Best of 2013: Nejlepší mobilní hra
zdroj: tisková zpráva

Best of 2013: Nejlepší mobilní hra

15. 1. 2014 19:23 | Z redakce | autor: Pavel Dobrovský |

„Musí nám to říci, co to má v kapšičkách,“ pravil by Glum v neexistující moderní adaptaci Hobit aneb roaming na cestě tam a zase zpátky. Bilbo by pohladil chladný kov svého Androida nebo iPhonu a začal by utíkat, protože by se bál, že ta slizká stvůra chce hrát jeho hry. A že se jich roku 2013 urodilo! Ať už se nám to líbí nebo ne, hry pro mobily a tablety začínají stát na pevných nohách technologie a propracované hratelnosti, což je rozdíl oproti minulým rokům, kdy šlo převážně o hříčky, experimenty a nehratelné bláboly.

Statistiky, z podstaty nedůvěryhodné, tvrdí, že chytrý telefon používá polovina populace planety Země a třicet procent z nich pravidelně hraje hry, což znamená kolem miliardy hráčů. Při započítání tabletů číslo poskočí ještě o pár miliónů výš a při pohledu na zrychlování hardwaru je dnes už jasné, že do několika let budeme mít mobily stejně výkonné jako je současná generace konzolí (tabulkově, nikoliv prakticky). Nebojte se, nic z toho neznamená, že mobilní hry vybíjejí konzole nebo PC. Trh se pouze otevírá a rozšiřuje se pole lidí ochotných hrát.

A jak jsme na tom byli uplynulý rok? Výborně! Majitelé Androidů a iPhonů si nemohli stěžovat. Nejen, že se objevily relativně dobře přepracované mobilní verze slavných her (GTA, Knights of the Old Republic, XCOM, Pirates – odnožím velkých sérií a remakům na mobily jsme se rozhodli nevěnovat), ale vyšly tituly, jejichž autoři chápou možnosti dotykového ovládání a dokáží na něm postavit plnohodnotný herní zážitek. Pojďme se podívat na ty nejlepší.

Rayman Fiesta Run

Automatické běhačky typu Temple Run 2 nebo skvělý předloňský Punch Quest jsou pomalu na ústupu, protože, přiznejme si to, opakují jednu a tu samou rovnici. Rayman Fiesta Run, navazující na Jungle Run, ukázal zaseknutému žánru, jak dál. Hra je rozdělena do smysluplně vymyšlených úrovní, kterými musí věčně optimistický Rayman proběhnout za asistence rychlých prstů aktivujících skoky nebo speciální bonusy. Oproti jiným pokračováním úspěšných her rozšiřuje Fiesta Run koncept Jungle Run novými nápady, aniž by ničila náladu předchozí hry nebo jen tupě kopírovala ověřené mechaniky. Chlapíci z Ubisoftu v marocké Casablance dokázali grafikou, inteligentním navržením úrovní a zábavou, která nefrustruje, rozšířit svět „velké“ série na mobilní platformy a získat tak nominaci v našich nejlepších hrách roku.

Tiny Thief

Společnost Rovio stojící za Angry Birds rozšířila své aktivity na podporování menších studií s kvalitními hrami a v případě Tiny Thief od barcelonské 5 Ants se rozhodně nespletla. Hratelností jde titul ve stopách Gobliiins nebo i Machinaria a důraz je kladen na detailní vymodelování prostředí a specifické animace pro každou úroveň. V roli blonďatého zloděje procházíte z obrazovky do obrazovky a snažíte se ťukáním na displej ukrást klíčové předměty, po nichž se otevře východ z úrovně. Roztomilost animací, pomalý rytmus a pohádková pacifičnost pohladí po duši každého, kdo už nechce zabíjet nebo něco ničit. Podobně jako v nedávno vydané Cut the Rope 2 si přijdou na své i náročnější hráči při plnění vedlejších logických problémů, které odhalují bonusové předměty a často jsou pekelně složité. Může být sice drobný, ale Tiny Thief rozhodně není malá hra.

