Actvision posílil svoji pozici na scéně esportů koupí Major League Gaming
zdroj: tisková zpráva

Actvision posílil svoji pozici na scéně esportů koupí Major League Gaming

6. 1. 2016 16:39 | Téma | autor: Adam Homola |

Vydavatel Activision Blizzard oznámil akvizici Major League Gaming (MLG) s cílem posílit svoji pozici na trhu esportů a profesionálních herních turnajů. MLG je podle Activisionu lídr ve vytváření, organizování a streamování živých přenosů herních událostí, profesionálních soutěží a herních lig. MLG bude spadat pod divizi Activision Blizzard Media Network, kterou vede bývalý šéf americké sportovní televize ESPN společně s Mikem Sepsem, spoluzakladatelem MLG.

"Akvizice Major League Gaming rozšiřuje naše plány na vytvoření ESPN pro esporty. Posiluje naši strategickou pozici na scéně kompetitivního hraní schopností MLG vytvářet prémiový obsah a poskytovat technologickou platformu pro streamování. MLG má neuvěřitelně silný a zkušený tým a živoucí komunitu. Společně vytvoříme nové způsoby jak oslavovat hráče a jejich unikátní schopnosti, oddanost a zápal pro hraní," napsal v tiskové zprávě šéf Activision Blizzardu Bobby Kotick.

Kotick potvrdil, že dlouhodobou misí celé divize Activision Blizzard Media Network je dostat esporty do mainstreamu nejen na internetu, ale i skrze kabelové a satelitní televize. Docílit toho má pomocí profesionálně vytvářeného prémiového obsahu, organizováním globálních lig, zápasů a rozšiřováním distribuce společně s klíčovými herními partnery. MLG bude i nadále provozovat platformy MLG.tv, MLG Pro Circuit a GameBattles, stejně jako má nadále spolupracovat se svými partnery a herními vydavateli.

Podle odhadů tiskové zprávy kouká na esporty přes 100 milionů unikátních diváků, což z nich činí větší publikum, než jakému se mohou těšit leckteré tradiční sporty. Activision Blizzard Media Network chce publikum nadále rozšiřovat a odhaduje, že v roce 2017 by se mohlo jednat už o 300 milionů diváků. Růst se příští rok pochopitelně zastavit nemá a do dalších let se počítá s dalšími desítkami či stovkami milionů potenciálních diváků. Například podle půl roku staré zprávy ESPN sledovalo The International do Doty 2 víc lidí než finále NBA.

Euuropean Road to BlizzCon 2015 zdroj: tisková zpráva

Esporty v Praze: finále European Road to BlizzCon 2015 v pražské O2 aréně

U takto velké masy lidí vidí Activision Blizzard příležitost nejen pro nepřímé rozšiřování hráčů vlastních her, ale také pro přímé zpeněžení esportových aktivit. Konkrétně jde o možnosti v reklamě, sponzoring, prodej lístků, licencování či merchandinsing. Na všechno tohle si Activision brousí zuby a do všech oblastí esportů hodlá jít profesionálně a, jak Kotick neustále opakuje, s prémiovým obsahem. Vybudování dalšího Twitch.tv, které z velké části stojí na amatérských videích od běžných hráčů, zde tedy nehrozí.

Herní portfolio samotného Activision Blizzardu se pro esporty, turnaje, streamování a samotnou MLG hodí výtečně. Call of Duty si své esportové publikum našlo, ale hlavní síla leží v Blizzardu a jeho hrách. World of Warcraft, Hearthstone, Heroes of the Storm jsou populární jak u hráčů, tak u diváků a zapomínat nesmíme ani na StarCraft. Ostatní byl to první StarCraft, který svého času dopomohl významnou měrou etablovat esport jako něco důležitého, lukrativního a globálně zajímavého.

