Bariéry pro onlinovky na konzolích
zdroj: tisková zpráva

Bariéry pro onlinovky na konzolích

22. 5. 2008 18:18 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Producent Sony vysvětlil, proč MMO žánr nemůže být na PS3/X360 stejně úspěšný, jako je tomu na PC.

Jestliže jsme tady před časem mluvili o nové strategii Sony, v níž v případě PS3 figuruje větší zaměření se na MMO tituly, není od věci zohlednit i pohled z druhé strany. Řeč je o producentovi Joe Ludwigovi (bývalý vývojář Sony Online Entertainment), který je zodpovědný za onlinovku Pirates of Burning Sea. Z jeho pohledu je vývoj ryze konzolového MMO hodně riskantním podnikem, za čímž je především malá penetrace té které konzole - zatímco X360 má nějakých 19 milionů uživatelů, vlastníků PC, schopných na svých strojích rozeběhnout nějaké to MMO, je více než desetkrát více. Není jistě bez zajímavosti, že za klesajícími tržbami v PC segmentu - za prodeje klasických her, lze vidět právě nový a slušně narůstající byznys v MMO žánru.

Další překážkou na cestě za konzolovým MMO jsou vysoké licenční poplatky výrobcům konzolového hardwaru, řeč je o triumvirátu Microsoft, Sony a Nintendo, s tímhle související zdlouhavý a nákladný certifikační proces, nevhodné periferie (jistě, klávesnice a myš tu sice jsou, ale jejich rozšíření není zdaleka takové jako u PC) a v neposledku předlouhý vývoj. Pokud vývojáři chtějí ze svého produktu nějak výrazněji profitovat, tzn. udržet jej takříkajíc naživu řekněme aspoň po dva tři roky, ocitnou se náhle za aktivní érou té které konzole (stále platí zhruba pětiletý cyklus), což je samozřejmě problém.

Uvedené podle Ludwiga automaticky neznamená, že MMO je na konzolích něco jako zabitý žánr, nicméně jeho postavení není moc dobré. Pochopitelně, jsou tu již k vidění některé úspěšné vlaštovky, za příklad může posloužit Final Fantasy XI na PS2, ale jednalo se vždy maximálně o solidní úspěch, nikoliv herní hit. Zkrátka takového komerčního aplausu, jako je tomu na PC, se konzolovým MMO v dohledné době nezadaří. Aspoň podle Ludwiga, jehož slova bych nebral na lehkou váhu. A je-li tak řeč o komerční stránce věci, můžeme plynule a bez ostychu zamířit směrem k aktuálně vydanému multiplatformovému MMO Age of Conan, po němž se podle Funcomu strhlo hotové předobjednávkové šílenství (mluvíme o PC verzi)!

Přes 100.000 lidí projevilo zájem o sběratelskou edici, jež je tak rázem vyprodaná. Přičemž na americký trh 20.května zamířilo celkem 700.000 kopií hry, aby byl uspokojen enormní zájem herní veřejnosti, který má být rekordní a výše naznačený shipment je díky tomu v PC světě historicky vůbec nejvyšší, došlo k pokoření i mega úspěšného World of Warcraft! První ohlasy na Age of Conan nejsou vůbec špatné, na evropském trhu by měl být přitom k mání v pátek 23.května.

zdroj: Shacknews

mart

Nejnovější články