. Takže si užijete zábavnou destrukci i likvidaci nepřátel např. skrz dřevěné stěny vagónu, dveře apod.

Jak se oproti minulému dílu zlepšila umělá inteligence nepřátel i vlastních vojáků? Co od nich můžeme v tomto ohledu očekávat - pouze striktně naskriptované chování nebo budou někdy jednat i na vlastní pěst nehledě na zvolený mód agresivity?

Umělá inteligence a prakticky i veškeré další části hry byly vyvinuty kompletně znovu. Postavy se rozhodují na základě skutečných událostí - jako je sluch a vidění. Pokud vás nepřítel reálně neslyší nebo nevidí, pak na vaši přítomnost nereaguje. AI nevyužívá žádných triků nebo podvodů ze strany kódu. Nepřátelé spolupracují a chovají se logicky podle svého zařazení: defenzívní (hlídají určitý objekt), agresivní (můžou hráče pronásledovat po celé mapě) nebo můžou například přejít do paniky (voják zahodí zbraň a vzdává se, pokud není zajmut nebo eliminován, tak se po čase může vzpamatovat a znovu zaútočit), atd.

Umělá inteligence vlastních vojáků je mnohem účinnější než v prvním díle a bude vám hodně pomáhat. Mnohokrát se vám stane, že zvládnete těžkou situaci jenom díky pomoci vašich spolubojovníků. Hodně času nám zabralo najít správný poměr mezi kvalitou AI hráčovy skupiny, aby nedocházelo k tomu, že jsou vám ostatní buď k ničemu nebo naopak vyřeší všechno za vás. Vzhledem k variabilitě a komplexnosti podnětů, na základě kterých se AI rozhoduje, dochází ve hře k celé řadě neopakovatelných momentů. Některé situace se budete snažit opakovat znovu a znovu jenom proto, abyste zjistili, jak to tentokrát dopadne.

Pokud lze určit, bude H&D2 v porovnání například středních obtížností náročnější nebo jednodušší než jednička? Kolik času trvá dohrání jedné mise průměrnému hráči? A jak to bude s ukládáním pozic - bude jich na nejlehčí obtížnost neomezeně, nebo jen omezený počet, aby se zabránilo zbabělému ukládání na každém kroku?

Obrázek zdroj: tisková zpráva V průměru je většina misí na střední obtížnost náročnější než první díl. Hráči se také obecně zdokonalují a dokážou „propařit„ mnohem složitější hry než před několika lety. Na jednoduchou a normální obtížnost je neomezený počet ukládacích pozic. Jednoduchá obtížnost je určena pro „víkendové“ hráče, kteří netráví moc času u počítače, nebo se chtějí prostě jen příjemně pobavit. Někteří ji využijí k tomu, aby v klidu zjistili, jak to celé funguje a mohli si vyzkoušet různé fígle. Pak přepnou na tužší hard obtížnost se třemi save pozicemi na level. Hardcore hráči se pak poperou s reálným nejtěžším módem, kde musíte celou misi projít na jeden „nádech“.

O co přesně půjde v avizovaných singleplayerových modech Lone Wolf a Carnage?

Lone Wolf je vlk samotář, který plní všechny úkoly úplně sám a na nikoho nespoléhá. V některých situacích bude tento mód mnohem obtížnější, protože nemůžete využít palebnou podporu ostatních členů týmu. Carnage je obdobný mód jako klasický Hidden jen s tím rozdílem, že musíte vždy eliminovat veškerý odpor nepřítele v oblasti - žádné slitování, nikdo nesmí přežít.

Povězte nám prosím něco o modifikovaném engine z Mafie, na kterém hra poběží. Jaké úpravy v něm byly provedeny, aby lépe sloužil pro účely H&D2? Uspokojí engine i ty, kteří si oblíbili "rag-doll" animace mrtvých postav, které se při pádu přizpůsobí okolním předmětům?

Od vydání Mafie naši programátoři odvedli na enginu LS3D pořádný kus práce. V mnohých ohledech byl engine optimalizován a urychlen na vyšší výkon. Původní systém animovaných smrtí byl plně nahrazen dynamikou (rag-doll fyzikou) a byla přidána inverzní kinemtaika. Smrt vojáka ovlivní typ zbraně, směr a intenzita zásahu. Při pádu na zem se pak kolizní systém postará o správné usazení na terén, přičemž jednotlivé končetiny mají své limity tak, aby nedocházelo k „překrucování“ postav.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Alexander Sila, animátor Hidden & Dangerous 2 z Illusion Softworks

Neobáváte se toho, že grafika bude kvůli dlouhému vývoji hry vnímána zmlsanými lidmi jako příliš zastaralá? Podporuje některé DirectX 9 vlastnosti nebo je postaven pouze na starším DX 8.1?

Ne. H&D2 vypadá skvěle.

