Best of 2013: Nejlepší RPG
zdroj: tisková zpráva

Best of 2013: Nejlepší RPG

18. 1. 2014 20:00 | Z redakce | autor: Pavel Dobrovský |

Pro fanouška velkorozpočtových RPGček byl uplynulý rok savanou až pouští. Nevyšel Mass Effect ani Zaklínač, zato na sliby o nejlepších RPGčkách všech dob byl Kickstarter bohatý. Urodila se řada konceptů, na které jsme rádi přispěli penězi a zatímco se vývojáři uzamkli do svých studií (kde všechny peníze nepochybně používají na ženy, víno a zpěv) jsme zkoumali nezávislou tvorbu na PC nebo v Japonsku namixované RPG drinky.

Čísla mluví jasně: z přibližně dvou set padesáti vydaných RPG jich necelá polovina vznikla v Japonsku a některé z nich se ani nedostaly do okolního světa. RPG žánr se navíc začal usazovat na chytrých telefonech a tabletech, pro které vyšla více jak třetina loňských RPG titulů. PC kupodivu získalo jen třináct procent z celkové RPG produkce.

Statistika nuda je, samozřejmě, navíc se zmíněná čísla nedají považovat za bernou minci, protože vymezení RPG už není zdaleka tak čitelné jako v dobách, kdy jsme měli pět jasně daných žánrů. RPG prvky, a prosím nehádejme se co přesně to znamená, se objevují v každé druhé hře. Často jen proto, aby se o hře dalo v reklamě říci, že kromě akce, taktiky a svobodného rozhodování jde také o RPG. Vybírat nejlepší RPG proto nebylo nejjednodušší, ale to není nikdy. Tak se na naše favority podívejte.

Mario & Luigi: Dream Team

A zase ten Mario. Můžeme se proti němu vyhraňovat, nadávat na něj a dělat si z něj legraci, ale obyvatelé Houbičkového království z toho těžkou hlavu mít nebudou, protože stojí na pevných nohách překvapivě robustního RPG systému, příběhu a zábavy. Na první pohled infantilní zpracování ukrývá pod pastelovými barvami odladěný RPG motor, který šlape jako hodinky. Stejně jako v každém z minulých dílů jsme dostali zatím neviděné nápady - například prozkoumávání snů a podvědomí jednotlivých postav nebo Luigiho superschopnosti, před kterými i Mario zasmušile klopí hlavu. Syntéza RPG prvků se zábavnými souboji a výpravným příběhem dělá z Dream Team fantastickou jízdu, která trvá desítky hodin a nedovolí vám přestat. No neberte to!

Pokémon X & Y

Odpusťte, že jsme do chlívu nejlepších RPG vypustili dvojhru s pokémony, ale opomenout vybroušená RPG pravidla ve velkém světě plným překvapení a soubojů, to by byla velká chyba. Zvlášť nyní, kdy studio Game Freak udělalo několik kroků vpřed a kromě nové herní krajiny rozšiřuje počet pokémonů na 700. Každý má vlastní statistiky a skoro třicítka z nich i možnost mega evoluce, která z něj udělá lepší, hezčí a vražednější roztomilé zvířátko. Pochytat je všechny samozřejmě nejde (nebo jde?), hraní je především o práci sběrače/lovce/bojovníka, která je po zásluze odměněná zkušenostmi a dobrým pocitem. Po rozehřívající třiceti hodinové kampani přichází v sérii zatím nejlépe provedený multiplayer, díky kterému už fakt nemusíte mít čas na žádnou jinou hru. Nintendo udělalo dobře, když uvedení konzole 2DS spojilo s premiérou Pokémon X & Y, protože tahle hra je tak dobrá, že prodá i hardware. Jak ostatně uvedl Miloš v recenzi: „Fanoušci série nemají nad čím váhat a ti ostatní by měli vědět, že devítka značí jedno z nejlepších RPG roku.“