Velké naděje Activision nevkládá jen do stávajících her, ale vyhlíží i do budoucnosti. Jejich nejvýraznější tečkou na radaru esportů je přitom opět produkt od Blizzardu, multiplayerová střílečka Overwatch. Její vývojáři ještě detailní plány pro esportovou stránku hry neodhalili, ale počítat s ní máme a musíme. Odpověď na největší otázku, a to zda bude MLG do budoucna řešit i hry cizích vydavatelů a vývojářů, poskytl Kotick v rozhovoru pro New York Times. Ano, MLG nebude pod hlavičkou Activision Blizzard Media Network řešit jen hry od Activision Blizzardu.

2014-international-dota-2-seattle-key-arena zdroj: tisková zpráva

Esporty ve světě: The International pro Dotu 2

Dokazuje to ostatně i chystaný turnaj MLG Columbus 2016 pro Counter-Strike: Global Offensive. Otázkou ovšem zůstává, nakolik se bude chtít vedení ABMN spolupracovat s konkurenčními vydavateli v budoucích letech a nakolik budou chtít spolupracovat oni s Activisionem. Co se týče přímo studií spadajících pod Activision Blizzard, budou se moct ony podle Koticka samy rozhodnout, zda chtějí esporty pro svoji hru řešit přes ABMN, nebo přes jakoukoliv jinou konkurenční firmu.

Aby se časem stal Activision Blizzard Media Network skutečnou ESPN pro esporty, musel by se divizi podařit husarský kousek - domluvit se s Valve a Riotem na organizaci, streamování a vůbec kompletním řešení turnajů pro Dotu 2 a League of Legends. Nemluvě o tom, že právě Dotu 2 pokrýval loni i přímo ESPN. Dvě největší esportové hry si řeší své turnaje převážně svépomocí a pravděpodobnost, že by Valve najednou využila pro svůj obrovský The International konkurenční řešení, se zdá být spíše malá.

To je potenciální problém budoucí, ale Activision Blizzard teď musí především řešit problémy aktuální. Těmi jsou dluhy MLG věřitelům - samotná MLG na tom nebyla v posledních letech nejlépe a v minulém roce dokonce musela řešit finance pro splácení dluhů. Activision Blizzard koupil MLG za 46 milionů dolarů v hotovosti a podstatná část sumy půjde právě na dořešení všech dluhů, které vydavatel koupí také získal. Nicméně 46 milionů dolarů není pro Activision nijak závratná suma, vzhledem k nedávné koupi Kingu za necelých 6 miliard dolarů.

MLG, založená v roce 2002, přitom na začátku esportů zažívala velký boom společně s celou scénou. Pokud jste chtěli na západních trzích a především v Americe řešit esporty, řešili jste je s MLG. Postupem času se do esportů pustily ale samotní vydavatelé a význam i hodnota MLG začala uvadat, paradoxně společně s neustále rostoucími esporty. Jednou z největších nedávných ran pro MLG byla ztráta Call of Duty, které získalo konkurenční ESL.

Vydavatel Call of Duty přitom není ani zdaleka jediný, který do esportů investuje čas a peníze. Připomenout můžeme nedávno otevřenou esportovou divizi konkurenčního EA, kterou vede Peter Moore, bývalý provozní ředitel firmy. Z lehce jiného soudku je nákup služby Twitch.tv Amazonem za téměř miliardu dolarů, nebo nová video platforma v rámci YouTube, služba YouTube Gaming. Obě se specializují na streamování především amatérských videí z her, byť do profesionální sféry a turnajů také rádi zabrousí.

Plody Activision Blizzard Media Network bychom měli vidět pravděpodobně už v tomto roce a to nejen kvůli chystaným a třeba zatím ještě neoznámeným turnajům ve stávajících hrách vydavatele, ale také kvůli Overwatch, do které se vkládají nemalé naděje. Jak to bude z dlouhodobého hlediska s ostatními hrami a především s těmi největšími, uvidíme spíše až v roce 2017 a dál, než hned letos.

Nejnovější články