Cryptic Studios: „Systém hodnocení je k MMO nefér“
zdroj: tisková zpráva

Cryptic Studios: „Systém hodnocení je k MMO nefér“

25. 9. 2012 10:44 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Tak trochu Ameriku objevil Dan Stahl z Cryptic Studios, tvůrců Star Trek Online. Ve svém...

Tak trochu Ameriku objevil Dan Stahl z Cryptic Studios, tvůrců Star Trek Online. Ve svém zamyšlení nad free-to-play modelem MMO a obecně hodnotou MMO jako takovou zabrousil i k (ne)překvapujícímu faktu, že MMO jsou hry dynamicky se vyvíjející a jednorázové hodnocení nemusí za nějaký čas reflektovat kvality hry.


„Dle mého názoru je celý systém hodnocení v herním byznysu k MMO nepříliš vstřícný. MMO jsou designovány tak, že se během doby vyvíjejí, s každým novým updatem. Možná by bylo lepší, kdyby stránky, jako je Metacritics, našly cestu, jak hodnotit MMO místo současného čísla z prvního dne. Je zde mnoho MMO her, které udělaly velký pokrok od chvíle svého spuštění a některé se dokonce zhoršily. My zatím budeme nabízet naši hru zadarmo a říkat tím lidem, ať si ji zkusí sami“.

V čemž má částečně Stahl pravdu. Jenže. Hráč potřebuje, tedy alespoň ten nerozhodnutý, nějakou relativní hodnotící škálu. Samozřejmě, pokud někdo k MMO vyhodí recenzi do týdne po vydání, je vypovídající hodnota prazvláštní, ale Stahlův požadavek na konstantní hodnocení evoluce MMO titulů je ve zkratce nerealizovatelný.

Podmínkou by totiž musel být redaktor, který bude dlouhodobě daný titul hrát, což je obtížné najít u jedné hry, natož u tak širokého spektra stále se objevujících MMO. Nemluvě o tom, že by to bylo buď finančně neatraktivní pro autory neustále updatující hodnocení nebo pro média, která Metacritics využívá, pokud by měla platit odpovídající sumy za strávený čas.

Plus zapomíná na jednu věc. Už v den, kdy MMO vychází, má určitá pravidla a principy, které hru definují. Pokud už tyto selhávají, jde to samozřejmě postupem času napravit, ale je to riziko samotných tvůrců, kteří pro první hráče vypustili hru s problémy. U MMO mnohem lépe prostě funguje následná šuškanda, v níž se ukáže, který titul dokáže obstát ve zkoušce časem a o němž se hráči dozvědí komunikací mezi sebou – případně o jehož rapidním zlepšení se dozvědí.

Nejnovější články