Blizzard dal svým nejvěrnějším fanouškům facku
zdroj: tisková zpráva

Blizzard dal svým nejvěrnějším fanouškům facku

6. 11. 2018 16:30 | Téma | autor: Adam Homola |

Fanoušci bučí na vývojáře. Odcházejí ze sálu. Ničí videa na YouTube nekonečným počtem disliků. Je to prostě PR katastrofa. A čeho že se to doteď tak populární Blizzard dopustil? Oznámil nové Diablo. Jenže málokde byste našli větší a zásadnější „ALE“, než v případě čerstvě představeného Diablo Immortal.

Pokud vám oznámení Diablo Immortal náhodou uteklo, vězte, že jde o první hru od Blizzardu vyvíjenou a vydávanou exkluzivně pro mobilní platformy (Android, iOS). S portem na PC se nepočítá a vývoj navíc nemá na starosti tak úplně Blizzard. Na tvorbě se velkou měrou podílí čínský NetEase Games.

Aby toho nebylo málo, celá hra působí jen jako zjednodušené Diablo III, ne jako fungl nová a plnohodnotná hra, jak se ji snaží vývojáři prezentovat. Přesně tohle dostali dlouholetí fanoušci série a Blizzardu na BlizzConu, na kterém očekávali minimálně remake prvních dvou dílů, ne-li rovnou Diablo IV.

V hardcore herních komunitách se křičí každou chvíli. Jednou to může být day one DLC, jindy zase always online, předobjednávkový bonus, mikrotransakce nebo třeba i cena hry. Většinou nad podobnými výkřiky, ať už mají formu petic, review bombingu, disliků či naklikávání nul na Metacriticu, jen obracím očima. Žasnu nad tím, jak si někdo myslí, že má na všechno nárok, že mu všechno patří. A když se náhodou nadnárodní korporace nezachová podle jeho často směšných představ, buší pěstičkou do stolu.

Nad intenzitou a razantností některých reakcí žasnu i tentokrát a nemůžu s nimi souhlasit. Petice na zrušení hry je k smíchu, pobídky ke slovnímu napadání vývojářů k pláči. Jednoduše tu máme zase další typickou internetovou přehnanou reakci. Co ale naopak dobře chápu, je zklamání všech fanoušků. Zklamaný jsem tentokrát i já.

Blizzard, který pořád ještě vystupuje z davu a stále dělá špičkové hry, má s menšími či většími kontroverzemi své zkušenosti. Byly tu RealID, launch třetího Diabla, „rozdělení“ StarCraftu II i soudní tahanice s Valve. Zatím jsme mohli vždycky říct, že to pánové a dámy z Blizzardu mysleli víceméně dobře, jen se jim to nějak vymklo z rukou.

Ne snad, že to by v případě Diablo Immortal mysleli špatně. Pevně věřím, že vývojáři z toho chtějí mít co nejlepší hru, vedení z toho chce mít co nejvíc peněz a marketing chce mít co největší pokrytí. Zkrátka běžný byznys. Jenže tentokrát se to všem oddělením hrubě nepovedlo a nové Diablo vykročilo na svět levou nohou, kterou stouplo na hrábě.

Divím se, že se Blizzard všem těm negativním reakcím diví. Pitvat se v nešťastných a necitlivých reakcích tvůrců nechci, nemám potřebu v tom vývojáře koupat víc, než je nutné. Osobně mě existence Diablo Immortal nijak nepohoršuje, ale není možné přehlédnout několik do očí bijících chyb, kterých se tu Blizzard dopustil. Chyb, kterým se zrovna tahle firma běžně vyhýbá.

Diablo Immortal zdroj: tisková zpráva

První chyba: očekávání

Diablo III je šest let stará hra. Už je čas...

Sám Blizzard naznačuje práci na „několika Diablo projektech“ nějakou dobu a nepochybuju o tom, že jedním z nich je i Diablo IV. Plnohodnotné, pořádně macaté a po zkušenostech s D3 snad i parádně vyladěné. Jenže my jsme teď nedostali čtyřku, a dokonce nedošlo ani na remake prvních dvou dílů.

Fanoušci jsou na remake i na čtyřku připravení. Blizzard sám dlouhé měsíce naznačuje, výrazně pomrkává a rozdmýchává očekávání. Těsně před BlizzConem se PR tým snažil nadšení trochu mírnit, ale to bylo málo a pozdě.