Plánujete použití tohoto enginu i v dalších hrách od Illusion Softworks nebo souběžně vyvíjíte ještě jinou technologii například pro Chameleona?

Do budoucna jistě plánujeme další updaty nebo nové verze naší technologie.

Jaký procesor a grafická karta bude potřeba, aby si člověk vychutnal H&D2 plynule hratelné (tzn. 30+ snímků za sekundu) v dnes nejpoužívanějším herním rozlišení 1024x768/32bit?

Na pohodovou pařbu potřebujete 2 GHz procesor a 512 MB RAM. Jinak H&D2 jede bez problému i na počítači kolem 1GHz, není nijak náročná na hardware.

Co můžete prozradit o hudebním doprovodu a ozvučení H&D2? Kdo je autorem soundtracku?

Autorem je Michal Szlávik, soundtrack je nahrán brněnským symfonickým orchestrem. Některé skladby máme také licencované, stejně jako v případě Mafie.

Jaké všechny mody obsahuje multiplayer v H&D2 a v kolika lidech / na kolika mapách si celkem zahrajeme?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Multiplayer podporuje ve třech různých módech přítomnost až 32 hráčů. Occupation Mode je bojem o získání nepřátelského území při obsazování klasických spawn pointů tak, jak je znáte třeba z Battlefieldu 1942. K dispozici budete mít také tanky a vozidla. Obecně strana, která dokáže hrát kooperativně, má v tomto módu mnohem větší šanci na úspěch. Deathmatch mode je známým módem - co vidíš, to zastřel. Do třetice hra obsahuje Objective mód, kde jeden tým se snaží získat nebo zničit cíle mise, zatímco druhý tým se snaží tyto cíle ochránit.

Proč ve hře chybí hráči tolik žádaná kooperativní MP hra?

Kooperativní mód jsme zatím nezařadili z časových a technických důvodů, neboť je nutné v takovém případě znovu vyladit hratelnost všech misí, které jsou určeny primárně pro jednoho hráče a upravit vlastnosti skriptovacího jazyku. Určitě se chceme ke kooperativnímu módu vrátit v některém z našich dalších produktů.

Chystáte později vydání hry třeba i pro PS2 a Xbox stejně jako v případě Mafie?

Zatím ještě nebylo rozhodnuto.

Můžeme se těšit na vydání hratelného dema? Pokud ano, kdy by k tomu teoreticky mohlo dojít?

To záleží na našem vydavateli.

Plánujete po vydání hry pracovat ještě na nějakých přídavcích/datadiscích, případně do čeho dalšího se tým, stojící za vývojem H&D2, pustí? Připadají v budoucnu v úvahu i nějaké přídavné mise nebo editační nástroje/SDK volně ke stažení z internetu?

Obrázek zdroj: tisková zpráva V tento okamžik je schválen vývoj datadisku k H&D2. Uvažujeme také o volně dostupných levelech pro multiplayer na internetu. Zároveň s vydáním hry začneme vydávat i patche, zejména kvůli multiplayeru (obzvláště kvůli cheatování). Rozhodně dojde i na různá vylepšení na základě ohlasu od hráčů. No a pak se uvidí. Hru budeme rozhodně podporovat hodně.

Chcete na závěr něco dodat, případně vzkázat čtenářům Tiscali Games?

Příjemnou zábavu!!!

P.S. Česká verze H&D2 měla původně vyjít 3.listopadu, ale její vydání bylo posunuto zhruba o dva týdny, takže bude k dispozici až kolem poloviny listopadu včetně avizovaného opravného patche (info).

14 dnů s HIDDEN & DANGEROUS 2 na TISCALI GAMES
Pátek 24.10.
Úterý 28.10.
Neděle 2.11.
Úterý 4.11.
Polovina listopadu
Tipy & triky a recenze multiplayeru

Každý, kdo si českou verzi Hidden & Dangerous 2 předobjedná za zvýhodněnou cenu 899 Kč z internetového obchodu Tiscali GameShop, získá s třemi orginálními CD s hrou ještě čtvrté bonusové od nás, na němž nalezne kompletní hru Hidden & Dangerous Deluxe. Ta je přímým předchůdcem H&D2 a vedle vylepšené grafiky (oproti původní verzi hry) obsahuje i oficiální datadisk Fight for Freedom nebo editor levelů.

Stáhněte si: Videa, Trailery, Intro, Screenshoty, Cheaty...

Související články: Dojmy po dohrání, Preview (6/2003), Novinky, Hidden & Dangerous Deluxe recenze a návod



jd & Kate
autorovi je 24 let, na Tiscali Games pracuje hlavně jako šéfredaktor, editor a novinkář, nejraději má akční (Quake, GTA), strategické (Transport Tycoon, UFO), závodní (NFS) a sportovní tituly, neobejde se bez kvalitní (psy)trance/ambient hudby, baví ho taneční party, squash, lyžování a cestování (více)

 
 
jd & Kate

Nejnovější články