Zpověď recenzenta Grand Theft Auto IV - 1.část
zdroj: tisková zpráva

Zpověď recenzenta Grand Theft Auto IV - 1.část

2. 5. 2008 0:00 | Rozhovor | autor: Redakce Games.cz |

Položili jste mu spoustu zajímavých otázek o zpracování města, odlišnostech mezi X360 a PS3 verzí, kterou už vyzkoušel, dále o zbytečně nafouklé bublině s doskakováním objektů nebo třeba o opakování misí. PRVNÍCH 25 ODPOVĚDÍ

Autor: Pavel Oreški & jd
Publikováno: 2.května 2008


Zvětšit zdroj: tisková zpráva GTA IV je tak komplexní hra, že ani sebevíc podrobná recenze nemůže rozebrat úplně všechny její aspekty. Čtenáři prahnoucí po více informacích jsou v takových případech odkázáni na další recenze, i protože si každý autor obvykle všímá odlišných věcí. Jelikož však jiné české weby (až na jednu výjimku) nedokázaly připravit svou recenzi nejdůležitějšího titulu roku ani na středu ani na dnešek, i vzhledem k faktu, že o toto téma stále projevujete enormní zájem (za úvodních 10 hodin od publikování četlo tu naši 15 tisíc lidí, do páteční půlnoci celkem 35 tisíc), rozhodli jsme se jeden z navazujících článků pojmout netradičním způsobem.

Dali jsme vám možnost zeptat se recenzenta, který se po zhruba 50 hodinách hraní na X360 blížil závěru hlavní příběhové linie a začal testovat PS3 verzi, na cokoli, co byste před případnou koupí Grand Theft Auto IV rádi věděli. Zde je první část odpovědí Pavla Oreškiho na většinu vašich otázek, z nichž mnohé jsou dosti zajímavé:

Město

MrX: Jak dlouho trvá, než se zpřístupní celé město, je to po více krocích?

Ostrovy se zpřístupňují postupně. Osobně jsem se na ten druhý dostal přibližně po dvaceti hodinách strávených s hrou a na třetí po dalších deseti. Ale hodně záleží na tom, jak rychle budete plnit důležité příběhové mise. Na ostatní ostrovy se dá dostat i před otevřením mostů, Obrázek zdroj: tisková zpráva ale počítejte s plnou pohotovostí policie.

Jak je to s interiéry - z nějakého preview jsem pochytil, že už nemá být načítání, a má jich být mnohem více - je to pravda? Myslím teď obyčejné domy, ne nějaké známé lokace. + Supermike: Do kolika budov tentokrat jde zajit, je pri vstupu loading?

Interiéry jsou přístupné okamžitě, bez loadingu. Interiérů je přibližně stejně co v minulých dílech. Respektive těch zajímavých, kam má smysl chodit, je přibližně stejně. Ano, mohu se procházet po nemocnici, ale smysl to pravelký nemá, snad jen pro objevování holubů.

Je tu opět nějaká vojenská základna, ze které se něco bude krást?

Na vojenskou základnu jsem zatím nenarazil, ale v Liberty City je pěkné vězení.

Je město celkově placka (jako Vice City) nebo aspoň trochu kopcovité?

Liberty City není taková placka, jako Vice City, na druhou stranu v něm nejsou nějaké vysoké kopce. Přeci jenom má připomínat New York a leží u moře.

Lze vykrádat krámy bez rušení otravným načítáním?

Obchody jsem nevykrádal, ve hře nejsou speciální mise podobné těm z Vice City, tedy přímo zlodějským.

Obrázek zdroj: tisková zpráva y0g: Ako su na tom ulice - zaludnene / prazdne? Dostal sa recenzent aj do nejakej zapchy, vacsej kolony vozidiel?

Ulice jsou zalidněné dle denní doby. Od rána jsou plné lidí i automobilů. Dá se hovořit o ranních zácpách, i když jsou to spíše dlouhé kolony před semafory, jako ve skutečnosti. Ale při honičkách s policií jsou velmi nepříjemné. + odpověď čtenáře z fóra: Ulice jsou zalidnene, lidi telefonujou, zametaj, delnici opravuji silnice, babky chodi na nakup, nekteri si jen tak povidaj, jini piji kafe... mesto urcite vypada zive!

Kouďák: Jaká je rozlohu města např. v porovnání s GTA: San Andreas?

