ArcheAge Unchained si zatím vede dobře, ale není všechno zlato, co se třpytí
zdroj: tisková zpráva

ArcheAge Unchained si zatím vede dobře, ale není všechno zlato, co se třpytí

24. 10. 2019 7:40 | Téma | autor: Jan Slavík |

Obrození skvělého MMORPG z roku 2014, které v jeho původní verzi poslala do kopru brutální monetizace, zatím vychází, ale o úplně čistém štítu také nemůže být řeč. S plnými servery v ArcheAge Unchained se dalo počítat, ale v posledních dnech hrou hýbe mimo jiné také kauza exploiterů a ideální není ani nová rovnováha denních úkolů.

ArcheAge byl jako nebeská mana pro všechny, komu už se zajídaly tradiční mustry MMORPG. Namísto klasické raidovací a progresové smyčky od patche k patchi, kterou jistě všichni známe z WoWka, nabídl otevřenou, téměř sandboxovou hratelnost s důrazem na budování, řemesla, obchod a zejména námořnictví.

Titul působil jako potřebné osvěžení zatuchlých vod, ale velké procento populace se nedokázalo přenést přes jeho obchodní model. Nebylo se čemu divit. Hráči bez prémiového předplatného neměli přístup ani k celkem základním věcem (typu možnosti prodávat věci v aukci a podobně) a k tomu se v cash shopu daly přikupovat ještě další výhody. Pay-to-win non plus ultra, jinak řečeno.

Je sice na jednu stranu trochu k pláči, ze stačí vzít pět let starou hru, osekat z ní mamon, přidat nové nasvícení, přilepit „Unchained“ do názvu a rázem máte v podstatě největší MMO novinku roku... Ale to je bohužel smutná realita bolestivě stagnujícího trhu s MMORPG.

zdroj: Archiv

Ano, servery momentálně praskají ve švech a ve frontě na volné místo při přihlášení čekáte klidně čtyřicet minut (a někdy také pár hodin), ale člověka nemůže nenapadnout, jestli se vyprahlé davy žíznící po čemkoliv novém do Unchained náhodou nehrnou prostě z nouze. Kvůli znechucení zbytkem repertoáru. Jednooký mezi slepými, znáte to.

Klíčovému slibu marketingu tvůrci dostáli. Hru pořídíte za jednorázový poplatek, žádné měsíční platby po vás chtít nebude a všichni mají automaticky „patrona“, tedy prémiový účet. Obchod s věcmi za skutečnou měnu samozřejmě existuje, ale nabízí jen kosmetické artikly. Unchained vypadá i na pohled o něco lépe, nové nasvícení je zkrátka hezčí a několik zón dostalo nádavkem i bohatší vegetaci.

Všechny herní mechaniky samozřejmě také zůstaly na svých místech. Frakční války, obchodní výpravy, vzájemná přepadení mezi hráči, krádeže, systém kriminality, soudy, crafting, farmaření, rybaření... Kdo má rád hratelnost laděnou spíše k sandboxu, bude spokojen. Respektive byl by, kdyby tvůrci nešli sami proti sobě a nepřidali ArchePass.

Jedná se o sadu sta týdenních úkolů a problém je, že řadíte-li se mezi soutěživé hráče, jste v podstatě nuceni je plnit, pokud nechcete mít pocit, že zaostáváte za ostatními. Což znamená, že každý den zabijete klidně několik hodin odškrtáváním sady misí. Těžiště ArcheAge má přeci ležet jinde, ne v daily questech... WoW: Battle for Azeroth začal přesně kvůli tomuhle lézt na nervy už za pár měsíců. Bojím se, aby Unchained nepotkalo to samé.

V posledních dnech ještě k tomu vyplulo na povrch, že existoval zneužitelný quest, jehož opakováním si hráči vydělali daleko víc peněz, než by týden po vydání hry mělo být možné. Tvůrci začali rozdávat bany, pak je zase s chatrným vysvětlením rušit streamerům, a jistě není potřeba dodávat, že celou taškařici provází pořádná dávka kontroverze.

Navíc není ani jasné, jestli se plánuje i nějaká náprava herní ekonomiky pochroumané neplánovaným přísunem financí. Pokud je vaše oblíbená zábava na čtvrteční dopoledne rochnit se v dramatu, můžete zavítat na reddit.

Jenže... nebylo by se čemu divit, kdybyste po zahořklém tónu článku měli chuť mi vpálit: „No jo, tak se předveď a doporuč něco lepšího!“ A na to můžu odpovědět leda rozpačitým úsměvem. Black Desert Online má svých problémů také dost, WoW Classic nepokrytě parazituje na nostalgii a nic víc, Blade & Soul už téměř nejde hrát bez utrácení, Life is Feudal: MMO by mohla být fantastická pecka, ale skromný rozpočet studia je krutě znát, EVE Online je paráda, ale pouze pro dost specifické publikum, Lost Ark vypadá skvěle, ale kdo ví, kdy (a jestli vůbec) se podívá na Západ...

ArcheAge byla ve své době jedinečná hra a nebýt nešťastného obchodního modelu, jistě bychom o ní bývali slyšeli mnohem víc. ArcheAge Unchained momentálně není úplně špatná volba, ale pořád se bavíme o lehce oprášeném pět let starém titulu, který navíc provází kontroverze. Už by to vážně chtělo něco velkého a opravdu nového.

Nejnovější články