Dívčí válka aneb běda mužům, kterým žena navrhuje hry
zdroj: tisková zpráva

Dívčí válka aneb běda mužům, kterým žena navrhuje hry

30. 1. 2013 23:00 | Téma | autor: Lukáš Grygar |

Povídat si o věcech, které člověka pálí, je zdravé. Nedávno proběhly našimi stránkami dvě poměrně obsáhlé diskuze odvíjející se od účasti Zuzany Kostićové v našem podcastu, ale také pod článkem, ve kterém se Gabrielle Toledano z Electronic Arts vyjadřuje ke skutečnosti, že herní průmysl potřebuje aktivní ženské vývojářky. V sympaticky civilní diskuzi padla různá obecná i konkrétní vysvětlení, ale většina zdejších diskutérů se shodla, že hry prostě nejsou sféra ženám určená - a že na tom není nic zásadního v nepořádku.

Nebudu tajit, že tenhle názor nesdílím, ale než abych se opětovně pouštěl do argumentace svého pohledu na věc (tu si můžete dohledat v odkazovaných diskuzích), raději jsem se na jednu celou noc vydal proti toku Twitteru, kde na podzim proběhlo něco pozoruhodného. Koncem listopadu se totiž v reakci na nevinnou otázku "Proč je v herním vývoji tak málo žen?" spontánně narodil závratným tempem bobtnající hashtag 1reasonwhy, česky "jeden z důvodů, proč". A skrze něj začaly proudit ven zprávy, které minimálně tu anglofonní část herního průmyslu nasvítily z hodně nelichotivého světla.

Napadlo mě, že by mohlo být pro domácí publikum poučné ze záplavy příspěvků některé konkrétní vylovit a přeložit je pro ty čtenáře, kteří nemají chuť nebo čas probírat se sociálními sítěmi, případně nevládnou angličtinou. Autory vybraných tweetů jsem označil jejich uživatelským jménem, aby šli zpětně dohledat, a snažil jsem se maximálně zachovávat jejich často neučesaný sloh. Potkáte mezi nimi tak rozdílné póly herní scény, jako je třeba nezávislá queer vývojářka nebo vousatý vedoucí scénáře Far Cry 3. Jaké závěry si z následujícího vzorku odvodíte, už zůstává čistě na vás.

@mcfunkypants

Nevěříte, že dospělé ženy kupují víc her, než náctiletí kluci? Tak tady jedno PDF od ESA: www.theesa.com/facts/pdfs/ESA_EF_2012.pdf

@hellchick

Protože mi kolegové neustále opakují, že hry kupují především muži, a proto není důvod vycházet ženám vstříc.

@ianschreiber

Vysvětlí mi někdo, proč 50 % světové populace tvoří "okrajový" trh, zatímco muži mezi 18-25 lety (zhruba 5 % populace) tvoří "jádro"?

@starmhw

„Nejsou ženský, který by šlo najmout!“ Protože neprojdou sítem obtěžování.

@lilyorit

Protože každé nahlášené obtěžování je riziko, že už mě znovu nenajmou.

@cuppy

Protože mi chlap na baru řekl, že jeho studio nenajímá ženy, když přece „jediné, co umí nakreslit, jsou jednorožci.“

@davidahilljr

Prominentní vývojáři chválili mé hry a vzhled mé manželky, i když hry navrhujeme společně.

@br

Protože nejsem nějaká jeho ozdoba, zmrde. Dělám hry.

@filamena

Protože můj manžel dostává za stejnou práci líp zaplaceno.

@jdawgmadden

Proč Pratchettovou tak čílí ta busta? [sběratelská edice Dead Island, pozn. ed.]? Vždyť už svým píčováním dokázala, že je nesnesitelná kunda.

@nxtrms

Protože si ani nemůžeme postěžovat na sexismus v herním průmyslu, aniž by si muži nestěžovali, že si stěžujeme.

@sweetpavement

Když se mi daří, jsem výjimečná. Když ne, jsem důkaz, že ženský do herního průmyslu nepatří.

@b_1st

Protože většině mých kolegů je cokoli, co ženu baví, naprosto k smíchu. (Naše studio dělá hry „zaměřené na ženy“!)

@xMattieBrice

Protože jsem musela udělat vlastní hru, abych viděla někoho, jako jsem já, v hlavní roli.

@RedPill

Protože mi bylo řečeno, že "na to, abychom věděli, co ženské hráčky chtějí, nepotřebujeme ženy“.

@corvus

Protože se mi - chlapovi - ozývají studia, že „vím, jak psát pro ženy“.

@caterina

Spletli si mě se sekretářkou spoluzakladatele... třikrát? Čtyřikrát?

@heyashwp

Protože mi v komentářích u mých videí vyhrožují znásilněním.

