Activision si patentoval systém, který má v hráčích probudit touhu po mikrotransakcích
zdroj: tisková zpráva

Activision si patentoval systém, který má v hráčích probudit touhu po mikrotransakcích

19. 10. 2017 17:30 | Téma | autor: Václav Pecháček |

Star Wars: Battlefront II, Middle-Earth: Shadow of War… V posledních dnech a týdnech vážně není nouze o debaty ohledně mikrotransakcí a jejich vlivu na hráčský zážitek. Ať už to jsou lootboxy s legendárními skřety nebo třeba paklík skinů, spoustě hráčů zkrátka nevoní praktika dokupování obsahu za peníze, zvlášť ve hře, za niž už zaplatili plnou cenu. Pomyslná hranice leží pro každého někde jinde – jeden akceptuje prodej kosmetických předmětů, jiný se smíří i s těmi funkčními, pokud si na ně lze zároveň v rozumném čase vydělat i hraním… Ale z formule, již si nechal patentovat Activision, nejspíš zblednou i největší milovníci placených bedýnek s dobrotami.

Patent pochází původně z roku 2015 a schválen byl před pár týdny. Jeho plné znění si můžete přečíst zde, ale je dlouhé a poněkud složité, takže z něj vyberu jen ty nejzajímavější (a nejkontroverznější) pasáže. Týkají se toho, jak by v Activisonu mohli upravit technologii matchmakingu takovým způsobem, aby u hráčů tiše podporovali touhu po nákupu lepších předmětů za reálné peníze.

Vezměte si modelovou situaci: do vaší střílečky dorazil zbrusu nový hráč. Systém mu poskytne pár zápasů s dalšími nováčky, aby se trochu rozkoukal a osahal si ovládání. A potom ho šoupne rovnou mezi velice pokročilé hráče, kteří – a to je důležité – zároveň vlastní určité předměty dostupné za reálné peníze. V tu chvíli je jedno, zda se jedná o exkluzivní zbraň, nebo třeba jenom skin. Klíčové je, že nováček uvidí excelentní, smrtící spoluhráče i protihráče ověšené konkrétními předměty. Dává smysl, že si ony předměty bude asociovat s úspěchem a probudí se v něm podvědomá touha si je koupit, aby se dostal na úroveň veteránů.

Tahle líbezná praktika je v patentu rozepsána na 18 paragrafů právně-technologického jazyka, ale myslím, že můj příklad z minulého odstavce se příliš neliší od toho, jak by měl systém ve výsledku fungovat. Ukažte nováčkům všechny hezké hračky, a nějaké balancování může vzít čert. Docela elegantní manipulace, že? Ale nebojte, to ještě není všechno. 

„Když hráč provede herní nákup, mikrotransakční engine bude podporovat budoucí nákupy tím, že hráče zařadí do herní partie, kde bude jeho nový nákup využit. To může zvýšit hráčův požitek z nákupu, což může povzbudit další nákupy.“ Tak zní další pasáž. Překlad? Dejme tomu, že utratíte peníze za novou nablýskanou brokovnici. Hra vás pak naschvál hodí do mapy se spoustou úzkých koridorů, kde se svou novou bouchačkou nejspíš dosáhnete nadprůměrného výsledku. Pak vám bude mnohem méně líto utracených peněz a dost možná příště zase zalovíte v peněžence.

Moc pěkné. Já přitom proti rozumným mikrotransakcím principiálně nic nemám. Rozpočty potřebné na vývoj AAA her rostou, a pokud je systém navržený férově a k žádným platbám mě nenutí (otevřeně ani skrytě), proč bych si měl stěžovat na to, že si někteří lidé můžou ušetřit trochu času, který je pro ně osobně třeba cennější než těch pár dolarů? Lepší, než aby základní cena hry pro všechny paušálně vystoupala z 60 na 80 eur. Ale jak říkám, k tomu je potřeba férovost, a té se podle mě manipulační taktiky navrhované Acitivisionem neblíží ani náhodou.

Na druhou stranu je potřeba zvážit bod, který vznesla Allegra Frank na Polygonu. Velcí vydavatelé si něco patentují každou chvíli a v žádném případě to neznamená, že daná technologie bude skutečně použita. Prozatím víme, že se v žádné hře od Activisionu nevyskytuje, i když to se pochopitelně může kdykoli změnit. Mluvčí společnosti prohlásil, že na patentu pracovali nezávislí lidé bez propojení se samotnými herními studii, a že jde pouze o „průzkum“.

Jenže pokud si něco patentujete, tak dá rozum, že se vám to aspoň teoreticky líbí. Kdyby v Activisionu kategoricky neměli v úmyslu podobný systém nikdy použít, proč by si ho právně ochraňovali? Možná se báli, že něco podobného udělá EA nebo jiný konkurent, a chtějí touhle cestou ochránit všechny hráče od podobných kontroverzních byznysových postupů!

…nebo taky ne. V příštích měsících se určitě vyplatí bedlivě sledovat každou velkou multiplayerovou hru pod patronátem Activisionu, například nové Call of Duty: WWII, nebo vlastně dokonce i na konzole již vydanou Destiny 2, a všímat si případných známek něčeho podobného tomu, co bylo popsáno výše. Jsem si jistý, že spousta hráčů teď v CoD a spol. uvidí manipulaci dokonce i tam, kde žádná není. Ale to už je jáma, kterou si v Activision pod nohama vykopali sami.

Nejnovější články