Rozhovor o obnovení Excaliburu
zdroj: tisková zpráva

Rozhovor o obnovení Excaliburu

30. 4. 2009 0:00 | Rozhovor | autor: Redakce Games.cz |

Martin Ludvík je pro někoho snílek, pro jiné průkopník. Restart časopisu mu v nepřející době nepřipadá jako čiré bláznovství, protože ho chce pojmout jinak než ostatní.

Autor: jd
Publikováno: 30.dubna 2009


Aukce ochranné známky

Martin Ludvík na dovolené zdroj: tisková zpráva Uplynulo zhruba 14 dnů od zahájení internetové aukce ochranné známky Excalibur a výsledkem je pořád 0 příhozů. Nemáte zpětně pocit, že ta vyvolávací cena stanovená na 1 190 000 Kč byla přemrštěná? Konzultoval jste její hodnotu s nějakým expertem nebo jste to prostě jen chtěl zkusit i kvůli zviditelnění?

Martin Ludvík, vydavatel a majitel ochranné známky Excalibur: Nejvhodnější okamžik pro příhoz je těsně před koncem aukce, tedy 7. května ve 13 hod. a něco minut. Povědomí o Excaliburu se budovalo mnoho let a stále má obrovskou hodnotu, odhaduji více než milion čtenářů, kteří Excalibur kupovali nebo četli. Excalibur - to je něco podobného, jako Tatranky, ABC nebo Míša. Taky si spíše koupíte něco, co znáte, než něco neznámého. Vyvolávací cena je dost nízká, vydražitel získá prestiž, čtenáře a nebude muset pracně mnoho let budovat novou značku. Zviditelnit se nechci, protože se bojím lidí.

Co jste vlastně za celých těch devět let, kdy časopis nevycházel, dělal - co vás mezitím živilo a jak se v tomto směru dařilo, i např. v soukromém životě? Proč jste se k Excaliburu rozhodl vrátit právě teď?

Když zůstanu u vydávatelské profese, tak jsem nějakou dobu vydával Nejlepší hry a doposud vydávám Herní výběr. Oba produkty byly hodně úspěšné a to mi tak trochu navnadilo vrátit se zpět k Excaliburu. Také mám rozděláno spoustu jiných nevydavatelských a neherních projektů, které jsou ale v neveřejné fázi, takže k nim vám teď nic bližšího neřeknu.

Pokud se ani do 7. května žádný zájemce v aukci nepřihlásí, jaké další kroky postupně podniknete pro obnovu časopisu vlastními silami?

Neprozrazuji své kroky dopředu. Bude jich ale mnoho a spousta z nich nečekaných. Excalibur bude totiž jiný. A protože bude jiný, tak nemá smysl popisovat něco, co lidi neznají. I Excalibur web, který bude tištěnému Excaliburu předcházet, bude jiný.

Mají potenciální čtenáři důvod věřit, že tentokrát své slovo - tzn. závazek obnovit vydávání tištěné verze Excaliburu nejpozději do konce roku 2009 - skutečně dodržíte (narozdíl od nerealizovaných slibů v minulosti)?

Myslím, že čím méně lidí tomu bude věřit, tím větší zájem o Excalibur to vyvolá a tím větší prodejnost bude mít Excalibur. Slib vydávání tištěného Excaliburu mnohým hráčům přináší naději. Naději, že tady konečně bude čtivý a zábavný herní časopis za skvělou cenu a ne předražené DVD s parodií na časopis.

Situace na trhu s časopisy

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vámi zamýšlený formát nového tištěného Excaliburu (cena 50 Kč, žádná plná hra, multiplatformní měsíčník) silně připomíná papírové Doupě, resp. pozdější Next Level. Neukázal vám jejich neúspěch (resp. poměrně rychlý zánik), že tudy cesta asi nevede? Nebo podle vás Doupě / Next Level něco dělali zásadně špatně?

Technické parametry nejsou všechno. Doupě a Next Level měly jednu drobnou chybu. Nebyly to časopisy. Excalibur bude časopis.

Podle nezávislého auditu ABC ČR počet na pultech prodaných kusů časopisu Level v únoru poprvé spadl pod 10 tisíc kusů, v meziročním srovnání i oproti předešlému měsíci o 4 tisíce kusů. Pro srovnání, před dvěma lety se ještě držel na 25 tisících. GameStar skončil, Oficiální X360 Magazín, Doupě a Next Level též, ve světě několik velkých magazínů neminul stejný osud. Score stále existuje, ale raději není auditováno (odhaduje se u něj menší odbyt než u Levelu). Mnohé vydavatelské domy se potýkají s finančními problémy. Před pár dny byl zrušen např. specializovaný filmový magazín Premiere. Nepřipadá vám obnovení papírového Excaliburu v této velmi nepřející době jako čiré bláznovství?