Rozloha u GTA: SA byla sice obrovská, ale mimo měst a vesnic to byly jenom prázdné lesy a pláně. GTA IV je detailnější a plné “atrakcí”. Všude jsou nějaká zajímavá místa, pamětihodnosti a dominanty. San Andreas pro mě bylo zbytečně velké, Liberty City je tak akorát a přesto toho k vidění nabízí více. Přesnou velikost v kilometrech mohu jenom odhadnout – tak 25 kilometrů čtverčních?

Eizer: Kolko obchodov s oblečením je ve hře, okrem Perseus a Modo?

Kromě těchto dvou je to už jenom ruský obchod v nejchudší části města. Ale poboček Perseusu je více. A oblečení získáváte i v některých misích.

PS3 vs. X360 verze vs. doskakování objektů

Kadel: když už začínáte testovat PS3 verzi, zajímalo by mě pár věcí: je nějaký rozdíl ve vizuální prezentací obou verzí?

Hraní GTA IV na PS3 jsem zatím mohl věnovat po práci pouze pár hodin. Vizuálně jsem na své 32-palcové LCD televizi nějaký zásadní rozdíl oproti X360 neviděl. Na PS3 má vše takové teplejší barvy a také se mi subjektivně zdálo, že vidím o něco dále, zejména mrakodrapy v dálce byly jaksi ostřejší. PS3 verze mi rovněž připadala trochu kontrastnější a některé textury se mi zdály být ve vyšším rozlišení. Ale je to čistě subjektivní pocit, protože ve skutečnosti běží PS3 verze "jen" v 630p (1120x630) oproti 720p (1280x720) na X360. Podívejte se sami na srovnávací video níže - někomu se více líbí X360 verze kvůli některým detailnějším texturám (viz třeba bunda hrdiny nebo taxík při jízdě po dálnici), někomu zase více PS3 kvůli věrnějším barvám. Kdybych ale přišel k televizi, kde někdo hraje GTA IV a nevěděl, na které konzoli, nedokázal bych to určit.

zdroj: Archiv


kvalitně provedené srovnávací video PS3 a X360 verze od VideoGameru

Jak je na tom framerate (u obou verzí)?

Co se plynulosti týče, tak subjektivně bych to viděl ve prospěch PS3, ale opět to není velký rozdíl. Rozhodně obraz necuká každých pár sekund, pouze když se něco dohrává z DVD/Blu-ray disku a v tom případě cuká na obou platformách, což se děje však jen výjimečně.

Má PS3 verze nějaký exkluzivní obsah vázaný například na Sixaxis ovladač?

Speciální herní obsah PS3 nemá, pokud nepočítám, že televize ve hře se v X360 verzi nedá spustit na celou obrazovku. Na PS3 lze sledovat detail televizní obrazovky ve vyšším rozlišení, zřejmě díky větší kapacitě Blu-ray disku, kdežto na Xboxu 360 ne, tudíž video na X360 je pouze v omezeném okně a ne tak detailní.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Ovládání pomocí Sixaxis, které je na PS3 navíc, se dá i vypnout. Pohybem nahoru a dolů Niko přebíjí, nakláněním ovladače se dají řídit motorky, čluny a vrtulník, ale moc mi to nevyhovovalo. Je pravda, že tou dobou už jsem měl za sebou téměř kompletní hru na Xboxu, takže kdybych si na tenhle způsob ovládání zvykl hned od začátku, možná by to bylo jiné kafe.

Na druhou stranu je Sixaxis výhrou v bowlingové minihře, která se ovládá podstatně lépe než na analogovém gamepadu. Ale Xbox 360 má teď zase výhodu ve vibračním ovladači, který dodává na atmosféře. Například když při bouřce po blesku poprvé uhodil hrom a v ruce mi zavibroval ovladač, dost jsem se lekl. Stejné je to v choulostivých situacích, kdy se ovladač příjemně vrtí. Samozřejmostí je pohyb ovladače při bouračkách a přestřelkách, dokonce se dá nastavit vibrování při příchozím hovoru na telefon. Řekl bych, že vibrace mají na atmosféru hry větší vliv než využití Sixaxis. Nicméně GTA IV má podporovat i nový, vibrující DualShock PS3 ovladač, který se brzy začne prodávat i u nás, čímž se tento rozdíl smaže.

