Best of 2011: Nejlepší RPG
zdroj: tisková zpráva

Best of 2011: Nejlepší RPG

6. 1. 2012 19:30 | Z redakce | autor: Redakce Games.cz |

Patronství nad kategorií RPG, které vyfasoval Lukáš Grygar, je ve vyhlašování nejlepších her roku 2011 vyložená slast: v podstatě každý z hlavních žánrových proudů tu má svého silného koně (někdo dokonce takového, co zvládne i osmdesátistupňové stoupání) a nechybí ani nadžánrový mix, který jsme nakonec po dlouhých debatách zařadili právě sem. Už proto také nezbylo místo pro jinak solidní outsidery jako třeba Two Worlds II nebo poslední Zeldu, které místo ve výčtu vyfouknul z našeho pohledu povedenější titul na totožnou platformu. Na každý pád se uplynulý rok zařadil mezi ty výrazně silnější, jaké mezi RPG pamatujeme. Pro ten následující je to hozená rukavice +7 k ambicím!

Zaklínač 2: Vrahové králů

první Zaklínač byl pro mnohé hráče oázou uprostřed pustiny, která v žánru zavládla s úpadkem PC jako preferované platformy. Skvělé pokračování pak úspěšně svázalo komplexní herní postupy se špičkovou prezentací a ta zároveň ani na moment nepřestala sloužit hutnému příběhu, zachovávajícímu ducha literární předlohy. Atmosféra i poutavý obsah ze hry tekly způsobem, díky kterému nebylo problém omluvit špatně vybalancovaný bojový systém a neohrabané ovládání. Dvojce už trochu scházela slovanská patina prvního dílu, ale nezaměnitelný “ksicht” si zachovala. Na dílčí chyby se zapomnělo, na silné scény si budeme pamatovat minimálně do dalšího dílu.

Xenoblade Chronicles

Chybu udělal každý, kdo Xenoblade Chronicles odmával ať už kvůli konzoli (Wii) nebo příslušnosti k přesycené žánrové větvi (JRPG). Černý kůň roku ždíme z obojího maximum a kouzlí úsměv na tváři svého hráče pestrostí světa i herního obsahu, který je zároveň dotažený do posledního puntíku. Bojový systém připomene Final Fantasy, ale odpichuje se od společných základů k vlastním výšinám, a samotný příběh hrdinného sirotka sice nepřináší nic nového, ale v tom starém vypravěčsky exceluje. Shulka i jeho vpravdě unikátní svět si nezamiluje jen hráč se srdcem z kamene.

Deus Ex: Human Revolution

Orientace na akci a souboje, ze kterých se nelze vylhat, nás nutily váhat, kam s tímhle klenotem. Nakonec se ale Human Revolution, i přes obavy vkládané do jejího vývoje, profiluje jako RPG, protože dává možnost formovat jak hrdinu, tak skrze něj i osud herního světa. A s výjimkou zmiňovaných soubojů se dá absolvovat bez výstřelu! I tím se třetí díl série přiklonil k jejím legendárním kořenům, aniž by přitom jenom recykloval: Jensenův příběh byl osobnější a hraní v jeho kyberneticky upravené kůži se chlubí mechanismy, jejichž vycizelovanost by měla jít ostatním titulům (různých žánrů!) učebnicovým příkladem.

Dark Souls

Když jste v hospodě svědky vášnivé půlhodinové debaty, na jejímž konci padne zmínka o tom, že “tam už budeš víceméně za úvodem”, zpozorníte. Dark Souls možná není hra pro každého, ale každý, kdo jí propadl, propadl tou v názvu zmiňovanou duší. Ona taky skrze svou obtížnost nevyžaduje nic menšího! Cestu zakletým hradem a jeho okolím lemuje všudypřítomná smrt, z jejíž moci se vymaníte jedině tím, že prostě budete hrát líp, že se doopravdy stanete lepšími. Po hodinách nekompromisní zábavy ze staré školy (ovšem v kabátku škol nejnovějších) dosáhne symbióza vás i vaší postavy vrcholu a každé nově dosažené ohniště ozáří nejenom temný svět na obrazovce, ale i ten před ní.

The Elder Scrolls V: Skyrim

Jestli si Skyrim neoddiskutovatelně zaslouží nějaký titul, je to titul nejdiskutovanější hry v historii Games. Čím to? V sérii Elder Scrolls obecně platilo, že její síla tkví kromě nekonvenčního vývoje postavy a otevřenosti herního prostoru i ve vkladu samotného hráče. Skyrim mu jde ale naproti poutavě vykresleným světem, jehož hranice jsou mnohem dál, než si dnes kdokoliv podobně ambiciózní v žánru dovolí. Svoboda tu má svou cenu (ať už v podobě tolerování chyb nebo zvykání si na ovládací schéma), ale pokud vás vánicemi bičované průsmyky a zatuchlá jeskynní pohřebiště vtáhnou do sebe, milerádi do uřvaného virtuálního drakobijce investujete to nejvzácnější: sebe.

 

 

A nejlepší RPG hrou roku podle redakce Games.cz se stává:

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Jen jediný z výše uvedených titulů se obešel bez určité míry kompromisu. Jen jediný naopak na absenci jakýchkoliv kompromisů staví. Zatímco u Zaklínače jsme se zkraje potýkali se zdivočelou akcí, Xenoblade se nikdy nepouští daleko od břehů tradice, Human Revolutions má ty proklaté boss fighty a ve Skyrimu někomu zaskočila hned první borůvka, tak Dark Souls na nic podobného nenachází čas. V jádru jednoduché principy rozvíjí do neuvěřitelně komplexních mechanismů, natahujících zábavu na další a další hodiny. S propadem do jejich hlubin se otevírají nové roviny, z nichž ta multiplayerová vnáší do už tak dost silného zážitku ještě výraznější náboj. Dark Souls prostě přišla, pokořila, zvítězila. A my pokoření jí za to uctivě děkujeme, protože navíc dokázala, že úspěšná moderní hra se nemusí klanět marketingem cílenému hráčskému průměru a může být výsostně svébytná a originální i v rámci jinak povědomých kontur. Potrápí vás, jako už dlouho žádná jiná, ale vámi vynaložené úsilí neopakovatelně odmění. V tom, co předvádí, je zcela nekompromisní a hlavně - zcela suverénní.

V rámci naší série Best of 2011 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2011, doposud vyšly následující: Best of 2011: Události roku (část první)Best of 2011: Události roku (část druhá)Best of 2011: Nejlepší nezávislá hraBest of 2011: Nejlepší akční hraBest of 2011: Nejlepší závodní hraBest of 2011: Nejlepší adventuraBest of 2011: Nejlepší strategieBest of 2011: Nejlepší sportovní hra; Best of 2011: Nejlepší RPG; Best of 2011: Nejlepší logická hraBest of 2011: Nejlepší plošinovkaBest of 2011: Překvapení a zklamáníBest of 2011: Hra roku

Nejnovější články