Hra roku
Battlefield 3
Protože je opakování matkou moudrosti a my tomu vážně věříme, tak znovu zdůrazníme, že Battlefield 3 se nám vetřel do přízně de facto jenom kvůli multiplayeru. Jako všechno, co člověk stvořil, není ani BF3 mulťák dokonalý, ale žije to v něm zcela po právu naprosto neuvěřitelně, a pokud vás nebaví hrát jenom pro killy a nějaká strategie či taktika je ve střílečkách váš šálek čaje, budete si s touto hrou rozumět jako pokrevní bratři. No a časem vám snad doje, jak zásadní pro celkový zážitek jsou všechny ty „drobnosti“, které BF3 nově nabízí a brzy je budou kopírovat všichni.
The Elder Scrolls V: Skyrim
Výborně jsme se ve společnosti Skyrimu bavili, desítky hodin v něm utopili a stovky kilometrů nachodili pěšmo i koňmo. A určitě se na nehostinný sever ještě vrátíme - vzpomínky a vyhlídky nás tam táhnou společně s myriádou fanouškovských modů a určitě v tom nejsme sami. V jednotlivostech bychom na Skyrimu našli díry, ale celek vytvořil RPG pískoviště, ve kterém sami pro sebe stavíte jeden skvělý zážitek za druhým a nechce se vám domů, i když večeře už dávno vystydla. Nepopiratelnou předností Skyrimu oproti předchozím dílům a podobně rozsáhlým fantasy hrám obecně je navíc silně zacílená stylizace severské krajiny, jejích obyvatel a příběhů. Po ukázkově klišovitém prostředí Oblivionu (až na vynikající Shivering Isles) je to pro nás příjemná změna, i když je jasné, že řada z vás se na to bude dívat přesně opačně.
LittleBigPlanet 2
Když pokračování z obrázků vypadá de facto stejně, jako předchozí díly nebo díl, vyvolá to u jisté skupiny hráčů pocit, že to je stejná hra a vůbec nemá cenu ji tedy hrát. Jenže zrovinka u LBP2 je tvář, kterou hra ukazuje na venek, víceméně podružná. Srdce hry leží v mechanismech, kterými první díl okouzlil půlku Země a Mars k tomu a druhému dílu se na konto mnoha zásadních inovací a rozšířením i posílením konceptu povedlo to samé. Dokazuje to nejenom počet a kvalita uživateli vytvořených úrovní a někdy i celých her, ale i levely v kampani přímo od tvůrců, které pro řadu z nás fungovaly jako návod k tomu, co všechno lze v LBP2 provádět. No a tak jsme si hráli, hráli, a kdyby nezačaly krátce na to vycházet další skvělé hry, hráli bychom si dodnes.
Portal 2
První díl byl zajímavý experiment a fakt, že jej Valve už několikrát nabídla hráčům zdarma, svědčí o tom, že o tom firma Gabea Newella dobře ví. Bylo to jakési preludium k hlavní skladbě, která vyšla počátkem roku 2011 a smetla nás ze stolu všechny, ne jenom Lukáše. Fantastické a stále ještě pořád minimalistické dialogy plné humoru a přesně cílených informací, skvěle navržené hádanky nutící hráče přemýšlet za chodu i letu a k tomu prostředí s parádní atmosférou, o zábavné kooperaci ani nemluvě. Portal 2 nabídl duši plnou hlubokých myšlenek, kterou však na rozdíl od nemytých a neučesaných filosofů doplnil i puntičkářsky upraveným a fešáckým zevnějškem. Chybu byste tady hledali opravdu marně, a i kdybyste ji našli, asi by to stejně nemělo na naše rozhodnutí žádnou váhu.
L.A. Noire
Jediná hra v naší TOP 10, která se nemůže přímo odvolat na žádného předchůdce a soudě dle náročnosti vývoje se hned tak nedočká ani nástupce. Značka bude určitě žít dál i přes krach Team Bondi, ale Rockstar má plné ruce práce s GTA V i Max Payne 3. A je to škoda, protože jestli je nějaká hra stavěná, ne přímo na pokračování, ale pro vydávání po episodách, tak je to právě L.A. Noire. Půvab hry totiž netkví jen v sugestivní dobové atmosféře a hereckých výkonech, ale i v designu jednotlivých případů. Každý byl trošku o něčem jiném a pracoval s jinou atmosférou i tempem. Jistě, ke konci hry už jste možná věděli, jak lidově řečeno na to, abyste se rabiátům dostali na kobylku. Vtip je ale v tom, že to nebylo nudné, ale nanejvýš zábavné a vtahující. Takové mají detektivky být. A tahle se opravdu povedla.
