Otevřené světy vládnou světu
Ano, já vím, dalo se to očekávat. Na letošní E3 se představilo víc než dost her, které vaši svobodu rozhodně neomezí na koridory a skriptované sekvence. Pokud vás stále ještě baví luxování mapy od questů, věžiček a ukazatelů, pak jste museli být velice spokojení. A pakliže máte zároveň v oblibě pavoučí superhrdiny, tak tím spíš.
Prvním odhalením, které si vezmu na paškál, je totiž právě lepivý rek, který v ukázce z hraní předvádí úchvatné věci. Plíží se a bojuje dle nejlepších netopýřích tradic série Arkham, doprovází to skvělou choreografií… Jen těch quick-time eventů by tam na můj vkus mohlo být o něco méně. I tak se ale zdá, že Peter Parker je v nejlepší formě.
zdroj: Archiv
Kooperativní hraní poněkud připomínající Destiny, masivní otevřený sci-fi svět, roboobleky, hromada kořisti se spoustou statistik… Kdyby tuhle hru nevyvíjeli borci z BioWare, zajímala by mě přibližně o 98 % méně. Navzdory Andromedě jsem však stále zvědavý, co ze sebe tihle talentovaní Kanaďané vypotí.
zdroj: Archiv
Kdopak to tam v dálce křičí? Aha, to je kult náboženských fanatiků, kterým se nějakým zázrakem povedlo obsadit velkou část amerického státu Montana. Že by jejich bůh vážně existoval? I kdyby jo, nebude jim to nic platné. Vy totiž máte bouchačky, letadlo, aportujícího pejska, a tentokrát dokonce i kamaráda do co-opu.
zdroj: Archiv
Nový Assassin zamíří do starého Egypta. Ne však do starého starého Egypta, ale do relativně nového starého Egypta. Konkrétně přibližně do roku 50 př. n. l., takzvané „éry Asterixe“. Kromě Kleopatry se seznámíte i s kompletně předělaným bojovým systémem včetně bossů, a dostane se i na historicky první průzkumný dron v dějinách. Jmenuje se Senu a údajně je to orel, ale… Není. Je to dron. Tečka.
zdroj: Archiv
Nebyla by to pořádná étrojka, kdyby se na stříbrné plátno nevpotáceli zombíci. Jak si poradit s nemrtvými hordami v přímo nechutně amorálním světě, to celému světu ukázal hlavní hrdina, motorkář jménem Parchant… ehm, Sviňák… No dobře, Deacon, ale vážně: hru za takhle chladnokrevného bastarda, co v klídku poštve armádu shnilotin na cizí lidi, moje útlocitnost asi neunese.
zdroj: Archiv
Posledním pánem na holení v téhle kategorii je jistý malý italský instalatér, i když k jeho kníru bych se s nůžkami radši nepřibližoval, nebo vytáhne bouchačku a odpráskne mě. Jeho nové dobrodružství ho totiž pošle do mnoha různých světů, z nichž jeden podezřele připomíná GTA a jiný zase mexické pistolnické městečko. Dynamické změny kamery z 3D do 2D a naopak každopádně vypadají zcela fantasticky.
zdroj: Archiv
Velké návraty
Do takhle pojmenované kategorie by se samozřejmě dalo zařadit leccos – řekl bych, že valná většina her představených na E3 je pokračováním toho či onoho titulu z dřívějška. Následující čtveřice comebacků má ovšem společnou jednu věc – těším se na ně a zajímá mě, jak dopadnou. Žádné objektivnější měřítko tu bohužel nenajdete.