Milan: Jak to je s doskakováním objektů na scénu vzhledem k tomu, jestli hraji na modelu Xboxu 360 s harddiskem (Premium) nebo bez něj (Arcade)?

Hra se nedá na harddisk Xboxu 360 vůbec nainstalovat (vložíte disk do mechaniky a spustí se hned hra, bez možnosti volby), ale samotného mě překvapilo, jak dobře to hra, při kompletním obsahu tahaném z DVD, zvládá. Na PS3 instalace trvá asi deset minut a jediným rozdílem je, že se vždy nahraje celá mise i s cut-scénami (alespoň v úvodních misích na PS3 tomu tak bylo), kdežto na Xboxu se z DVD dohrává v podstatě každá ingame animace a po jejím skončení každá mise.

Jak často k těm propíraným doskakovacím situacím dochází - každou druhou scénu nebo jednou za hodinu?

Jak se to vezme, k určitému doskakování v dáli dochází v podstatě neustále. Dohrávání objektů velmi blízko hráče, které je do očí bijící, je spíše sporadické, dá se říci, jednou za hodinu.Jsou to naprosto nedůležité věci, jako například světla přidělaná na fasádách budov, stromy hodně v dálce, neinteraktivní tráva. Celé tohle objevování je dle mého názoru jen zbytečně nafouklá bublina. Jestli jste hráli předchozí díly, tak se v tomto směru vše zlepšilo o 100%. Objevování budov je většinou “z mlhy”, ale občas doskočí textury.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Má tohle nějaky vliv na hratelnost? Děje se to i na PS3?


Doskakování věcí na scénu nemá vůbec žádný vliv na hratelnost, jak jsem už řekl, jde jen o nepodstatné věci a děje se i na PS3, řekl bych podobně často a na stejných místech. Krásným příkladem může být například návštěva obchodu se zbraněmi při spuštěné misi, kdy vejdete dovnitř a teprve se dohrávají modely zbraní, neprůstřelné vesty a tak podobně.

Kterou verzi hry by si autor recenze raději koupil?

Kdybych měl doma natrvalo obě konzole a vybíral si dnes, jakou verzi si pořídím, sáhnul bych po té xboxové. A věřte, že jinak hraji raději na PS3. Důvody jsou jednoduché – vibrace a v budoucnu možnost stahovatelných přídavků (ten první na podzim).

Objevují se informace, že PS3 i X360 verze po intentivním nonstop hraní zamrznou. Stalo se to autorovi?

Ani jednou mi hra nezamrzla, v singleplayeru byla perfektně stabilní. A to jsem minulý týden v jednom kuse na Xboxu 360 hrál 16 hodin.

Hratelnost

Starej Paran: Co opakování misí? Lze restartovat ihned? Jsou všechny mise povinné? Není tam třeba to, že misi jde nesplnit, jen ztratíte nějaké renomé, někoho si rozhněváte a příjdete o spojence?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Opakování misí je vyřešeno pomocí SMS dodávaných na mobilní telefon. Mise nelze opakovat kdykoliv, ale až v momentě, kdy se hra sama rozhodne, že už danou misi nelze splnit. To znamená ujede vám sledovaný objekt, zničíte potřebné auto nebo vás zatknou, případně zabijí. Vzápětí přijde zmiňovaná textovka a vybráním Replay (na skutečných telefonech Reply :-) se mise spustí znovu z místa jejího zadání. To znamená, že nelze opakovat jen určité části mise a opravdu je nutné znovu dojet k cíli. A některé mise opravdu splnit nemusíte, psal jsem to už v recenzi. Daná osoba už mě pak nekontaktovala, asi ji zabásla policie, protože jsem měl zničit nějaké důkazy.

V San Andreas mi šíleně vadila mise s vlakem, díky špatně nastavené obtížnosti jsem hru nikdy nedohrál a je fakt, že hodně lidí skončilo u letadle, aniž by kdy viděli konec hry. Umožňuje Rockstar aspoň tentokrát výběr obtížnosti?

Souhlasím, že obtížnost byla v SA někdy opravdu přehnaná, to se v GTA IV neopakuje, i když některé mise jsem zkoušel i desetkrát. Ale to spíše kvůli mé netrpělivosti, než nějaké přehnané obtížnosti. V SA jsem se u mise s letadlem také zasekl a neskutečně mě točila, i když jsem jí nakonec dokončil. Obtížnost se v GTA IV měnit nedá, nicméně lze od přátel získat pomoc, například dva kámoše s bouchačkama.

