Destiny má nádhernou oblohu, ale jen jedno prostředí pro každou planetu
zdroj: tisková zpráva

Destiny má nádhernou oblohu, ale jen jedno prostředí pro každou planetu

29. 7. 2014 11:18 | Téma | autor: Aleš Smutný |

S Destiny a jejím statusem, zda je MMO či není je to těžké. O víkendu probíhala beta, ze které bylo jasné, že si hra bere nějaké prvky MMO, ale zároveň se drží v intencích skvěle hratelné střílečky s masivní kooperací a odděleným PvP. Na jednu stranu nenabízí komplexní navazující MMO svět, na druhou přináší rozsáhlé mapy, které si v ničem nezadají s Halo hrami. Jenže menší množství velkých map každého neuspokojí a tak se zvedla vlna nevole, když Bungie řekli, že každá planeta bude mít jen tu jednu danou mapu.

Znamená to, že všechny lokace z Destiny, tedy Země, Mars, Měsíc a Venuše budou mít jen jednu mapu. Na první pohled, pokud jste nehráli betu, to zní děsivě. MMO (i když se Bungie označení MMO dlouhodobě zuby nehty brání), které má jen čtyři mapy! Znamená to, že Zemi bude zastupovat jen ruský kosmodrom a jeho okolí. Jenže, není mapa jako mapa a pokud na tom budou ostatní podobně jako Země, zas tak moc se nebojím.

Kupříkladu právě Země, na níž jsem strávil asi deset hodin v betě má prostoru pro seberealizaci dost. Když nejste na povrchu, může zalézt do jedné z podzemních konstrukcí a nebo do členité Zdi, z nichž každá by vystačila na samostatnou misi ve střílečce pro jednoho hráče. Když jsem kvůli jednomu úkolu musel přejíždět po mapě na speederu, zabralo mi to slušnou chvilku a přebíhat danou vzdálenost pěšmo by rozhodně zabralo pár minut. Na střílečku jsou prostě mapy obrovské.

Jsem si ale celkem jistý, že pokud sem přijde někdo, kdo čeká ryzí MMO se stovkami hodin strávených grindem a čekáním na magický „endgame“ kdy se teprve něco začne dít, bude zklamán. Primární rozdíl je v tom, že v Destiny se něco děje pořád respektive se můžete vydat někam, kde se něco děje. Jelikož je úspěch založen na schopnostech hráče při střelbě a ne statistikách, hra nevolá k nějakému čekání na konec hry, kdy se konečně objeví vše. Vaše reflexy nebudou rychlejší, žádný předmět vás nenaučí rychle mířit. Ano, dostanete víc schopností, budete mít lepší výbavu, ale pokud budete mít lidově řečeno obě ruce levé, nezachrání vás to.

zdroj: Archiv

Ne, že bych ale během hraní bety nepotkal lidi, kteří Destiny jako ryzí MMO brali. Moc jsem nepochopil chlapíka, který v jedné specifické části mapy čekal na opakovaně se objevující skupinku trochu lepších protivníků, které následně grindoval. Tahle ubíjející činnost působí u tradičních MMO (bohužel) jako povinnost, ale u živelného Destiny bylo zvláštní sledovat někoho, jak dvě minuty čučí na místě do prázdna, aby pak během dvaceti vteřin rozstřílel výsadek Fallenů a připsal si pár zkušeností. To už by bylo bodově a časově efektivnější jít do PvP, nemluvě o tom, že je to větší zábava a vyděláváte bodíky na speciální výstroj.

Jenže přesně tohle je ten typ hráče, se kterým bude Bungie trochu bojovat. Ten kterého nezajímá fakt, že je střelba a celkově akce brilantně plynulá, odpovídající dlouholeté zkušenosti Bungie. Ten, kterého zajímá jen statistický postup, nová výbava a nebojí se nezábavných, repetetivních úkonů, které přináší na tomto poli zisk.

Takový hráč nebude chtít poslouchat, že je tu tolik prostoru na aktivní hraní a celá Destiny je větší, než cokoliv, co Bungie do této doby udělali. Takový hráč bude silně zklamán z toho, že jsou tu jen čtyři prostředí a engdame obsah leží ve hvězdách, protože o něm Bungie mlčí a osobně moc nevidím, co by jej mělo představovat, protože tohle je pořád FPS střílečka.

zdroj: Archiv

Nejsem si ale jist, zda Bungie mohlo nějak úspěšněji předesílat, že nedělají typické MMO. Ostatně fakt, že je hra velmi často dávána do stejného koše s Titanfall, přičemž jde o principiálně zcela odlišné střílečky, naznačuje, že tohle objasnění není tak lehký úkol a komunikace minimálně k části veřejnosti selhává.

V reakci na vlnu nevole, paradoxně primárně od lidí, kteří se podle všeho do bety nepodívali, se ozval třeba komunitní manažer Eric Osborne s tím, že „když budete hrát měsíce po vydání, pořád zde bude nový obsah, který půjde objevit a co dělat. V betě jsme ukázali jen ochutnávku, osmá úroveň není nic.“ Problém je v tom, že nyní musí Bungie vysvětlit tradičním MMO hráčům, že se mají bavit během samotného hraní a ne se hnát za maximálním levelem, případně ne jen grindovat ty nejlepší zbraně a výbavu.

Hodně bude záviset na hráčské komunikaci a snaze zúčastňovat se kolektivních akcí, ať už kooperativních nebo tradičnějšího PvP. Plus samozřejmě na tom, jak rychle a jaký obsah bude Bungie do hry dodávat, protože ani z dobrého pocitu se nedá žít moc dlouho a po čase bude chtít každý nové mise, novou výbavu atd. Stejně ale myslím, že klasické MMO hráče Bungie brzy ztratí a neobjede se to bez rozhořčeného křiku. I proto bude Destiny představovat zajímavý experiment s hybridním žánrem.

Prozatím se ale můžeme uklidňovat tím, že třeba co se týče oblohy, něco tak krásného jste ještě neviděli. Přiznám se, že během hraní jsem si její aktivní změny skoro nevšiml, ale naštěstí uživatel AK87Berlin pro barbary jako já, kteří raději koukají na cíl, než romanticky do nebes, nahrál skvělé video, které právě dynamické změny oblohy zachycuje.

Nejnovější články