Kdyby Blizzard oznámil Diablo Immortal a celou show uzavřel představením Diabla IV (nebo remaku), byla by to jiná písnička. Naštvání by se rozmělnilo, lidi by dostali, co chtěli a nad mobilní hrou by třeba jen pokrčili rameny.

Hladový dav dostal namísto bohatého rautu jen ohlodanou kost, kterou vzal a obratem s ní začal své pány mlátit.

zdroj: tisková zpráva

Druhá chyba: BlizzCon

PR průšvih kolem Diablo Immortal pramení z velké části z místa oznámení. Na BlizzCon se sjíždí ti nejvíc hardcore fanoušci. Ti, kteří s Blizzardem vyrůstali a jsou pořád primárně PC hráči, co odrostli na tradičních PC hrách.

Blizzard má pak odvahu si před takový dav oddaných nadšenců sebevědomě stoupnout a uzavřít svůj prestižní úvodní ceremoniál oznámením mobilní hry.

Kdybychom se oznámení hry dočkali na nějakém asijském eventu, nebo jednoduše tiskovou zprávou a trailerem, možná by ta střecha doutnala, ale určitě by nehořela. Vývojáři by tím vyslali své komunitě jasnou zprávu. Stejně jako ji vyslali teď, ale v trošku jiné podobě.

Třetí chyba: málo informací

Z nějakého důvodu panuje mezi tradičními hráči velká skepse vůči mobilním hrám. Tedy, může to být z několika velmi konkrétních důvodů a je pravdou, že na mobilech najdeme nespočet polovičatých titulů. Řada mobilních her má navíc povedený design přidušený necitlivým obchodním modelem.

Samotnou chybou není ani tak fakt, že půjde o mobilní hru. Jde spíš o absenci informací. Blizzard odmítl říct, jestli to bude free-to-play nebo za peníze, jestli tam budou a jak tam budou fungovat mikrotransakce... Není proto divu, že si komunita automaticky představuje tu horší variantu.

Nechci malovat ďábla na zeď, ale těžko si představit, že se bude Diablo Immortal prodávat za 20 eur, bude aktivně podporováno deset let a že ve hře nebude jedna jediná mikrotransakce. Nic proti mikrotransakcím obecně, často jdou udělat dobře. Ale neméně často také velmi špatně.

Důvod ke skepsi je u takhle tradičního publika naprosto pochopitelný a očekávatelný. Přitom ani náhodou nejde o obecenstvo, které by mobilní hry automaticky odmítalo, nesnášelo a brojilo proti nim. Stačí si vzpomenout na ten jásot, když Rob Pardo oznámil Hearthstone pro iPhone a Android. Lidi byli nadšení.

zdroj: tisková zpráva

Čtvrtá chyba: čínský outsourcing

Kdy naposled na blizzardí hře nepracoval Blizzard? Možná do toho můžeme počítat první Diablo a svým způsobem i StarCraft: Ghost, ale v obou případech jde o dávné a vlastně i trochu zcestné příklady. Blizzard si prostě všechno tvoří sám a podle toho to také vypadá.

Tentokrát na to není sám a těžko říct, kolik toho na Diablo Immortal vlastně dělá. Někde se píše, že na hře jako takové pracuje jenom NetEase, jinde, že se na tom podílí i vývojáři z Blizzardu a sám Blizzard to prezentuje jako spolupráci obou firem.

Ať už je to, jak chce, jde o nevídaný krok, který působí velmi neblizzardovsky. Najednou totiž na Diablo Immortal nenahlížím jako na novou hru od Blizzardu, ale jako na nějaký outsourcovaný projekt, pod který se Blizzard jen částečně podepsal.

NetEase navíc není v očích tradičních návštěvníků BlizzConu zrovna zdomácnělé a respektované jméno.

Diablo Immortal zdroj: tisková zpráva

Pátá chyba: hra samotná

Nejsem na BlizzConu, jsem v Praze. Diablo Immortal jsem tak nehrál, hru nemůžu a ani nechci (od)soudit. Z různých dojmů v zahraničních médiích čtu, že to je vlastně docela fajn. A věřím, že si to Blizzard pohlídá a vyložený odpad ven nepustí. Ostatně v plánu je hned několik betatestů.

Teď přichází na řadu to velké ALE.