DonKabat: V hre som si vsimol ze sa percenta deja pripocitavaju, aj ked idem s cajku na rande alebo s bratrancom do baru. To akoze pojdem 100 x von sa bavit a hra skonci? Budem tak ochudobneny o hlavne misie? tie percenta dokoncenej hry sa pocitaju ako celok za setky casti mesta alebo v kazdej casti je zvlast percenta deja? Dakujem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Procenta hry se počítají hlavně velmi pomalu! Za rande se vám asi připočtou, ale myslím, že jen když partnerku poprvé vezmete na rande a poprvé svedete. Konkrétněji to odpozorované nemám, ale kdybych za každé další rande dostal procenta, tak by to nedávalo moc smysl. Procenta se počítají za celou hru, nikoli za jednotlivé ostrovy. Ale nebojte se, o žádné mise randěním nepřijdete, naopak!

Ještě bych se při téhle příležitosti rád vrátil k počítání času. To, co jsem napsal do recenze skutečně platí, to znamená, že přibližně jedno procento ve hře mi zabere skoro hodinu času. Nicméně jsem zjistil, že hodiny přímo v GTA IV, které měří čas, započítávají zřejmě pouze čistý čas, protože mi zobrazují mnohem méně. Zřejmě se do toho nezapočítávají in-game animace nebo opakování misí, případně pobyt v menu/mapě, kterou ale používám docela často.

Tom_as: Jsou ve hře nějaký gangy a z toho vyplvající války gangů. Nebo alespoň skupiny, který můžete naštvat?

Gangy v GTA IV jsou, ale pouze v rámci příběhu, nic na způsob gang wars ze San Andreas se neděje. Dokonce ani když si znepřátelíte nějaký gang a projíždíte jeho územím, tak na vás nikdo nestřílí, jako tomu bylo například ve Vice City. Skupiny jsou totiž obecně mnohem menší a každý si hlídá svoje obchody a bezdůvodně se do násilí nepouští. Všichni se bojí policie.

Mato: Existujú aj nejaké iné "kariéry" ako tie v dejovej línii?


Jiné kariéry existují – dovážíte balíčky, děláte taxikáře (i když trochu jiným způsobem, než dříve), kradete auta. Ale druhá, tak komplexní linie jako příběhová neexistuje.

Mna by zaújmalo, či okrem aút je tam naozaj len par motoriek a helikoptér a žiadne bicykle apod? Potom ještě, jestli je ve hře tank?+ Richard: chcem sa spytat, ci zostali v novom GTA autobusy a ci sa daju ovladat? nikde som si to nevsimol?
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Kromě aut, motorek, helikoptér a lodí ve hře opravdu nic jiného není. Na druhou stranu můžete řídit autobus, popelářské vozidlo, ještěrku, zmrzlináře. Tank jsem ve hře nenašel (zatím), jen velmi obrněné policejní auto. Autobusem jsem nejezdil, ale popelářským vozem ano, takže předpokládám, že to jde, protože po městě jezdí.

Ako pôsobí objavovanie sa budov ludí a aút, ked sa prechádza po ulici. Či to nejako vyskakuje na obrazovku v dialke, alebo sa to zhmotní z šera napr. Michy: je to jako v San Andreas, kde se staci otocit a jedou jine auta?

Obecně auta nemizí, zmizí například až v momentě, kdy je nemůžete vidět, tj. zajedou za budovu nebo prostě zmizí v dáli. Všechno, co vidíte, tak tam (pokud to není opravdu daleko) bude i po otočce o 360°. Nikdy se mi nestalo, že bych narazil do auta, které se přede mnou najednou zhmotnilo. Stejně tak chodci nepadají z nebe.

Odpovědi na druhou polovinu vašich otázek za pár dnů - budou o chování aut a kamery, RPG prvcích, umělé inteligenci, policii, pohybech hrdiny a okrajovým záležitostem typu holubi.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Mega-recenze, Novinky, Preview, Preview #2, Rodokmen série GTA očima hrdiny

Připravujeme: Video-recenzi, Recenzi multiplayeru a další články



Pavel Oreški & jd
autorovi je 25 let, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem

 
 
Pavel Oreški & jd

Nejnovější články