Level a Score upadají a prodávají se pouze s DVD za astronomickou cenu 199 Kč. Za této situace prodat téměř 10.000 ks předraženého Levelu považuji za velký úspěch. Score na tom bude zhruba obdobně a navíc k tomu mají ještě pár tisíc předplatitelů. Dohromady asi 25.000 prodaných kusů po 199 Kč = cca 5 milionu Kč měsíčně. Do toho samozřejmě nepočítám příjmy z inzerce. Takže stále dost velký trh. Excalibur bude stát zlomek ceny Score nebo Levelu, kde by již cena neměla hrát významnou roli při rozhodování koupit - nekoupit. Ostatní herní časopisy skončily, jak to bude s Levelem nebo Score po příchodu Excalibur ukáže čas. Obratově pětimilionový trh by pro Excalibur byl úplně dostačující: při ceně Excaliburu 50 Kč by to znamenalo prodaný náklad 100.000 výtisků, což je také meta, kterou by chtěl Excalibur dosáhnout.

Dosud přežily jen české herní časopisy, které přikládají plné hry, a všeobecně se má za to, že se spousta lidí při koupi rozhoduje právě dle toho, jakou hru zrovna to které číslo obsahuje. Proč tedy ne plná hra i u Excaliburu?

Excalibur dá lidem možnost volby. Volby koupit či nekoupit si za ušetřených cca 150 Kč jakoukoli hru nebo něco úplně jiného nebo taky vůbec nic. Pri uvažované maximální ceně Excaliburu 50 Kč ušetří jeho čtenáři 1 800 Kč ročně a to už je docela dost peněz.

Kolik prodaných kusů z vysokého počátečního nákladu 40 tisíc kusů byste u prvního čísla považoval za úspěch?

Remitenda (počet neprodaných výtisků) se v současnosti pohybuje u většiny časopisů na dost vysokém procentu. Ale první Excalibur bude něco výjímečného a hodně očekávaného, předpokládám dobrý výsledek nad 30.000 kusů. Bylo by skvělé, kdyby se 100.000 prodaných Excaliburů měsíčně podařilo dosáhnout do výročí stého Excaliburu.

Věříte datům Media Projektu o čtenosti každého čísla Score a Levelu, v nichž je započítáno údajné půjčování kamarádům či spolužákům? Někteří to vnímají jen jako obalamucení inzerentů...

Datům Media Projektu celkem věřím, v průzkumu se zjištuje čtenost a u té nezáleží na tom, jestli byl ten či onen časopis čten pod lavicí ve škole nebo při čekání u zvěrolékaře.

Formát časopisu

Obrázek zdroj: tisková zpráva Opakujete, že máme zapomenout na obsahovou strukturu Score nebo Levelu - v čem tedy přesně bude Excalibur jiný (ona "nová forma časopisu")?

Excalibur nebude souborem novinek, preview, recenzí, návodů, kultury a nudných rozhovorů či disertačních prací. Excalibur bude časopis.

Je jedním z těch tajemných rozdílů, že Excalibur nebude stát na recenzích, když vy sám nevěříte, že by tento slohový útvar dokázal přitáhnout davy čtenářů? Jaké máte pro tento názor podklady a víte např., že recenze jsou tím zdaleka nejčtenějším obsahem na herních webech?

Excalibur recenze zavedl, Excalibur je také zruší. Recenze je jako vir, který se z Excaliburu rozšířil nejen do tištěných herních časopisů, ale i na herní weby. Na herních webech mají určité formy recenzí své opodstatnění (aktuálnost, možnost aktualizací, nekonečné množství textu a obrázků, videa, odkazy, komentáře čtenářů atp.). Ale v dnešních papírových časopisech nemají recenze smysl. Samozřejmě hrám se Excalibur bude věnovat maximálním způsobem, ale ne formou recenzí.

Z některých dřívějších prohlášení jsem měl trochu dojem, že by nový Excalibur snad měl být profilován pro náročnější, intelektuálněji založené čtenáře, kteří místo běžné informativní recenze chtějí číst epos nebo tématickou povídku na motivy hry (něco jako rubrika Kavárna v MF DNES). Bude tomu tak nebo je tato úvaha úplně vedle? Uvědomujete si případně, že tito hlasití křiklouni tvoří velmi zanedbatelné procento české herní populace, které vydávání časopisu neuživí?

