Producent Sergej Ilushin o dvou letech balancování World of Warplanes
zdroj: tisková zpráva

Producent Sergej Ilushin o dvou letech balancování World of Warplanes

22. 11. 2013 19:30 | Rozhovor | autor: Aleš Smutný |

Nad hlavou mám desítky modelů letadel z druhé světové války. Na plazmových televizích běží World of Tanks pro X360 a na skupince počítačů zase to hlavní, nač v těchto týdnech směřují oči a mysli celého Wargamingu - free-to-play multiplayerovka World of Warplanes. Je celkem jasné, že Wargaming i přes masivní úspěch World of Tanks nebere nic za hotové a chce se svou leteckou odnoží zabodovat.

Podle mého na k tomu má Wargaming a ukrajinské studio Persha, které za World of Warplanes stojí, ty nejlepší předpoklady. Vždyť šéf celého vývoje se jmenuje Sergej Ilushin (anglický přepis jeho jména). Kdybyste to nevěděli, za vývojem skutečných letounů Iljušin, včetně legendárního Šturmovika, stál konstruktér Sergej Iljušin (Ilyushin). Předurčení? Příbuzenství?

„Ne, nejsme příbuzní,“ odpovídá současný Ilushin a vyvrací tak mou teorii, že jen někdo při anglickém přepisu udělal drobnou změnu. „Jste už několikátý, kdo se mě na to ptá,“ pokračuje, čímž boří i mou iluzi o tom, jak hrozně vzdělaně a originálně budu působit. Ale navzdory tomu, že na podobně „originální“ otázky musí pořád odpovídat, působí nesmírně sympaticky. Trochu nejistě, jako kdyby si musel zvyknout, že je o hru jejich studia takový zájem, ale zároveň, když se na World of Warplanes začnete vyptávat, i velmi nadšeně - upřímným, nekašírovaným způsobem.

Přitom to není žádný vývojářský zelenáč. „Začínal jsem v moskevském studiu Akella před třinácti lety. Asi v roce 2004 jsem se přesunul do Kyjeva, do studia Persha. Tady jsme pracovali na mnoha projektech, hlavně pro jiná studia. Dělali jsme třeba na většině projektů DICE.“

U spolupráce s Electronic Arts a DICE se ale jejich cesta nezastavila. „Pak jsme začali spolupracovat s Wargamingem na tvorbě obsahu pro World of Tanks. Jednoho dne nám přišla nabídka s vývojem prototypu pro leteckou hru. Výsledek se jim líbil a stali jsme se součástí celé Wargaming rodiny,“ spokojeně popisuje dění ve studiu Persha chlapík ve stylové letecké bundě.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Ostatně, má proč být spokojený. „Vydání projektu jsme několikrát odložili, protože jsme nebyli spokojení s podobou hry. Teď si ale myslíme, že je vše připravené. Máme hodně map a víc než stovku letadel. Samozřejmě, produkce z naší strany nekončí, už teď máme plány na další letadla, mapy nebo nový mód. Náš plán je vytvořil každé letadlo, se kterým bylo kdy možné létat a bylo zdokumentované. Takže jednoho dne dojde třeba i na česká letadla.“

V té době už jsem měl něco málo s World of Warplanes nalétáno a hra plnila to, co slibovala. Tedy kombinaci částečné historické akurátnosti, která se ale silně kombinuje s přístupností arkádového létání – pojem „arkádové“ v tomto případě není pejorativní.

Stejně jako ve World of Tanks není simulací řízení tanku, ani World of Warplanes není leteckým simulátorem. „Pro nás bylo důležité mít dostatek historických údajů, vidíte to ve hře na našich variacích ve stromech vývoje letounů. Nahrávali jsme zvuky skutečných letadel - ne rekonstrukcí, ale dochovaných letadel, kvůli nimž jsme jeli třeba i do USA,“ vysvětluje Ilushin.