Divinity: Dragon Commander

Jedna věc je jistá. Od enfant terrible nezávislé scény, belgického studia Larian, můžeme očekávat spoustu skvělých her. Nad některými z nich můžeme jen s posvátným úžasem kroutit hlavou a dohadovat se, kolik alkoholu vyžadovala příprava konceptu. A kolik poutí za duchovními mistry vysokých Himalájí bylo zapotřebí během realizace. Dragon Commander v sobě míchá více žánrů, pohromadě ho však drží RPG lepidlo diktující směřování dialogů i rozvoje a vykreslení světa, na který se díváte z oken létající pevnosti. Ve vzduchu také svádíte strategické bitvy s nepřáteli. RPG v Dragon Commander oceňujeme právě proto, že tu není hlavní náplní, ale představuje se jako šedá eminence, bez níž to nejde, a která zároveň nesmí moc vystrkovat hlavu, aby celý produkt neposlala k zemi. Je vidět, že lidé z Larian jsou jedni z mála, kteří chápou jak s RPG prvky správně nakládat, aby polévka nebyla příliš sytá, ale ani řídká. Ostatně, ke kulinařině se Ondra uchýlil i v hodnocení: „Dračí polévka je gurmánským hitem letošního léta.“

Fire Emblem: Awakening

Téměř dvacet let věděli o sérii Fire Emblem jen Japonci a skalní příznivci. Ostatní odrazovala vysoká náročnost a neuchopitelnost mixu příběhové strategii a RPG, kterou ovšem v Awakening studio Intelligent Systems bravurně přetavilo v produkt vyhovující širokým masám. Scénář je nejsilnější v momentech, kdy vás naplno pohltí problémy jednotlivých postav. Jednak jich není málo, a pak mají své statistiky a posilující předměty, kvůli kterým se z každé tahové bitvy stává v podstatě lekce pro sestavení lepší a výkonnější skupiny. RPGčkový systém „připrav se-bojuj-využij prostředí-získej zkušenosti-připrav se“ je tu krystalicky čistý a funkční, aniž by dělal sebemenší krůček ke zjednodušování nebo populismu ve jménu průměrného hráče. Hrát Fire Emblem znamená být uvnitř herního světa, prožívat osudy postav, radovat se z vítězství a pečlivě vyzbrojovat své borce. Pro někoho to je RPG nirvána.

Shadowrun Returns

Shadowrun Returns jako jedna z prvních ostře sledovaných her zafinancovaných lidmi vykročila do světa opěvována recenzenty i hráči. Dlouhý cyberpunkový plášť halí elfy se samopaly, noirový svět plných zdegenerovaných bytostí a pouličních gangů, a když se začne bojovat na tahy, nutně si při sledování izometrických sprajtů vzpomenete na RPGčka konce devadesátých let. RPG pravidla, způsob práce s inventářem, vlastnostmi hrdinů a solidní textovost či až literárnost pomrkávají na všechny nostalgické hráče, aniž by brali nováčkům šanci ponořit se do atmosféry „retro“ RPG. Skrz Shadowrun Returns jsme zjistili, že to co fungovalo před mnoha lety dokáže navzdory nablýskaným 3D enginům zajmout hráče i dnes. Tím se v mnoha z nás utlumila obava, že izometrická RPGčka v tomto roce budou jen zapomenutelným plácnutím do RPG žánru.

 

A RPG hrou roku 2013 podle redakce Games.cz se stává...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Divinity: Dragon Commander

Mezi pěticí fantastických RPG her se jen těžko hledá skutečný vítěz. Přestože všechny spojuje RPG linka, každá z nich jí využívá jinak a tím ukazuje, jak mocný RPG žánr je. Nejen z toho důvodu jsme se po několika vrzích osmistěnnou kostkou rozhodli ocenit Divinity: Dragon Commander, ve které RPG neječí tak okatě jako v jiných, ale bez něj by to nešlo. RPG je tu jako nosná konstrukce domu, zvenčí neviditelná, ale životně důležitá. Dalším důvodem je odvaha, s jakou Larian přistoupili k míchání žánrů a na jedničku splnili to, co si předsevzali. Na originální pojetí a interesantní kombinace je dnešní doba chudá a nebýt Dragon Commander, byla by ještě chudší. Larian také zvítězili v bitvě sami nad sebou: namísto pokračování svých úspěšných titulů nebo rezignovaného plavání s proudem, což dělají jen leklé ryby, překročili svůj vlastní stín a podařilo se jim to na jedničku. Přejeme celému studiu, aby mu energie a nápady vydržely i do dalších let.

V rámci naší série Best of 2013 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2013, doposud vyšly následující kousky:

Nejnovější články