Ale ono to nevypadá jako nová hra Blizzardu. Ať už jí technicky vzato je, nebo není. Na pohled to na mě působí jako zjednodušené Diablo III. Jako by vývojáři vzali assety, postavy, schopnosti a systémy trojky, podstatně je osekali a naroubovali je na zjednodušenou šablonu mobilních klikfestů.

Kde jsou nějaké nové postavy? Nová, dosud neviděná prostředí? Nové schopnosti? Něco opravdu zajímavého a vzrušujícího? Vidím jen stejné postavy, stejné či podobné krajinky, stejné či podobné schopnosti, stejné či podobné démony... Všechno tohle jsem už v bleděmodrém hrál stovky hodin.

Diablo Immortal nevypadá špatně. Což je ale vlastně to nejhorší, co můžu o „nové hře od Blizzardu“ vůbec říct. Přitom je pro mě čistě teoreticky šitá na míru mnohem víc než třeba Hearthstone. Na kartičky jsem nebyl a pořád nejsem, přesto mě dokázalo jeho oznámení tehdy nadchnout. Už při prvotním představení Hearthstone jsem v něm „ten Blizzard“ viděl, stejně jako jsem ho viděl u Heroes of the Storm, u WoWka, u Overwatche... Tady nevidím nic víc než kompetentně vypadající, ale zaměnitelnou mobilní hru.

Když se chce, tak to jde

Oznámení mobilní hry založené na velké tradiční PC značce přitom nemusí být problém. EA to v případě Command & Conquer Rivals zoufale nezvládla, ale hezkým příkladem, že to opravdu jde, je Bethesda.

Ne snad, že by z něj byli automaticky nadšení všichni hned při oznámení, ale nepamatuju, že by Fallout Shelter vzbuzoval takové vášně. Možná to bylo tím, že hra vyšla hned v den oznámení, a tak si ji mohli všichni rovnou vyzkoušet. Možná tím, že to bylo něco jiného a možná tím, že na stejné tiskovce oznámila Bethesda věci, které hráči opravdu chtěli.

Aktuálním příkladem může být i The Elder Scrolls Blades. Moje nejočekávanější hra to rozhodně není, ale vypadá lákavě a s chutí se do ní vrhnu, hned jak vyjde. A taky kolem ní nebyl žádný takový poprask. Přitom oznámení The Elder Scrolls VI, které následovalo jen pár minut po představení Blades, bylo jen tak na oko a na hru budeme čekat minimálně pět let.

Bethesda tak dokazuje, že když se chce, tak to jde. Pravda, kdyby Blizzard nové Diablo z programu letošního BlizzConu vyškrtl úplně, byl by to jeden z nejchudších BlizzConů vůbec, minimálně co do oznámení nových titulů. Diablo IV ještě očividně není v prezentovatelném stavu, stejně jako další dosud neoznámené hry.

Jenže hráči jsou překvapivě nenároční a stačí jim málo. Blizzard mohl na úplném konci ceremoniálu vytáhnout alespoň kratičký, klidně nicneříkající teaser, pustit ikonickou kytarovou melodii a ukázat logo Diablo IV. A hráči by byli nadšením bez sebe.

Netřeba mít ke každému oznámení dvě tiskovky, čtyři trailery, desítky screenshotů a kousek hry k vyzkoušení. Ano, Blizzard takhle hry neoznamuje, ale když to může pro jednou udělat Bethesda...

Game Over

Existence Diablo Immortal mi nevadí. Je mi jasné, že dříve či později musí každé studio expandovat a pokukovat po jiných příležitostech. Blizzard se tak dostal po letech na PC zpátky ke konzolím a teď jde na mobily. Dává to smysl a je možná chyba, že se tvůrci mobilům začínají věnovat až teď.

Namísto hry jako takové se spíš rýpu v PR, marketingu a způsobu, jakým hru oznámili a prezentují, což ty desítky milionů hráčů, kteří budou Diablo Immortal příští rok hrát a utrácet tam desítky milionů dolarů, vlastně nemusí vůbec zajímat. Ona to nakonec může být opravdu skvělá hra a na zpackané oznámení se zapomene stejně, jako se zapomnělo na Error 37.

Je to vůči Diablo Immortal nefér? Samozřejmě. Je to vůči dlouholetým fanouškům Blizzardu nefér? Samozřejmě.

Diablo Immortal zdroj: Blizzard

Nejnovější články