Best of 2012: Nejlepší DLC a datadisk
zdroj: tisková zpráva

Best of 2012: Nejlepší DLC a datadisk

5. 1. 2013 18:46 | Z redakce | autor: Redakce Games.cz |

DLC je dnes na jednu stranu považováno za velké zlo, na druhou za spásu průmyslu, který má finanční problémy. Přitom je to velmi obsáhlá škatulka, do níž se dá vejít široké spektrum herních přídavků od několika ksichtíků pro vaše hrdiny až po mohutnou expanzi, která by klidně obstála jako samostatná hra. Když jsme tedy měli vybrat to nejlepší z přídavků, které se pro hry za uplynulý rok objevily, mírně se nám orosila čela. I když smetete ze stolu DLC typu „a dnes pro vás máme šest nových jednotek, které vypadají jinak, než ty staré a jinak si rozdílu nevšimnete“, je to pořád solidní porce misí, kampaní, map packů, klasických datadisků a kdo ví čeho ještě.

Ve výsledku se nám do finále dostala DLC, která odpovídají tomu, čemu jsme za starých časů říkali „expanze“ nebo „datadisky“. Je celkem příznačné, že jejich styl a typ variuje dle žánru jejich mateřské hry, na základě čehož nám zde vznikaly souboje velmi vzdálených žánrů. Že to s DLC není tak špatné dokazuje i fakt, že nám spousta povedených expanzí zůstala před branami finále, ačkoliv samy o sobě nabídly dlouhé hodiny skvělé zábavy. Inu, do finále se dostane jen pět nejlepších, s nimiž vás seznámí patron kategorie Aleš Smutný.

The Lord of the Rings Online: Riders of Rohan

Na rovinu, The Lord of the Rings Online nikdo z nás v redakci aktuálně nehraje, takže jsme se obrátili na pár tajných informačních zdrojů, které odmítají být jmenovány a zeptali jsme se, zda jsou Rohanští jezdci skutečně povedeným datadiskem, jak se traduje po celé Středozemí. Nu a prý jsou! Čtvrtá expanze k LOTRO přinesla šest nových regionů, boj na koni (bez něj by to nebyla moc rohanská expanze) a s ním související řadu skillů a předmětů...třeba koně!

Právě tento koňácký styl boje a přidání Warband jsou hlavním důvodem, proč Riders of Rohan patří k tolik ceněným přídavkům. Opomíjet se samozřejmě nedá ani fakt, že datadisk přinesl další oblasti, které znáte z knih a s trochu naleštěnější grafikou, než mají jeho předchůdci snadno učaruje Tolkienovým fandům.

Battlefield 3: Aftermath

„Jenom mapy a kuše?“, řekne si jistě někdo. Jenže Aftermath, jehož recenze se už připravuje, ukázal, že Battlefield 3 má pořád odkud brát a není jen hrou extrémů – tedy buď masivního tankového boje v Armored Kill, nebo intenzivních přestřelek v interiérech jako je Close Quarters. Aftermath totiž přišel s novým vizuálním konceptem, kde přírodu a pravidelnost městské zástavby nahradily nepravidelné a záměrně chaotické ruiny té samé zástavby.

Samotný design map je vynikajícím skloubením chytře poskládaných úrovní města v exteriérech i interiérech a boje na pěchotní úrovni, k němuž se přidávají bojová vozidla jako výrazný prvek, co dokáže narušit probíhající tok akce a donutí protivníka měnit taktiku. Právě díky neokoukanosti map a jejich designu se z Aftermath stal oblíbený set, na který se hráči vrhli. A ze samotné kuše se vyklubal příjemný taktický prvek pro specifické vyprofilování vašeho loadoutu a ne jen laciná hračka, která má působit „cool“. A že jen čtyři mapy? Každý, kdo hraje multiplayerová FPS vám řekne, že dobré mapy jsou prostě základ – a tady jsme je dostali.