@brinstar

Protože ženy bojovaly proti sexismu v herní kultuře LÉTA; když o tom promluví muži, NAJEDNOU si toho lidé všimnou.

@avantgame

Protože mužské panely na herních konferencích odmítají návrhy přednášek na tak kulervoucí témata, jako je láska.

@smgrissom

Protože tým od metriky byl šokován skutečností, že se naše hra líbí nějakým holkám. Tahle „cílovka“ šla úplně mimo jejich zájem.

@tryjen

Protože když dá muž najevo zlost, je silný/mocný. Když to udělám já, hysterčím.

@elizabethdanger

Protože jako průmysl jsme „připraveni“ zobrazovat znásilnění, ale ne láskyplný, vzájemný vztah dvou mužů nebo žen.

@laralyn

Protože musíš řešit, jestli uděláním jedné hry zaměřené na ženy nebo děti neztratíš veškerou kredibilitu ve „skutečných“ hrách.

@sarahdarkmagic

Protože je mi tvrzeno, že navrhovat hry z mého úhlu pohledu je „okrajové“ nebo politicky korektní, zatímco design zaměřený na bílé muže je „normální“.

@jakobpea

Můžou se lidé přestat trápit sexismem v herní branži? Jde o falešný problém.

@iknaq

Protože jako vedoucí testerů jsem měla menší plat než někteří externí testeři.

@kimaphan

Protože spolu s gratulací k povýšení jsem byla dotázána, jestli spím se svým šéfem.

@doogie2k

Čím se hororový historky #1reasonwhy liší od ostatních zaměstnání?

@elizabethdanger

Protože kdykoli moje kamarádka požádala kolegy, aby přestali s fóry o znásilňování, ptali se jí, jestli má krámy.

@desensitisation

Protože když řeknu PR zástupci, že chci vidět AAA konzolové tituly, stejně mě zavede k růžovému stánku s facebookovými hrami.

@evilkimau

Protože jsem při volání na inzerát na pozici programátora dostala odpověd „sekretářky nepotřebujeme“.

@teanah

Kolegové si mysleli, že jsem tu práci v časopise dostala jen pro svůj vzhled, a nevěřili, že hraju hry.

@nightskygames

Chlapi se obraceli k mužům, které jsem najala pro výpomoc na stánku, aby se zeptali na hru, kterou jsem udělala. Která má na obalu mé jméno.

@rhipratchett

Protože vytvářet příslušně oblečené ženské postavy je vnímáno jako výjimečnost, nikoli norma.

@evilkimau

Protože jsem se týdny hádala s výtvarníkem, který nebyl schopný nakreslit silnou ženskou postavu, aniž by byla vyzývavá nebo hnusná.

@xmattiebrice

Když nepíšu o genderových tématech, lidé mě mají za chlapa. Když o nich píšu, tak říkají, že si ženy pořád jen stěžují na genderové věci.

@brkeogh

Protože jsem před dvěma měsíci viděl novináře, kterého ohromilo, že vývojářka AC3 hraje „opravdové“ hry.

@ursulav

Protože hlavní designér měl ve zvyku mluvit o „té vagíně v místnosti“ a nikdo, ani šéf, ho za to neseřval.

@filamena

Když chlap mluví o tom, co by chtěl ve hře, je to cajk. Když o tom mluvím já? Je to politika.

@chrisremo

Nemám, co nového bych dodal k diskuzi, ale naše řemeslo zoufale potřebuje genderovou vyváženost.

@megashaun

Protože se mě debilové ptají, jestli moje spolumoderátorky opravdu hrajou hry.

@ljonte

Neopodstatněný, nesmyslný strach z toho, že aby ženy vyhrály, musí muži prohrát.

@pixelviking

Když v multiplayeru vyhraju, jsem tlustá coura. Když prohraju, jsem typická představitelka celé ženské herní populace.

@radiosachka

První otázka mého posledního pracovního pohovoru: „Četl jsem, že jste feministka, bude to v týmu problém?“

@thegynomite

Protože se mě lidé stále ptají „Ale doopravdy tě to nezajímá, že jo?“, když zjistí, že moderuju herní podcast.

@cynixy

Protože „sex prodává“ se používá jako omluva sexismu, objektifikace a misogynie.

@thezebrafox

Domluvila jsem si setkání se šéfem univerzitního vývojářského kurzu a bylo mi řečeno, že pro děvčata je to příliš těžký obor.

@byorn

Protože démoni, draci a vesmírní emzáci mluvící anglicky jsou běžná záležitost, narozdíl od normálně oblečených žen?

@rikkusarah

Novináři, co si myslí, že „Páni, na holku toho víš hodně o Batmanovi a fakt ti to jde!“ je kompliment.

@verohime

V multiplayerových hrách nepoužívám voice chat, protože se chci ušetřit nevyhnutelných sexistických keců o kuchyních a sendvičích.