Nejde však jen o zvuky, ale i o chování letounů. „Třeba Messerschmitt Bf 109 byl rychlý a výkonný při stoupání, což třeba u sovětských letadel neplatilo a v naší hře to najdete. Ale WoWP není simulace. Odstranili jsme třeba propad do vývrtky, protože to neodpovídalo stylu hry a naší představě o její hratelnosti. Nechceme, aby noví hráči hned zápasili s vlastním letadlem. Různá letadla však nabízí různé taktiky. Někdy vám stačí číst knihy od skutečných es z 2. světové války a použít jejich triky ve hře.“

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na dvou hodinách Ilushin ničí komunitu

Velmi příjemně mě tato vlastnost hry překvapila. Když jsem létal s Lavočkinem, měl onu pověstnou skvělou manévrovatelnost. Me 262 si zase držel svou stopu a kvůli vysoké rychlosti, ale omezeným manévrovacím možnostem jste museli myslet při náletech na pozemní cíle na to, abyste manévr vybrali.

Ilushin mi potvrdil, že nalezení toho správného poměru realismu a přístupnosti nebylo nic lehkého. „Trvalo nám dva roky, než jsme vše správně vybalancovali. Tohle není jako řízení tanku ve World of Tanks. Kdo někdy řídil auto, bude umět řídit tank. Letecké souboje jsou však mnohem složitější. Musíte vnímat celý prostor ve třech dimenzích.“

Potěšující je, že se tato snaha promítla i do ovládání, které má World of Warplanes nastavené pro myš a klávesnici, ale i joystick nebo gamepad. Osobně mi určitě sedne víc joystick, nicméně Ilushin se zaklíná, že při hře nepoznáte rozdíl mezi hráčem, který má klávesnici a myš a hráčem, který hraje s joystickem.

Nedalo mi to a jako asi stý v řadě jsem se musel zeptat na možné propojení World of Tanks, Warplanes a případně i Warships. „Hodně jsme o tom diskutovali, ale v této podobě by to asi nešlo. Kdybychom ty hry spojili, nebudou mít třeba tanky proti letadlům nejmenší šanci. Nebudou se mít jak bránit proti leteckým raketám. Museli bychom výrazně pozměnit ony hry.“

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Z celého Ilushinova vyprávění je jasné, že má rád letectví a letadla z 2. světové. Nešlo se tedy nezeptat na klasickou otázku fanouška tohoto vojenského období. Jaké je jeho nejoblíbenější letadlo právě ve World of Warplanes? „To je těžké. Mám obecně nejraději lehké stíhače. Pokud si mám vybrat, budou to dva. Vynikající je Messerschmitt Bf-109, ale na druhou stranu musím říct, že mám opravdu rád i létání s Lavočkinem La-7.“

Inu, nemá špatný vkus. Ale je třeba říci, že podle mě si svého favorita najde prakticky každý hráč WoWP. Ať už preferuje letouny, které se umí skoro otočit na pětníku, nebo naopak drtivé bitevníky. Vyzkoušel jsem třeba poválečný prototypový Il-40P a pocit z jeho ovládání je zcela jiný, než u ostatních letounů. Projevilo se to tím, že jsem po úspěšném náletu nedokázal tohle monstrum zvednout a rozplácnul se do skály.

Nebyl jsem v tom ovšem sám. Když se rozjely zápasy členů komunity proti lidem z Wargamingu, tak se kromě lítých leteckých soubojů na velkém plátně objevil nešťastník, který na tom byl stejně jako já. Jeho Il-40 sice zahrnul soupeře při čelním náletu deštěm projektilů, ale pak už jsem jen viděl zoufalé snahy proudový kolos zvednout před blížící se zemí. Kontakt s ní pak sál ocenil mírně ironickým potleskem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

World of Warplanes zjevně není simulace, tou však nikdy být nechtěla. Nabízí ale šanci těm hráčům, kteří si chtějí ve svém oblíbeném období a odvětví zakusit to, co hráči World of Tanks, ale tankové bitvy je neberou. Počítám mezi ně i sebe, protože instantní přístupnost a variabilní chování letadel spolu s rychlými bitvami jsou pro fandu WWII letectví lákavě.

Nejnovější články