Dark Souls
Vlastně vůbec nejde o to, že je to hardcore hra, protože vysoká obtížnost ještě z žádné hry automaticky dobrou hru neudělala. Jde o to, že je to férově obtížná hra, která vás odměňuje za to, že jste chytří, hrajete takticky a v rámci zvolené role. A samozřejmě vás pořádně trestá, když hrajete jako ponocní. Je to však jenom jeden s vynikajících aspektů této hry, která se rytířské fantasy podívala pod spodní prádlo a převzala všechnu tu temnotu a syrovost, kterou tam našla, což prostě jiné hry nedělají nebo jim to nejde. A zatímco pekelná atmosféra se dá vyčíst i z trailerů, tak komplexní herní systém nikoli. To, co může vypadat jako jednoduchá rubačka z několika desítek sekund videa na YouTube, vám zavaří mozkové závity, až se budete pokoušet zorientovat v systému, kde špatná volba znamená smrt, desítky smrtí. A smrt je to, co nás na Dark Souls tak přitahuje, i když gotici rozhodně nejsme.
Deus Ex: Human Revolution
Našli se hráči, které upřímně překvapilo, že ta hra opravdu navazuje na odkaz prvních dvou, ale hlavně prvního dílu. My mezi ně nepatříme, i když je třeba přiznat, že jsme měli výhodu a hru viděli dlouho předtím, než vyšla. Už tehdy se zdálo vysoce nepravděpodobné, že vývojáři něco pos..kazí a nakonec se jim to skutečně nepovedlo. Zpětně sice přiznávají, že souboje s bossáky neměli svěřit externí firmě, jedním dechem však dodávají, že to v daném časovém rozvrhu bylo nutné, protože tady šlo o život celé značky. Kdyby hra neuspěla, můžeme se s další evolucí série Deus Ex rozloučit, zatímco úspěch Human Revolution, kritický i komerční, přiznává značce další budoucnost. A pokud ta budoucnost bude spočívat v rukou těch stejných vývojářů, máme se nač těšit. Mezitím si ale Deus Ex: Human Revolution klidně dáme i potřetí a počtvrté, protože každý návrat do atmosféry budoucnosti, kde se rozhoduje o lidech jako druhu, má své kouzlo. Neopakovatelné.
Zaklínač 2: Vrahové králů
Jakoby chtěli vývojáři z CD Projektu celému světu ukázat, že první Zaklínač opravdu nebyla náhoda. Nafoukli své ambice ve všech ohledech nejméně o 100 %, no a většinou jim to vyšlo. Stejně jako u prvního dílu rozhodující roli sehrála celá příběhová složka včetně scénáře, dialogů, postav a událostí obecně. V tomto aspektu nemají tvůrci z CDP mezi firmami, které vytváří příběhové RPG hry, konkurenci, prostě nemají. Nakonec se ukázalo, že i soubojový systém, který u hráčů vzbuzoval pochybnosti, funguje skvěle a rozhodně ze hry nedělá konzolovou rubačku, kterou se dá projít s prstem v ruce, jak si mnozí na základě prvních obrázků a videí mysleli. Přes pár zaváhání a slabších okamžiků taky i druhý Zaklínač nabídl unikátní zážitek nejenom v rámci akčních RPG, ale obecně, napříč žánry. Málokterá hra umí takovým způsobem pracovat s postavami a přenést je z monitoru přímo k vám do...do hlavy. Na třetí díl se opravdu těšíme, až někdy nějaký bude.
