RimWorld
Komplexní simulace mimozemské kolonie, ve které se staráte nejenom o její rozvoj, ale i blaho a vzájemný soulad kolonistů, budujete stavby, chytáte a trénujete zvířátka, objevujete další části světa a čelíte náhodně generovaným příběhovým výzvám. Nezní to sice nijak úžasně, ale úžasně se to hraje. Ať už je řeč o základní verzi do tvůrců, nebo o modifikacích od hráčů. Na early access projekt je navíc všechno odladěné, funkční, vybalancované, skvělé. Spousta „hotových“ her by mohla RimWorld v tomto ohledu závidět. Stejně jako by spousta her mohla RimWorld závidět, jak je zábavná, zároveň komplexní a nápaditá.
Day of Infamy
„Ježíš, další multiplayerová střílečka z druhé světové. Koho to ještě zajímá…“ A věřte, nevěřte, takových hráčů je spousta. Jen je nutné, aby ta multiplayerová střílečka z druhé světové byla kvalitní – nabízela zajímavé mapy, více frakcí, správě zpracované zbraně, odladěné tempo, dobře navržené módy a tak dále. A všechno tohle Day of Infamy nabízí už v rozpracované verzi. Hráči hru nejčastěji přirovnávají k Day of Defeat, multiplayeru Call of Duty 2 a k Insurgency, což je předchozí hra studia New World Interactive. A lze s nimi jedině souhlasit. Překonejte svůj předsudek o další standardní multiplayerové střílečce a Day of Infamy vyzkoušejte.
Book of Demons
Na první pohled připomíná koncepčně výrazně jednodušší verzi Diabla se směšnou animací pohybu hrdiny po předem nalinkovaných bludištích v podzemí. Jenže si k tomu přidejte element karetní hry, kdy karty a jejich vylepšování či upgradování nahrazují kouzla, zbraně buffy i jednorázové předměty, přihoďte parádní atmosféru nebo geniální systém generování úrovní na základě vašich časových dispozicí a dokořeňte to celé kouzelně vyprávěným příběhem - a najednou máte v rukách neuvěřitelně návykovou záležitost. Nakonec se vám zalíbí i stylizace, ale co vás u Book of Demons udrží s největší pravděpodobností, je právě zmíněná návykovost. Máte 10 minut čas? Fajn, dejte si menší dungeon na pár minut. Máte chuť trávit u monitoru celý večer? Žádný problém, prostě si dáte několik dlouhých dungeonů po sobě, kdy budete skřípat zuby z častých úmrtí, lámat si hlavu nad volbou správného buildu pro konkrétního bosse, a nakonec se radovat z těžce vydřeného úspěchu. Už v této chvíli je Book of Demons parádní a skvěle odladěná zábava, přestože obsahově současná verze ani zdaleka není tam, kam ji tvůrci chtějí postupně dotáhnout. Jestli budou dále pokračovat tímto tempem, můžeme se těšit na pořádnou pecku.
Everspace
Singleplayerové prozkoumávání vesmíru s rouge-like elementy, craftingem, lootováním a spoustou adrenalinové akce působí už od chvíle, kdy hra vstoupila do early access, neuvěřitelně dodělaně. Tvůrci navíc přidávají nový obsah velmi sympatickým tempem čili už v této fázi hra působí v zásadě dokončeně. Hlavně je ale tohle dobrodružství zábavné, což je ve skutečnosti ta nejdůležitější hodnota.
Factorio
Dalo by se říci, že Factorio je tuzemská herní stálice. Rozpracovanou verzi si totiž hráči mohli koupit, a také houfně kupovali, mnohem dříve, než hra v únoru roku 2016 oficiálně vstoupila do early accessu na Steamu. Nic to však nemění na tom, že jde o fantasticky komplexní a zábavnou záležitost, do které když se lidově řečeno ponoříte, máte na řadu dnů a týdnů o zábavu postaráno. Šíře herních možnost a provázanost jednotlivých prvků je maniakální, dechberoucí, unikátní. Odpovídá tomu i úspěch, který hra celosvětově slaví, a který z ní dělá jeden z nejúspěšnějších počinů tuzemské vývojářské scény za poslední roky. Přestože hra ještě pořád není hotová.
A nejlepší early access hrou za rok 2016 se podle reakce Games.cz stává:
Čestné uznání aneb early access hry, které nás baví, ale nedostaly se mezi nejlepších pět:
Medieval Engineers
We Happy Few
Slime Rancher
Scrap Mechanic
Naval Action