Co dělají veteráni z BioWare? Píšou knihy, léčí lidi nebo vaří pivo
zdroj: tisková zpráva

Co dělají veteráni z BioWare? Píšou knihy, léčí lidi nebo vaří pivo

1. 5. 2019 8:30 | Téma | autor: Šárka Tmějová |

Ani v té nejlepší práci nemůžete zůstat věčně. Kanadské BioWare za 23 let své existence vytvořilo značky milované miliony hráčů po celém světě, v posledních letech se mu ale tak úplně nedaří. Podle mnohých hráčů za to může třeba to, že velká část toho „starého, dobrého kreativního BioWare“ se už v životě dávno posunula a klidně i úplně odešla z herního byznysu. Na co se po odchodu vrhli otcové zakladatelé nebo tvůrci Knights of the Old Republic, Baldur’s Gate či prvního Dragon Age?

Příběh o založení BioWare znají snad všichni, kdo se o historii vývoje her alespoň trochu zajímají: čerství absolventi lékařského oboru univerzity v Albertě, Ray Muzyka a Greg Zeschuk, společnost založili v roce 1995 spolu s Augustinem Yipem, Trentem Osterem, jeho bratrem Brentem a Zeschukovým bratrancem Marcelem. Muzyka, Zeschuk a Yip vyvíjeli medicínský software a videohry hráli ve volném čase, časem je ale napadlo vytvořit si svou vlastní. A díky programátorským úspěchům na to dokonce měli i peníze.

Šestičlenný zakladatelský tým se ale začal tříštit už při vývoji prvotiny Shattered Steel. Bratři Osterovi se osamostatnili a založili si vlastní studio Pyrotek, které jim vydrželo jen asi rok, než se Trent do BioWare zase vrátil. Trojice s medicínským titulem se během vývoje věnovala lékařské praxi a Augustine Yip studio nadobro opustil před vydáním Baldur’s Gate. Dnes pracuje jako obvodní lékař v Calgary.

Po vydání MDK2 a pokračování Baldur’s Gate jim sice zkrachoval vydavatel Interplay, zároveň ale v té době už bylo prakticky rozhodnuto, že je LucasArts nechají udělat Star Wars: Knights of the Old Republic. A započaly se zlaté časy, kdy do firmy naráz nastoupila dnes zvučná jména jako David Gaider, Casey Hudson nebo Drew Karpyshyn. Právě ti, ale nejen ti, stojí za všemi těmi kreativními vizemi Dragon Ageů, KOTORů a Mass Effectů, které známe a milujeme.

S výjimkou Hudsona nicméně žádný z dosud zmíněných mužů z tohoto článku už v BioWare nepracuje. Ještě před hojně medializovanými odchody Zeschuka a Muzyky v roce 2012 z firmy po čtrnácti letech odešel další spoluzakladatel, Trent Oster. Svým způsobem ale jeho prostřednictvím odkaz starého BioWare žije dál – stojí totiž za studiem Beamdog, které od roku 2009 pracuje na remasterech převážně RPG z 90. a raných 00. let. Pokud pro vás kvalitní hry skončily u Baldur’s Gate, Planescape: Torment nebo Neverwinter Nights, je Beamdog vaším přítelem.

BioWare se mezitím stihlo stát součástí Electronic Arts, která firmu koupila v roce 2007, smělo si nicméně uchovat svou značku a určitou nezávislost, o níž se v posledních letech hodně polemizuje. Alespoň zpočátku se ale zdálo, že díky tomuto kroku bude studio jen vzkvétat.

Mimo domovské základny v Edmontonu otevřelo pobočky v texaském Austinu (zaměřenou na vývoj Star Wars: The Old Republic) a v Montrealu, navíc pod něj přešlo také studio Mythic. Této „skupině“ nadále šéfoval Ray Muzyka, Greg Zeschuk se stal jejím kreativním ředitelem.