Total War: Shogun 2 - Pád samurajů

Přemýšleli jsme, zda nedat Pádu samurajů post samostatné hry, ale ona se sama veřejně hlásí k tomu, že je expanzí, a tak to má mít. Navíc, je to vlastně jen předělávka základního modelu Shogun 2, že... No jo, ale jaká předělávka! V 19. století totiž dostanete do ruky i modernější střelné zbraně a náhle vznikají unikátní střety tradičních samurajských armád s armádou moderního typu, která se nebojí k mušketám přibalit i nějaké ty kanóny nebo rovnou rachotící gatling.

Díky tomu všemu Pád samurajů nabízí velkou svobodu jak ve formování armády, tak v uplatňování taktiky na bitevním poli. Zároveň neplatilo, že kdo má víc pušek, ten vyhrál, protože oba typy přístupu k váleční nesou svá pozitiva i rizika a šlo právě o tu aplikaci svých nápadů a taktik přímo v boji. Jednoduše vynikající, obohacující a zábavná expanze.

Halo 4: Spartan Ops

Halo 4 se úspěšně vrátilo mezi hráče pod novou tvůrčí taktovkou a ukázalo, že i v téhle době umí spolehlivě zabavit. Jediné, co trochu vadilo, byla absence povedeného Firefight módu, který v ODST a Reachi dokázal upoutat hráče na dlouhou dobu. Místo toho ale 343 Industries vymysleli něco jiného – krátké kooperativní mise, které jsou příběhově napojeny na kampaň a hráči jsou dávkovány v pravidelných porcích. A to prosím zadarmo po celou první sezónu.

Spartan Ops jsou důkazem toho, že zdarma nemusí znamenat nekvalitní. Koncepčně zábavné mise nabízí dost prostoru pro pořádné kooperativní řádění i osobní blbnutí pro zabití dlouhé chvíle. Díky délce a struktuře mají mise velkou znovuhratelnost, kdy se můžete buď snažit trumfnout své předchozí výsledky, nebo si jen tak zastřílíte společně s kamarády, když nemáte chuť je masit v multiplayeru.

World of Warcraft: Mists of Pandaria

Pokud by se měřil počet hráčů MMORPG, kteří čekají na nějaký ten datadisk ke svému oblíbenému titulu, asi by to s přehledem vyhráli fandové World of Warcraft, kteří se konečně dočkali rozšíření Mists of Pandaria. Jakkoliv se kombinace pseudočínské mytologie a pand zdála být nekompatibilní s dosavadním rozvojem World of Warcraft, výsledkem je (pro někoho možná překvapivě) podařený datadisk.

Kromě nových lokací přišlo třeba i univerzální povolání, jímž je všestranný mnich využívající sílu chi. Přidejte k tomu šest nových dungeonů a tři heroic verze klasických instancí a máte zaděláno na kvalitní expanzi. Citujme Martina Kapalku: „Na datadisku je znát spousta práce, k vidění je řada úprav a nových herních prvků, které převažují misky vah k velmi dobrému hodnocení.“

 

 

A nejlepším DLC či datadiskem roku 2012 podle redakce Games.cz se stává:

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Asi to nešlo jinak. A my to ani jinak nechtěli. Pád samurajů je prostě vynikající kus práce, který se z vás nesnaží tahat peníze, aniž by na oplátku nenabízel ekvivalentní čas strávený tím, že si lámete hlavu nad strategickou i taktickou mapou. Představuje neokoukané prostředí, netradiční dobu a poměrně unikátní válečnou situaci. Díky ní navíc velmi radikálně mění prostředí původní hry, ze které vychází, ale mohutně rozšiřuje její potenciál a záběr. Teď už jen můžeme doufat, že Creative Assembly budou dodávat podobně propracované kousky i k chystanému Rome II.

V rámci naší série Best of 2012 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2012, doposud vyšly následující: Best of 2012: Události rokuBest of 2012: Nejlepší strategieBest of 2012: Nejlepší indie hry; Best of 2012: Nejlepší RPGBest of 2012: Nejlepší závodní hraBest of 2012: Nejlepší plošinovka; Best of 2012: Nejlepší DLC a datadisk; Best of 2012: Nejlepší hry, které nikdo nehrál

Nejnovější články