Diablo nemuselo vyjít, tvůrci šli málem do vězení, remaster dvojky nejspíš nebude
zdroj: tisková zpráva

Diablo nemuselo vyjít, tvůrci šli málem do vězení, remaster dvojky nejspíš nebude

21. 11. 2019 15:56 | Téma | autor: Jan Slavík |

Otcové Diabla, David Brevik a bratři Max a Erich Schaeferové, se na ExileConu 2019 rozpovídali o vzniku legendární značky. Přidali pár zajímavých a občas lehce mrazivých historek z vývoje. Zdá se, že to (zejména v úplných začátcích) byla docela divoká jízda, co také místy vůbec nemusela dopadnout dobře.

Jednička s odřenýma ušima

Když se řekne Diablo, nikdo se nepodiví, pokud vám v mysli automaticky vyskočí Blizzard. Pamětníkům a jedincům znalejším historie dřevních dob herního průmyslu se k tomu ještě vybaví přídomek North, protože právě tato autonomní pobočka Blizzardu pod vedením zmíněného tria vývojářů je pod prvními dvěma díly Diabla oficiálně podepsaná.

Firma se ale při svém založení jmenovala Condor a jednalo se původně o zcela nezávislý subjekt. A jak to tak u začínajících vývojářů bývá, u svého prvního samostatného projektu katastrofálně podcenili rozsah práce a záběr, co bude potřeba. Vstupní kapitál sice existoval, ale zmizel jak pára nad hrncem a Condor se záhy ocitl na mizině.

A to takovým způsobem, že firma dokonce ani nezvládala odvádět daně z výplat. Nikdo totiž neměl ani floka, tudíž výplata sama o sobě nebyla zrovna jevem, který by se v Condoru udál zrovna často. A když neexistuje plat, velmi obtížně se z něj odvádějí procenta státu.

Stres a mizerná finanční situace dokonce došly tak daleko, že kancelář firmy obdržela upomínku. Tři dny na zaplacení, jinak bude následovat předvolání k soudu za krácení daní. Brevik s Schaeferovými horko těžko schraňovali poslední ubohé zbytky peněz, aby pokryli nedoplatek, a napůl už se mentálně chystali na pruhované mundůry. Zhruba v tu chvíli přišla nabídka na odkoupení studia Blizzardem. Nebylo co řešit.

zdroj: Archiv

O tom, z jak čiré vody se povedlo první Diablo uvařit, nejspíš nejlépe svědčí fakt, že tvůrci doufali prodat dvacet tisíc kopií, což by zaplatilo nejen vývoj titulu, ale rovnou i pokračování. V nejdivočejších snech si představovali prodeje okolo sta tisíc kusů.

Co následovalo, víme všichni: Vůbec nejprodávanější počítačová hra tři měsíce v kuse, půl milionu kopií za čtyři měsíce, milion do roka. Diablo šlo na dračku jak rohlíky i v následujících letech a nakonec udalo dva a půl milionu kusů, což je údaj pocházející z roku 2001, kdy už ho naplno nahradila dvojka a tudíž se prodávat přestalo.

To je číslo, za které by prodala duši ďáblu celá řada studií i dnes, pomalu o dvacet let později. Je tudíž poměrně kuriózní, že se nic z toho stát nemuselo a kdyby se Blizzard zeptal o něco později, mohli Brevik a Schaeferové místo na výsluní sedět za katrem.

Dvojka od píky

Oznámení remasteru kultovního Diabla II jsme před letošním BlizzConem brali pomalu za hotovou věc, ale nakonec k ničemu takovému nedošlo. Ne, že by to snad fantasticky vypadající Diablo IV nevynahradilo, ale to neznamená, že by chuť si střihnout přeleštěnou dvojku najednou úplně zmizela. Schaeferové však prozradili, že situace je o něco komplikovanější, než se zdá.

Týmu se totiž kdysi v poměrně pokročilém stádiu vývoje povedlo spáchat kolosální botu. Všechny podklady, materiály, grafiku a zřejmě i zdrojový kód měli evidentně na jednom disku a nikdo se neobtěžoval se zálohou. Následně došlo blíže neupřesněným způsobem k fatálnímu poškození úložiště a celé Diablo II bylo prakticky v trapu. Propukla absolutní panika.

Nakonec se podařilo titul poskládat zpátky dohromady z alfaverzí, co si zaměstnanci studia odnesli domů, aby měli co hrát. Ke cti tvůrcům je třeba prohlásit, že to na výsledku vůbec není poznat, ale jádro zdrojového kódu je zkrátka nenávratně ztraceno a de facto všechny assety taktéž.

Což o to, s novou grafikou by až takový problém být nemusel. Původní sprity jde totiž remasterovat buďto upscalem pomocí AI a následnou manuální retuší, jako to dělá Commandos 2 HD, nebo kompletně ručním překreslením, což bude k vidění v remasterovaném Command & Conquer. A Diablo II nezmizelo z existence, pořád by bylo možné si ho pustit, vyfotit každý asset a překreslit ho. Jistě, byla by to příšerná otrava, ale šlo by to.

Horší je zdroják v tahu. Ten by zkrátka bylo potřeba napsat znova úplně od základů a je jasné, že do něčeho takového se nikdo dvakrát hrnout nebude. Na druhou stranu, části původního kódu World of Warcraft také zmizely v nenávratnu při jeho upgradování kvůli expanzím. Blizzard zavelel k rekonstrukci a hle, WoW Classic je na světě.

V případě Diabla II by to dozajista šlo také, společnost na to má zdrojů dost, ale jestli k tomu někdy opravdu dojde, je prozatím ve hvězdách.

Nejnovější články