Activision: „Call of Duty se stalo popkulturní událostí“
zdroj: tisková zpráva

Activision: „Call of Duty se stalo popkulturní událostí“

28. 8. 2013 14:28 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Možná by se hodilo říct něco v tomto smyslu. Ale je fakt, že v rámci naší herní komunity si člověk nemusí dost dobře uvědomovat, jak moc se série Call of Duty dostala do povědomí i mimo skupinu lidí, která hrami „žije“. Když se na toto téma rozpovídá Eric Hirshberg z Activision, vyplatí se i přes notnou dávku sebechvalného PR zaposlouchat už jen kvůli tomu, že nabízí i pohled z jiné strany.

Hirshberg celkem dobře vysvětluje pozici, kterou si CoD vybudovala jako série. „Dokázali jsme tradiční hru, střílečku z pohledu první osoby, proměnit ve velkou popkulturní událost. I když popkulturu sledujete jen zpovzdálí, tak chcete být její součástí. Spousta lidí, kteří jinak sci-fi vůbec nesledují šli na Avatara, protože to byla událost.“

Hirshberg má v tomhle pravdu. Zevnitř ryze herní komunity si to nemusíme uvědomovat, ale stačí potkat prvního bývalého kolegu, kterého jste roky neviděli a víte, že hry vůbec nehraje, ale přesto se vás zeptá, kdy vyjde nové Call of Duty. „Call of Duty má nyní status, kdy hra samotná, obrovská hráčská základna, směřování marketingu a rozmach prezentace vytváří v rámci průmyslu unikátní událost,“ pokračuje Hirshberg.

Stačilo se dívat na pouhé představení multiplayeru Call of Duty: Ghosts. Eminem zde prezentuje svůj nový singl a Activision stojí za to dělat jen kvůli fragmentu hry velkou akci, která zajímá i publikum tvořené non hardcore hráči. Je jisté, že tohoto významu celá série nabyla postupně a cíleně.

Samozřejmě se můžeme ptát, zda změny, kterými musela série projít, stály za to. Z hlediska prostého byznysu určitě. Z hlediska části hráčů, kteří se od série odklonili (a není jich tolik, jak bychom si mysleli), ne. Velkou roli v tom hraje i frekvence, kdy Activision každý rok vydává jednu hru s názvem Call of Duty. Tím více tak podporuje onu pravidelnost a status události, která připomíná Super Bowl.

Z hlediska popularity a propagace značky i bude EA a její „střílečkový“ plán zaostávat. Electronic Arts nechce vydávat každý rok nový Battlefield a pokud do svého cyklu zařadí Titanfall a Battlefront, jak zní současný plán, nevytváří tak jednolitou značku. Potvrzuje to i Patrick Bach z DICE.

„Nemůžeme v DICE vytvářet každý rok jednu hru. Podívejte na Battlefield 3, nebyla tu potřeba vytvářet další Battlefieldy. Premium jsme představili proto, že jsme tu měli 18 měsíců s Battlefieldem a lidé během té doby chtěli další obsah. Nyní jsou to skoro dva roky a lidé Battlefield 3 pořád hrají“. Zároveň ale Bach přiznává, že lidé chtějí obsah často a možná, že cestou je pravidelné přidáváním nového a nového obsahu.

Activision dokáže každý rok přijít s novou CoD hrou i díky zaměření dvou studií. „Alternování dvou studií je jedno z tajemství úspěchu naší značky“, dí Hirshberg. I proto je Call of Duty nejprodávanější značka dneška. Ví, na koho chce zapůsobit, jak zapůsobit a čím zapůsobit – a daří se jí to. Jenže ani tak nemá Activision definitivně vyhráno. Kráčí, mimo jiné, na půdě ne tak docela prozkoumané pro herní odvětví. Říká to i Hirshberg: „Momentálně pracujeme v měřítku, které nemá v našem průmyslu precedent. Samozřejmě bychom rádi rostli dál, ale záleží to na mnoha proměnných, které jsou mimo naši kontrolu. Hodně to záleží třeba na úspěšném přechodu konzolových generací.“

Uvidíme, jak si povede chystané Call of Duty: Ghosts a hlavně následující Call of Duty tituly, které přijdou už do teoreticky zaběhlé konzolové generace. Teoreticky je nemožné udržovat neustále růst prodejů. Úspěchem by ale bylo samotné zachování si pozice, kterou nyní Call of Duty má u všech hráčů, ne jen těch, kteří každý den nebo týden konzumují čerstvé novinky ze světa her. A otázkou samozřejmě také zůstává, zda nevyroste nový konkurent.

Nejnovější články