I přes nárůst korporátních tendencí v té době vznikly nejzdařilejší tituly moderní éry BioWare – v područí EA vyšly Dragon Age: Origins i druhý Mass Effect. „Zpočátku se toho moc nezměnilo,“ řekl pro GamesRadar Aaryn Flynn, který ve firmě začínal jako programátor na Baldur’s Gate 2 a později se vypracoval na šéfa celého studia, „první velkou změnou bylo zaměření na multiplatformu. Vydali jsme Mass Effect pro Xbox 360 a neplánovali ho nikam jinam. Dragon Age: Origins zase mělo být exkluzivní pro PC, EA nám ale vysvětlila, jaký potenciál je v rozšiřování obsahu na další platformy.“

Jinak se ale v rámci trilogií dočkali kreativní svobody a rozhodně se prý necítili tlačení do projektů, které dělat nechtěli. Těsně po oznámení Dragon Age: Inquisition ale přišlo poměrně překvapivé oznámení: BioWare opouští otcové zakladatelé. Greg Zeschuk a Ray Muzyka dali po sedmnácti letech vale nejen studiu, ale také celému hernímu byznysu, který na ně ale rozhodně nezapomněl. Loni se dokonce dočkali vyznamenání ze strany státu a jsou členy Řádu Kanady, nejvyššího kanadského civilního ocenění.

Ray Muzyka Greg Zeschuk zdroj: tisková zpráva

Ray Muzyka svému rozhodnutí opustit herní byznys dostál, nadále ale podniká. Založil společnost TresholdImpact, která se zabývá poradenstvím a tzv. impact investing, což jsou investice s účelem sociálního či environmentálního rozvoje plus finanční návratnosti. Společnost investuje třeba do nových médií nebo technologií, ale také v oblasti medicíny, čímž Dr. Muzyka opsal poměrně hezký logický oblouk.

Z Grega Zeschuka je naproti tomu „hlavní pivní nadšenec“ projektu Beer Diaries, webového seriálu o řemeslných pivech. V něm navštěvuje pivovary po celém světě, povídá si s jejich zakladateli a samozřejmě, ochutnává. Lásku k pivu v něm probudila mimo jiné scéna řemeslných pivovarů v Austinu, kam jezdil právě kvůli Star Wars: The Old Republic.

K natáčení dokumentů se ale dostal vlastně náhodou: jednoho večera si chtěl pořídit nějakou limitovanou edici, která ale byla vyprodaná a zklamaně se posadil ke stolu, kde seděl Mike Mann. Pivní nadšenec, který se reportážím o lokálních pivovarech už v té době věnoval několik let. Zeschuk dokonce předloni sám otevřel pivovar v Edmontonu. Pojmenoval ho Blind Enthusiasm a svou značku piva teď servíruje ve vlastní restauraci.

Odchod otců zakladatelů možná v BioWare vysloveně nevyvolaly vlnu výpovědí, v příštích letech je ale mnoho dlouholetých zaměstnanců následovalo. Ještě ve stejném roce z firmy odešel Drew Karpyshyn, autor příběhu prvních dvou Mass Effectů, Star Wars: The Old Republic a několika knížek z rozšířeného univerza.

Po svém odchodu napsal trojici knih ze série Chaos Born, o tři roky později se ale do BioWare vrátil kvůli expanzím pro SW:TOR. Podílel se pak také na Anthem, během jejího vývoje ale loni v březnu firmu znovu opustil a nyní se soustředí na psaní knihy, spolupracuje na tvorbě sci-fi komiksu a celkově je na volné noze.

I druhá vlajková loď BioWare v podobě Dragon Age přišla v roce 2016 o svého hlavního spisovatele a scenáristu. David Gaider se k odchodu odebral po sedmnácti letech ve firmě a přesídlil do Beamdogu. Přesně toho Beamdogu, který založil Trent Oster. No není ten herní svět malý? Moc dlouho tam nicméně nevydržel, loni v únoru odešel a teď se podle svého Twitteru věnuje hlavně cestování.

