Americký prezidentský kandidát Bernie Sanders podpořil odbory v herním průmyslu
zdroj: tisková zpráva

Americký prezidentský kandidát Bernie Sanders podpořil odbory v herním průmyslu

19. 6. 2019 11:50 | Téma | autor: Václav Pecháček |

Každou chvíli slyšíme zprávy o mizerných pracovních podmínkách v herním průmyslu, o nekonečném crunchi, o vyhořelých zaměstnancích. Někdy situace dojde tak daleko, že zaměstnanci žalují své vlastní studio, jako například v případě Eugen Systems a Steel Division: Normandy 44. K tématu se teď vyjádřil člověk, od kterého byste to možná nečekali: kandidát na amerického prezidenta Bernie Sanders.

Sandersovi je sice už 77 let a vypadá trošku jako stereotypní děda, ale zřejmě dokáže držet krok s moderními trendy. Na Twitteru se totiž vyjádřil, že v tak obřím byznysu, jakým jsou počítačové hry, je potřeba, aby se zaměstnanci organizovali do odborů a kolektivně tak hájili svá práva.

„Herní průmysl za poslední rok vydělal 43 miliard dolarů. Pracovníci zodpovědní za tyto zisky si zaslouží kolektivně vyjednávat jako součást odborů,“ napsal na Twitter senátor z Vermontu.

Sanders zároveň sdílel článek magazínu Time, který zmiňuje některé problematické případy (například studio Telltale) a všímá si i moderního trendu „hry jako služby“, který často vývojáře nutí pracovat na pokraji svých fyzických a psychických sil nejen těsně před vydáním, ale i měsíce a roky potom, protože je vždycky potřeba dodat další update, další DLC, další datadisk.

Kromě Telltale a Eugenu podle všeho panují dlouhodobě nesnesitelné podmínky i v dalších studiích – mluví se o Riotu (League of Legends), Epic Games (Fortnite), někdy dokonce o Rockstaru (Red Dead Redemption 2). A crunch není jediným problémem, kterému musí vývojáři čelit – stačí si vzpomenout na masivní propouštění ve společnosti Activision Blizzard, a to navzdory rekordním příjmům za rok 2018.

Podle Sanderse tedy dává smysl, aby vývojáři – stejně jako pracovníci v jiných odvětvích – mohli být schopní dohromady bojovat za svoje zájmy a lepší podmínky. Problémem, který zmiňuje (nejen) Time, je skutečnost, že práci v herním průmyslu mnozí zaměstnanci berou jako privilegium a jsou ochotní své vysněné kariéře obětovat všechno, včetně svého zdraví.

Absence kolektivní reprezentace navíc způsobuje žití „v kultuře strachu“, jak to popsal jeden ze zaměstnanců Epic Games. Další zmiňuje, že i kdyby se ulil nebo si vzal dovolenou, jeho práce spadne na další lidi ve studiu, což ještě vystupňuje už tak nesnesitelný tlak. A je těžké lidi vyburcovat ke společné akci, s čímž by případné odbory měly pomoct. Jeden prut se dá ohnout a zlomit, svazek už hůř, jak věděl moravský kníže Svatopluk.

Ať už si o herním odborářském hnutí myslíte cokoliv, je osvěžující, když se ke hrám nějaký americký politik vyjádří jiným způsobem než: „Počítačové hry jsou dílem Satana a můžou za střelbu v našich školách!“ Pokud si Sanders získal vaše sympatie, můžete mu od února 2020 držet palce v demokratických primárkách, které rozhodnou, který kandidát se příští rok ve volbách postaví Donaldu Trumpovi.

Nejnovější články