Excalibur bude pro všechny. Pro hloupé i chytré, pro mladé i staré, pro hráče i nehráče, pro muže i ženy. Aby takovým mohl být, musí mít vysoké nároky na redaktory a autory. Protože pouze profesionálně zpracovyný obsah může splnit tuto univerzálnost.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Co dá Excalibur dnešním třicátníkům a čtyřicátníkům, otcům rodin, kteří si zahrají jednou za čas na konzoli nebo handheldu a mají už jiné zájmy než hltání sice vtipných, ale jinak nepříliš vypovídajících "recenzí" o tom, co měl zrovna někdo dobrého k obědu, jako kdysi?

Cílit se bude na všechny - Excalibur je zamýšlen jako zbraň hromadného zaměření. Nebude to jen tištěný časopis, ale také web. Otázka přesně vystihuje, jaký Excalibur nebude. Excalibur bude úplně opačný, než je ta otázka. Obsah Excaliburu bude průběžně dolaďován tak, aby byl výsledek co nejlepší. Teď je před námi půlroční přípravné období.

Redakce

Prozradíte jméno šéfredaktora? Šeptá se o lidech z KulturaKriplu nebo snad Dave de Sade... můžete to potvrdit nebo vyvrátit?


Jméno šéfredaktora nebo šéfredaktorky a dalších redaktorů a redaktorek podléhá utajení.

S lidmi z KulturaKriplu jste se prý téměř domluvil již vloni - proč vám to vlastně tehdy neklaplo?

Žádná domluvená spolupráce s KK nebyla. Spolupráci jsem sondoval všude možně a nebyl zveřejněn ani slíben žádný termín vydání, až teď v případě neprodeje ochranné známky.

Kolik lidí na plný úvazek bude tvořit redakci a na co hodláte nalákat externí spolupracovníky, když práce v papírovém médiu (a dvojnásob s netradičním konceptem) je v některých ohledech složitější než na webu (recenzenti mívají šibeniční termíny pro hraní&napsání recenze, novinky zestárnou rychleji, než jsou zalámány, a shánění exkluzivního obsahu je v domácích podmínkách velice obtížné). Bude mezi autory i nějaká známá tvář ze současných magazínů nebo navrátilec ze starých Excalibrů?

V papírovém Excaliburu recenze ani novinky či preview v klasické podobě nebudou. V Excaliburu nebude nic žhavě nového, přístup k aktálním novinkám bude prostřednictvím Excalibur webu. Excalibur bude ten, kdo si bude vybírat, o čem a jak napíše a ne nikdo jiný. Jakékoliv snahy o ovlivňování obsahu Excaliburu vydavateli nebo prodejci her budou Excaliburem trestány. Herní celebrity samozřejmě v Excaliburu budou v hlavní roli - Excalibur pomalu ani o ničem jiném nebude. Přesné složení redakce se bude testovat, cílem je menší počet kvalitních redaktorů, rozhodující bude kvalita.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Můžete vyloučit existenci scénáře, že by časopis tvořila pouze nadšenecká redakce / autoři na voluntaristické bázi, kteří píší bez finanční odměny? (aby se dal udržet v černých číslech)

Redakci budou tvořit profesionální redaktoři, ale bez nadšení to nepůjde. Prvnímu číslu Excaliburu bude předcházet půlroční příprava, vymýšlení, dolaďování. Bude to sice dost náročné, ale zase naprosto neopakovatelné a vzrušující být u zrodu nového pojetí herního časopisu.

Finance

Kolik peněz máte na investici do znovurozjetí vydávání časopisu vyčleněno? Na kdy plánujete, že by mohl být v černých číslech, resp. jak dlouho potrvá start-up fáze a jak dlouho vydržíte dotovat případnou ztrátu? Budete investorem vy sám nebo více fyzických či právnických osob?

Peněz je vyčlěno dostatečné množství, ale nepočítám s jejich masivním použitím, jsou jako rezerva. Celý projekt Excalibur mám vymyšlen tak, aby se v žádném okamžiku nedostal do červených čísel. Start-up bude sledem krátkých a rychlých kroků, nebude to o mnohamilionové investici. Osobně mne na Excalibur projektu zajímá hlavně start-up (od nápadu až do dosažení 100.000 prodaných Excaliburů měsíčně). I on je totiž plánován jako jedinečný - ne jen samotný Excalibur. Bez legendy s názvem "Excalibur" by ovšem plánovaný star-up nebyl možný, tam by se to bez milionových investic neobešlo. www.excaliburblog.cz bude mít novou část "Excalibur start-up", kde budou postupně zveřejňovány jednotlivé kroky, výsledky těchto kroků a také finanční bilance projektu. Bude to naprosto otevřené, ale ne směrem do budoucna. Budoucí kroky budou striktně tajné. Každý čtenář Excalibur blogu se bude moci zapojit nejen do diskuse, ale i do Excalibur projektu. I v tom bude Excalibur jedinečný.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Kdysi jste přiznal, že shánění inzerce bylo nejslabším místem vašeho bývalého vydavatelství. Co se v tomto směru změnilo a v jakých vodách hodláte inzerenty lovit? Všímáte si, že v ostatních herních časopisech v posledních měsících standardní placené reklamy ubylo, a nebojíte se tohoto trendu?