République: Epizoda I

George Orwell nevědomky svojí knihou 1984 (správně Devatenáct set osmdesát čtyři) strhl inspirační lavinu, která se během dekád promítla do filmů, knih a samozřejmě i her. Patří k nim i République studia Camouflaj. Svět, který v République žije pod dohledem Velkého bratra (tedy svobodu omezující ideologie a bezpečnostních kamer) je depresivní a nevábný. Jako hacker z donucení pomáháte dívce Hope stealthově uniknout strážím a dostat se pryč – kam? To je jedno, hlavně pryč z Republiky. Špičkový engine, profesionální dabing a hlavně adekvátní ovládání na dotykovém displeji dělají z République hru srovnatelnou s konzolovými a počítačovými protějšky v tom smyslu, že jednoduchým a intuitivním ovládáním poháníte epický zážitek. Vývojář Ryan Payton, obdařený zkušenostmi s vývojem Metal Gear Solid a Halo 4, tu dokázal, že tablety a mobily mohou být rodištěm původních her s vysokými produkčními hodnotami.

Hero of Many

Mobilní zařízení se pro začínající autory (anebo zkušené, kteří touží po nezávislosti) stávají ideálním prostorem pro realizaci nápadů, které by na počítačích nebo konzolích zapadly. Je to příklad i českého studia Trickster Arts, které přišlo s výborně ovladatelnou arkádou Hero of Many, ve které manipulujete v temných podvodních jeskyních s bílým živočichem, který verbuje sobě podobné, vyhýbá se překážkám a nepřátelům. Podmanivá atmosféra vás nutí znovu a znovu Hero of Many zapínat a pokračovat v prozkoumávání jednotlivých úrovní, a jestli vám to bude málo, tak je prozkoumat všechny ještě jednou. Trickster Arts jsou zářným příkladem pravidla, že dobře odvedený nápad na skvělou hru stačí a nepotřebujete k němu 3D engine.

Device 6

Začínám se bát Švédska. Respektive mobilních her, které ze Švédska přicházejí. Podle tradic například v novoroční noci švédští muži vyrážejí do temných zasněžených lesů hledat... Nepovím. Můžete si to sami zjistit v Year Walk, která je podivná a krásná. Do nominací se nedostala, protože nedokáže trumfnout pocit „právě se mi herní svět převrátil vzhůru nohama,“ který vyvolá interaktivní kniha Device 6. V několika psaných kapitolách sledujete osudy Anny, která prozkoumává podivný ostrov v šedesátých letech. Nic si nepamatuje, nic nechápe – a vy s ní. Text uhýbá do různých stran a vytváří mapu prostředí (když jdete nahoru, tak musíte tablet překlopit vzhůru nohama, protože text je také překlopený atd.), ve kterém se zjevují fotky interiéru s interaktivními prvky, do kterých zadáváte vyčtené informace. Device 6 je interaktivní fikce nebo digitální gamebook posunutý do zcela nové roviny. Jen těžko se dá představit, že by šlo o začátek trendu, na to je Device 6 moc originální.

 

A nejlepší mobilní hrou roku 2013 podle redakce Games.cz se stává…

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

République

Ryan Payton to dokázal. Vyhnul se vábení dvourozměrných hříček, udělal velkorozpočtovou hru pro mobily a zároveň jí nesrazil na kolena překombinovaným ovládáním. Přemostil propast mezi produkčními hodnotami na konzolích a mobilech či tabletech. Dlouhý nos udělal na všechna velká studia, která se snaží hystericky pod ziskuchtivým tlakem nacpat na tablet možnosti konzolí a předvedl husarský kousek, kdy svojí „konzolovou“ hru podřídil a přizpůsobil možnostem tabletu. Ohnul své konzolemi formované přemýšlení o hrách a našel alternativní přístup, kdy neustupuje z technologických met do pozic dvourozměrných kreslenek pro mladistvé. Nejen, že jde o technologický a ovládací mirákl, samotný příběhový obsah a soudržný dystopický svět plný detailů dělá z první kapitoly République hru definující možnosti mobilů a celá série předznamenává směr, v němž budeme všichni brát mobilní hry vážně. Pakliže se tedy i další kapitoly vydaří, v tom je ten háček.

V rámci naší série Best of 2013 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2013, doposud vyšly následující kousky: Best of 2013: Události roku (část první)Best of 2013: Události roku (část druhá)Best of 2013: Nejlepší strategieBest of 2013: Nejlepší adventuraBest of 2013: Nejlepší DLC a datadiskBest of 2013: Nejlepší online hraBest of 2013: Nejlepší soundtrack

Nejnovější články