„Byl jsem jako Notch 90. let,“ říká tvůrce Kick Offu Dino Dini
zdroj: tisková zpráva

„Byl jsem jako Notch 90. let,“ říká tvůrce Kick Offu Dino Dini

21. 8. 2013 13:06 | Téma | autor: Martin Bach |

Vzpomíná si ještě někdo na jméno Dino Dini? Soudě podle návštěvy na jeho přednášce na letošní GDC Europe už nás zřejmě není mnoho. A to je ještě třeba přiznat, že řada posluchačů si až do zahájení přednášky myslela, že se pod tímhle zvláštním jménem skrývá nějaký slavný italský fotbalista.

Dino Dini ale není ani fotbalista, ani pornoherec, jak by jeho jméno mohlo napovídat. Jde o dnes už postaršího pána, který na přelomu 80. a 90. let vytvořil několik fotbalových her, kterými si podmanil svět. Dva díly Kick Off, Player Manager a Goal! stály prakticky u zrodu fotbalového žánru tak, jak jej známe dnes a Dino Dini se může oprávněně považovat za vynálezce celé řady prvků, které ve fotbalových hrách považujeme za samozřejmé a přirozené.

Udělej nám fotbal!

Dini koncipoval svou přednášku na GDC jako výčet rad začínajícím vývojářům, ale upřímně řečeno, mnohem zajímavější byl samotný příběh vývoje jeho her a historky s ním spojené. Rady typu „Věřte pouze sami sobě“ a „Nebojte se jít jinou cestou než ostatní“ si můžete přečíst v každé připitomělé manažerské příručce. Ale příhody o tom, jak Dino programoval své první hry v HEXA kódu, jen tak někde nezaslechnete. Po rychlém historickém exkurzu, během kterého zazněla jména počítačů jako Acorn Atom, BBC Micro a Atari 800 jsme se konečně dostali k vývoji pro Atari ST a Amigu, což byly stroje, na kterých Dino Dini udělal své největší hity.

„Když za mnou přišli z malé firmy ANCO, abych pro ně udělal fotbalovou hru, myslel jsem, že si dělají srandu,“ vypráví Dino. „Bylo mi necelých pětadvacet a celý dosavadní život jsem se jen hrabal v počítačích. Fotbal je kolektivní hra a já jako typický technologický nerd neměl zrovna moc kamarádů, se kterými bych mohl hrát.“ Přesto se rozhodl zakázku vzít, především kvůli tomu, že profesionální vývoj her byla jeho vysněná práce. Během několika týdnů si zahrál pár zápasů („Nekoukal jsem se na jiné hry, nikde jsem se neinspiroval.“) a během následujících patnácti měsíců naprogramoval Kick Off pro Atari ST (a hned poté za šest týdnů i konverzi pro Amigu).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Je třeba si uvědomit, že fotbalové hry byly koncem osmdesátých let ekvivalentem jednoduchých arkád jako Microprose Soccer nebo SEGA Soccer. Kick Off se snažil ke ztvárnění fotbalu přistoupit mnohem ambiciózněji a věrohodněji, což se projevilo mimo jiné například v zakomponování základní taktiky pohybu hráčů po hřišti. „Bylo to velmi jednoduché – hřiště bylo rozděleno na deset polí a ta byla základní výchozí pozicí pro jednotlivé hráče,“ vysvětluje Dino Dini. Mnohem důležitějším bylo ale bylo Dinovo rozhodnutí, že nenechá míč „přilepený“ na kopačkách hráčů, což byl v té době jakýsi průmyslový standard – s jedinou výjimkou neúspěšného Nintendo Soccer z roku 1985.

„To, že je míč specifickým objektem, který si dělá, co chce, je přeci základem fotbalu,“ říká Dino a potvrzuje, že právě toto jeho rozhodnutí udělalo z Kick Off hru, která stojí lidem za hraní i dnes. „Skutečně, fanoušci Kick Offu existují dodnes a pořádají dokonce pravidelná mistrovství světa ve hře.“ Faktem je, že právě kvůli neposednému míči je Kick Off z dnešního pohledu velmi obtížnou hrou. Dino Dini vymyslel speciální způsob ovládání, který nebyl úplně intuitivní, ale na svou dobu dobře odrážel faktor náhody a fyzikálních zákonitostí.