Přijít na způsob, jak zajistit inzerci v dostatečné míře, byl velký oříšek. Ale konečně je to vyřešeno. Pro inzerenty bude speciální web se zcela novým pojetím bookování inzerce a k tomu je již vymyšlen princip reklamní podpory. I zde počítám s rozsáhlým zapojením příznivců Excaliburu.

Povězte nám stručně prosím něco o tom webu Excaliburu: k čemu bude primárně sloužit, v čem bude jiný a jak ho chcete stihnout rozjet dříve než tištěnou verzi, když ještě ani nemáte vybranou technologii?

Technologie, tak to byl také oříšek. Ale díky "strategii černých čísel" (tedy žádné investice na dluh) se vybírání značně zjednodušilo. Nebude to tedy web za statisíce. Technické řešení bude na bázi "free" produktů a i zde očekávám pomoc ze strany příznivců Excaliburu. Podrobnější informace budou postupně uveřejnovány na Excalibur blogu. Obsah je ale důležitější, než technogie. Čtenáři nechodí na web kvůli technologii, ale kvůli obsahu - kvůli tomu, jak je pro ně web užitečný (stejné je to s časopisem). Excalibur web bude nejdříve takové centrum pro rozjezd papírového Excaliburu. Jakmile se papírový Excalibur objeví na scéně, stane se z Excalibur webu jeho doplněk a rozšíření. Určitě to nebude web, který by měl obsahově konkurovat již zaběhlým webům. Právě naopak, Excalibur web bude založen na spolupráci jak jednotlivců, tak webů.

Práva na foto přechází po třech letech na jejich autora zdroj: tisková zpráva
Martin Ludvík na Invexu 2000 (c) Zdeněk Polách (děkujeme za svolení k použití)

Jak byste závěrem reagoval na četné hlasy, že Martin Ludvík je naivní snílek, který dle nich nepochopil, že 1) se totálně změnila doba, když papírová média už nemají monopol na informování o hrách, že 2) bývalí čtenáři Excaliburu odrostli, aniž by je někdo nahradil, a že 3) spousta věcí kolem Excaliburu je ovlivněna nostalgií, z níž však nelze žít věčně?

Budoucnost informací je na internetu. Internet dnes dominuje v počtu čtenářů, papír zase ve finančním obratu. Tištěný Excalibur bude ještě spoustu let fungovat jako hlavní herní papírové médium a současně bude pomáhat zvyšovat návštěvnost Excalibur webu. Obojí je důležité a obojí se bude vzájemně podporovat: tištěný Excalibur i Excalibur web. Odrostlí Excalibur čtenáři jsou obrovské plus - jsou v produktivním věku, mají mnohonásobně větší kupní sílu, než náctiletí. Pro inzerenty je to skvělá zpráva. A nostalgie - ta se časem zvyšuje. Jakmile papírový Excalibur vyjde, přechází nostalgie v realitu. A na redakci Excaliburu bude vytvořit skutečnost takovou, aby si čtenáři koupili i další Excalibur a pak další a zase další a další a další...

Linky: ExcaliburBlog.cz, Internetová aukce, Archiv starých Excaliburů, Andrej Anastasov na Wikipedii

Související články: Nový Excalibur bez herních recenzí, Vrecův komentář

Další podobné rozhovory: Slavomír Pavlíček o přechodu JRC pod GAME, NVIDIA o PhysX 1. a 2. část, Peter Molyneux o Fable 2, Cvičitel o Wii Fit, O časopisu Next Level, O českém Oficiálním X360 magu, O uvedení PS3 na český trh, O příchodu Wii do ČR, O českém startu Xboxu 360, Illusion Softworks o nových hrách, ProGamers o převratu na GameZone, O vstupu Electronic Arts do ČR, Petr Vochozka o Mafii 1.část, 2.část, 3.část

 
jd
autor (29) je zdejším šéfredaktorem, novinkářem a editorem, což ho i devátým rokem většinou baví, ale namísto hraní už raději tráví více času s rodinou, labradorem, na kole, lyžích, u fotbalu, ambient/psy/ trance hudby, cestováním či nikdy nekončící prací okolo domu/zahrady

 
 
jd

Nejnovější články