@hellchick

Protože mě kvůli hraní her a chuti hry dělat nazývali kurvou, kundou a lesbičkou.

@chatia12

Muži, kteří ženám vykládají, že sexismus neexistuje, jsou jako Američané, kteří by Afričanům tvrdili, že neexistuje malárie.

@baubert

Vybrala jsem si produkci namísto programování. Bylo mi řečeno, že je to dobrá volba, protože „ženy nejsou dobré programátorky“.

@anetherealtwist

Protože když jsem navrhla, že by v naší hře mělo být víc ženských postav, jeden chlápek po mě pojmenoval feministku posedlou politickou korektností.

@rikkusarah

Během pracovního pohovoru se mě zeptali na gamerscore, a když se ukázalo, že mám vyšší než ten, kdo se ptal: „to jste určitě nahrála ve Viva Piñatě“.

@phirephoenix

Protože když mluvíme o zážitcích z conů, chlapi se můžou přerazit, aby nám vysvětlili, že za jejich hovadský chování můžeme MY.

@bren67

Protože i když to studio vlastním a řídím, pořád mě mají za něčí přítelkyni.

@dcstarkey

Protože náš průmysl si myslí, že „silná“ je taková ženská postava, která zabíjí všechno, co jí stojí v cestě.

@okaytorque

Zbožňuju svou práci, ale do prdele, novináři, nejsem booth babe. Jsem producentka.

@the_darklorde

Protože vývojáři pořád používají příšerné stereotypy, ale jen když nejsou žádné ženy v dohledu – „konečně spolu můžeme my kluci mluvit po našem“.

@jacarandas

Protože pouhá moje přítomnost v herně stačila k tomu, aby mě někdo nazval pozérkou a řekl mi, ať mu vykouřím.

@snap2grid

Napsala jsem hlavní postavu pro remake Hired Guns jako ženu. CEO ji vetoval.

@sterling_m

Protože moje manželka čelila redakční diskriminaci a obtěžování, když se ve své zemi stala tamní první herní novinářkou.

@kimams

Protože po dekádě v herním průmyslu už jsem přestala počítat případy, kdy nějakou skvělou a talentovanou ženu odmítli povýšit.

@_dcp_

Dívám se na #1ReasonWhy a směju se všem těm feministkám, co si myslí, že na nich záleží. Kdybyste byly ve svých oborech k něčemu, nic z toho by se vám nedělo.

@shanna_germain

Tvrzení, že když brojím za rovnoprávnost, tak ve skutečnosti jenom fňukám, protože nemůžu sehnat práci.

@auriea

hahahahaha... 1 důvod, mám vymyslet 1 důvod ve 140 znacích... kde jenom začít...

@k2theswift

Protože těm nejhorším případům by stejně nikdo nevěřil.

@elizabethdanger

Protože si povídám se dvěma ženami, co se bojí použít tenhle hashtag.

Dnes má za sebou #1reasonwhy výraznou stopu jak ve formě zhruba patnácti tisíc stručných výpovědí, tak i v podobě rozzlobených článků, osobních zpovědí kajících se mužů a také vtipných videí nebo dokonce poezie.

Za sebe se mi nedaří vcítit se do pozice těch z vás, kterým výše uvedené přijde v lepším případě jako nafouknutá bublina a v horším jako útok na nějaké vyšší a neměnné uspořádání vesmíru. Z noci strávené s #1reasonwhy mi nebylo nejlíp, ale naštěstí existuje i protilátka: #1reasontobe aneb hashtag z opačného gardu. Ženy i muži pod ním zmiňovali, proč stojí za to v herním průmyslu vydržet, proč stojí za to hry vyvíjet a hrát. Například?

@gryphoness

Pro mě je největším důvodem být herní vývojářkou skutečnost, že tohle médium zoufale potřebuje ženský pohled na věc.

@casskhaw

Protože když chceš změnu, musíš se stát její součástí - nikdo jiný to za tebe neudělá.

@charlesrandall

Protože jsem byl svědkem korelace mezi přijetím žen a schopností vyprodukovat zajímavé, dospělé hry.

@xmattiebrice

Roste tu pestrá scéna, která o sobě potřebuje dát vědět a hry jí ten hlas můžou dát.

@nightskygames

Protože všichni víme, že Ms. Pacman byla/je lepší hrou :)

@grlpantsgr

Protože kurevsky miluju hry!!

A právě poslední, nejprozaičtější z uvedených důvodů, je zároveň jedním z nejpádnějších: je totiž společný všem hráčům bez rozdílu pohlaví, barvy kůže a politického či náboženského přesvědčení. Nelze než doufat, že tahle vášeň postupně vypálí i ty nejzarytější předsudky.

Nejnovější články