Nečekaný hit

Každopádně, u samostatného míče Dinovy inovace fotbalu neskončily – právě on například přišel s nápadem na takzvaný after touch – tedy na lehké ovlivňování směru letu míče po odkopnutí. „Šlo o jediný způsob, jak ukázat, že balón nemusí létat od hráčů jen v přímce, ale že je možné udělat i faleš,“ říká s určitou dávkou pýchy autor s tím, že tento koncept později převzaly snad všechny fotbalové hry. A jiný příklad Dinova smyslu pro detail: v Kick Off hraje přímo programovou roli faktor náhody – hra generuje náhodná čísla a podle ní rozhoduje například o tom, zda rozhodčí uvidí váš faul nebo zda vám dá žlutou/červenou kartu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Všechny tyto faktory, plus na svou dobu nadstandardní zpracování, udělaly z Kick Off nečekaný hit a přestože to působí až trochu legračně, Dino Dini se během přednášky nebojí vyjmenovat všechna ocenění, která obdržel od tehdejších herních časopisů. Celá přednáška vůbec působí jako vyprávění o promarněné šanci a Dini, který dnes učí programování videoher na vysoké škole v holandské Breně, nezastírá, že by dnes byl rozhodně raději vývojářskou celebritou, než napůl zkrachovalým učitelem. „Jestli něčeho lituji?“ začíná odpovídat na otázku z publika. „Ano, určitě celé řady věcí. Ale hlavně si vždy říkám, že jsem nedokázal využít úspěchu, jaký jsem měl. Moje hry porážely v prodejnosti tituly od EA nebo Atari, a dělal jsem je přitom všechny úplně sám. Byl jsem něco jako Notch tehdejší doby. Ale nedokázal jsem z toho vytěžit tolik, abych mohl dělat hry dodnes. Bylo mi tenkrát pětadvacet a byl jsem prostě moc mladý,“ přiznává Dini. Hořkost v něm zůstává i ve chvíli, kdy mluví o současných sportovních hrách. „Víte, hrál jsem Pro Evo, to je moc pěkně udělaná fotbalová hra, skutečně mi sedí. Ale Fifu? Nezlobte se, ale já prostě nemohu hrát cokoliv od EA, aniž bych byl naštvaný kvůli tomu, co se stalo v roce 93.“

Mega fail na Mega Drive

Co se tehdy stalo? Inu, Dino Dini už měl v té době za sebou první neúspěch. Po Player Manager a Kick Off 2, ve kterých dále rozpracovávat svou ideu realističtějšího fotbalu, odešel z Anca a nechal se najmout mnohem větší firmou – Virgin Games. Pro ně připravil duchovního nástupce Kick Offu s názvem Goal!, ale bohužel, vývoj trval moc dlouho a pár měsíců před Dino Dinim vydali svou první fotbalovou hru Sensible Software. „Duchovním nástupcem Kick Offu se tak z pohledu lidí stal Sensible Soccer. Goal! se sice neprodával špatně, ale na úspěch prvních dvou her se navázat nepodařilo,“ vypráví Dino Dini.

A tehdy začal asi nejtěžší rok v jeho životě. Virgin po něm chtěl co nejrychlejší konverzi Goal! pro Segu Mega Drive, kvůli smlouvě, kterou měla firma uzavřenu se Segou. Dini se do předělání hry pustil a vyřešil i celou řadu technických problémů, které souviseli s jinou architekturou konzole. Velmi kreativně se také postavil k požadavku Segy, že když už má hra oficiální licenci na jména hráčů, měli by být hráči černé pleti černí i na obrazovce, s čímž ale Dini vůbec nepočítal. „Měl jsem z toho fakt těžkou hlavu, protože při problémech s pamětí, které jsem na Mega Drive měl, to prostě nebylo technicky možné udělat. Nakonec mě ale napadlo řešení – pokud měl být hráč černý, jednoduše jsem prohodil hodnotu pro kůži a pro kopačky.“

Konverze Goal! pro Mega Drive pak následně utrpěla další ránu. Firma Adidas, která vydání původní hry sponzorovala, vypověděla s Virginem smlouvu a Virgin tak přišel o práva na název hry. Hra byla tedy přejmenována na Dino Dini’s Soccer. Jenže než se vyřešily všechny právnické nuance, nabralo vydání určité spoždění a Dino Dini’s Soccer se tak na pulty dostal až červenci roku 1994. Ve stejný den, kdy EA vydali svojí malou nenápadnou hru jménem FIFA International Soccer.

Jelikož FIFA byla samozřejmě technologicky i kvalitativně úplně někde jinde, Dino Dini’s Soccer byl prodejním propadákem a přestože se Dini pokoušel o svůj fotbalový návrat hned několikrát, nikdy už nezískal takový věhlas, jako s Kick Offem.

Nejnovější články