Casey Hudson, který šéfoval vývoji trilogie Mass Effect, odešel z BioWare v květnu 2014. Začínal jako technický grafik na MDK2, z něj se vypracoval na šéfa vývoje Knights of the Old Republic. Po svém odchodu se přidal k herní divizi Microsoftu, kde dva roky vyvíjel hry pro Hololens. Poté ovšem přišla neodolatelná nabídka: stát se generálním manažerem celého BioWare.

V téhle roli měl nahradit Aaryna Flynna, dalšího z veteránů – jako by v té firmě nepracoval nikdo míň než patnáct let, že? Flynn vývoji žádné z her nikdy nešéfoval, minimálně jako programátor se ale podílel na většině z nich už od dob Baldur’s Gate 2. Roli generálního manažera kanadského BioWare zastával od druhého Dragon Age, k jeho rozhodnutí odejít přispěl jak neúspěch Mass Effectu: Andromedy, tak změny v uspořádání studií ze strany EA.

BioWare se totiž v mezičase stalo součástí EA Worldwide Studios, spolu s EA Mobile a Maxisem. Tuhle poněkud nesourodou jednotku vedl nějaký čas spoluzakladatel DICE, Patrick Söderlund, do vedení BioWare Studios se dostala Samantha Ryan. Kanadskému BioWare měl nadále šéfovat Flynn, jenže z montrealské pobočky se kvůli kontroverzní a nepříliš prodávané Andromedě stal nejdřív podpůrný tým a pak součást EA Motive.

Aaryn Flynn tedy odešel do Improbable a nyní jim pomáhá budovat novou kancelář v Edmontonu. Společnost se zabývá vývojem platformy SpatialOS, která herním vývojářům s využitím cloudového řešení pomáhá simulovat obří světy za pomoci stovek enginů. V Improbable opět zastává funkci generálního manažera.

Návrat Caseyho Hudsona do BioWare nezabránil další vlně odchodů velkých jmen – nebo ta vlna možná nikdy neskončila? Po 22 letech ho loni v létě opustil i James Ohlen, který byl kreativním ředitelem nebo hlavním designérem Baldur’s Gate, Knights of the Old Republic a prvního Dragon Age.

Zeschuk s Muzykou ho kdysi najali poměrně kuriózním způsobem – Ohlen provozoval obchod s komiksy a po večerech byl vypravěčem fenomenálních dobrodružství D&D. Byla tak skvělá, že na ně dokonce měl čekací listinu a do BioWare ho najali právě kvůli jeho D&D schopnostem. Z testera Shattered Steel se dostal poměrně daleko, v posledních letech zastával funkci senior kreativního ředitele.

Láska k D&D ho ale od mládí stále nepřešla, spolu s Drewem Karpyshynem a hlavním designérem SW:TOR, Jessem Skyem, loni založili vydavatelství Arcanum Worlds. Jejich kniha pravidel pro pátou edici momentálně soupeří o přízeň na Kickstarteru a vytyčený cíl překonala už skoro pětinásobně. Před několika dny se navíc stal šéfem nově založené austinské pobočky Wizards of the Coast, která v Americe drží práva na vydávání Dungeons&Dragons.

Po čtrnácti letech pak předloni odešel Mike Laidlaw, další z kreativních režisérů a především hlavní designér série Dragon Age. Ten před pár měsíci oznámil přesun do Ubisoftu v Quebecu, kde pracuje na zatím neoznámeném projektu. Ve volném čase pak kupříkladu streamuje své hraní na Twitchi.

Přestože éra her, za kterými stálo jedné velké jméno namísto obřího týmu, je už dávno pryč, tenhle seznam odpadlíků přece jen člověka donutí k zamyšlení, jestli v této chvíli v BioWare po téměř čtvrtstoletí existence vůbec ještě přebývá nějaká její původní DNA.

Přešlapy jako opakující se prostředí Dragon Age 2 nebo odfláknutý konec třetího Mass Effectu se zdají bizarně malicherné oproti kolosálnímu průšvihu Anthem. Spolu s přinejmenším kontroverzní Andromedou jsou teď obavy o nadcházející Dragon Age 4, vyvíjené bez duchovních otců série, nanejvýš oprávněné.

Nejnovější články