Forza Motorsport 4
Není obvyklé, aby se závodní hry dostávaly do výběru nejlepších her roku, i kdyby byly stokrát skvělé a sbíraly desítky všude, kam se jen člověk podívá. Proč? Jednoduše jsme se je naučili ignorovat s tím, že jsou možná parádní, ale fungují pořád na základě těch samých mechanismů, nemohou a priori přinést dojetí, ponaučení ani duševní katarzi a jediné, co tedy mají v rukách, je zábava. Paradoxně až čtvrtá Forza si ale vynutila výjimku a otevřela nám oči při hodnocení toho, co je důležité. Zábava je přezdívka FM 4, kterou hra naplňuje nejenom při samotném závodění, ale celým svým systémem ať už jde o přístup k veškerému obsahu hned od začátku nebo třeba multiplayerovým závodům. Vašek Rybář na hře nenašel prakticky žádnou vadu, čímž část redakce přinutil k tomu, aby se do hry pustila také. A to neměl dělat, protože jsme pak kvůli tomu šidili své procházky ve Skyrimu.
Gears of War 3
Na typickou mainstreamovou akci jsou Gears of War hry vlastně docela vyhraněné, herně i stylově. Buclatí borci se svaly velikosti šunkové kýty čtyřmetrákového prasete se všem rozhodně nelíbí, což se nedá říci ani o herním světě a příběhu. Háček, kterým na sebe série nabalila takové množství příznivců, tkví ale v tom, že ve všem, co dělá, je špičková. Ať už se vám styl líbí, nebo ne, hra s jeho pomocí vytvořila apokalyptický svět budoucnosti bez děr. Tvůrci mu vtiskli historii a spoustu osobních příběhů, které se odvíjely v průběhu dynamické a perfektně naskriptované akce, o níž se třeba Space Marine může jenom zdát, přestože to je předobraz GoW. Také bychom vám mohli dlouze vyprávět i o tom, že zamotaný, ale logicky vystavěný příběh jede hezky podle klasických linií antické tragédie, ale v polovině bychom přestali – řezat v extázi nepřátele v mulťáku a ještě se soustředit na něco jiného, to prostě nejde. S každým dalším dílem se Gears of War série posouvala znatelně kupředu ve všech ohledech a díl třetí to završil jako pravá megabomba.
Hrou roku 2011 podle redakce Games.cz se stává:
Vezměte si lupu a ukažte v portfoliu Valve jedinou hru, která je špatná, průměrná nebo jen dobrá. Máte smůlu, Valve dělá zjevně jenom fakt dobré hry a čas od času se blýskne i s něčím výjimečným, minulý rok třeba s druhým Portalem. O důvodech, proč nás tato dubnová záležitost tak vzala za srdce, vyrvala ho a strčila někam hluboko za spoustu hádanek v komplexu Aperture Science, jsme v rámci našich Best of... článků psali už několikrát. Pokud jste to ale nezaznamenali, tak ještě jednou: Portal 2 nemá chybu, naprosto skvěle se hraje a disponuje tak hlubokou duší, že vás tam pojme všechny a ještě zbude místo.
Hra roku podle platformy
Přestože naše hlavní kategorie nerozlišuje platformy, přemýšleli jsme dlouho o nejlepších hrách na konkrétních platformách a došli jsme k následující volbě. Vítězný titul je vždy na prvním místě a je vyznačen tučně:
Hra roku - PC
Portal 2
Zaklínač 2
Deus Ex: Human Revolution
TES V: Skyrim
Battlefield 3
Hra roku – PS3
Portal 2
Batman: Arkham City
L.A. Noire
Dark Souls
Uncharted 3: Drake's Deception
Hra roku – Xbox 360
Portal 2
Batman: Arkham City
Dark Souls
Gears of War 3
Forza Motorsport 4
Hra roku – Wii
Xenoblade Chronicles
Legend of Zelda: Skyward Sword
Rayman Origins
Kirby's Epic Yarn
Skylanders: Spyro's Adventure
Hra roku – handheldy
Super Mario 3D Land (3DS)
The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D (3DS)
Ghost Trick: Phantom Detective (3DS)
Patapon 3 (PSP)
The 3rd Birthday (PSP)
V rámci naší série Best of 2011 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2011, doposud vyšly následující: Best of 2011: Události roku (část první); Best of 2011: Události roku (část druhá); Best of 2011: Nejlepší nezávislá hra; Best of 2011: Nejlepší akční hra; Best of 2011: Nejlepší závodní hra; Best of 2011: Nejlepší adventura; Best of 2011: Nejlepší strategie; Best of 2011: Nejlepší sportovní hra; Best of 2011: Nejlepší RPG; Best of 2011: Nejlepší logická hra; Best of 2011: Nejlepší plošinovka; Best of 2011: Překvapení a zklamání; Best of 2011: Hra roku