A rovnou začnu jedním z největších oznámení celé výstavy. Druhý díl kultovní akční adventury z roku 2003 vypadá podstatně jinak, než si fanoušci představovali, protože nabídne procedurálně generovaný otevřený vesmír, kooperativní multiplayer, a navíc půjde o prequel, nikoli chronologické pokračování. Ale pochybnosti vem čert. Já už se nemůžu dočkat. Sbohem, Jade! Vítej, sprostá opice!
zdroj: Archiv
Age of Empires: Definitive Edition
Na malou chviličku jsem se odvážil doufat. Oněch pár vteřin naděje agresivně rozdmychané ikonickou hudbou a následné brutální procitnutí mi ve tváři zanechalo vrásčité brázdy. Ne, nedočkáme se nového dílu slavné strategické série, aspoň zatím. Ale víte co? On ten ve všech ohledech vylepšený HD remake prvního dílu vlastně také vůbec není k zahození.
zdroj: Archiv
A rovnou přejdeme k dalšímu faceliftu. Kromě AoE zkrásní také Wanderova pouť za oživením milované dívky, při níž musí nemilosrdně zapíchnout spoustu nádherných kolosálních bytostí. Pokud jste tuhle absolutní legendu doteď nehráli, tímhle oznámením právě padá vaše poslední výmluva.
zdroj: Archiv
Moment, jakýpak je tohle návrat? Vždyť každý rok vyjde aspoň 6 nových dílů CoD! No jo, jenže tohle je cesta zpátky ke kořenům, do tolik žádaného pekla druhé světové války. Normandie, přesvědčivá brutalita, bleskurychlý multiplayer, cinkání zásobníku M1 Garand. Alešovi se to, co viděl a hrál, líbilo, a já jsem po dlouhé době ochotný nové CoDko se zájmem vyhlížet.
zdroj: Archiv
Václavovi osobní favoriti
Jako by celý tenhle seznam nebyl dost subjektivní, přidal jsem si sem celou jednu speciální kategorii pro hry, které mi nějakým způsobem učarovaly. Při pomyšlení na jejich vydání už nedočkavě pozoruju hodinky a klepu botou do podlahy.
Wolfenstein II: The New Colossus
Čestné první místo si pro sebe nevyhnutelně urvali nacističtí robopsi. Wolfenstein: The New Order je jednou z mých nejoblíbenějších stříleček posledních let díky ideální kombinaci explozivní trhlosti, perfektního střílení a překvapivě dojemného příběhu. A dvojka bude podle všeho následovat ve šlépějích své předchůdkyně, jen k střílení fašounů na Měsíci přidá ještě zfetované halucinace.
zdroj: Archiv
Další reboot, který se vykašlal na číslovku. To zase bude binec. Chudák původní hra bude nejspíš v naší databázi brzy přejmenována na God of War (2005) nebo něco podobného. Ale to je asi tak všechno, co můžu Kratovi vyčítat. Jeho severské dobrodružství dle nových záběrů vypadá patřičně brutálně, ovšem zároveň se do něj vplížil nádech tiché melancholie. Nese obličej malého chlapce.
zdroj: Archiv
Mario + Rabbids: Kingdom Battle
Mario, králíci, XCOM. Může to vůbec dopadnout špatně? Nemyslím si.
zdroj: Archiv
Pro vývojáře tohohle RPG/strategického/akčního hybridu mám jenom jednu zprávu: TaleWorlds, prosím vás, přestaňte po nás házet lákavými trailery a dejte nám hru! Chci si vybudovat armádu, dobýt slávu (a spoustu hradů), zvítězit v obrovských bitvách a pak o tom napsat zábavný článek.
zdroj: Archiv
Technologické okénko
Tohle bude krátká kategorie, takže mi rovnou dovolte, abych prezentoval…
Xbox One X
Z celé prezentace nové mašinky jsem si odnesl hlavně zjištění, že bývalý Škorpion disponuje úctyhodným množstvím teraflopů, že bude výkonnější než jakákoli jiná konzole, a že všechny ty uličky a světýlka v jeho vnitřnostech by klidně mohly posloužit jako zasazení nějakého sci-fi filmu.
zdroj: Archiv
Závodní triptych
Přiznám se bez mučení – mojí nejoblíbenější závodní hrou jsou asi Micro Machines. V následující kategorii vás tedy z pochopitelných důvodů radši odkážu na původní články než na můj doprovodný text.
Je tu Amerika, jsou tu auta, letadla, čluny, motorky, a k tomu všemu ještě prostorové skládačky vzpírající se realitě jak vystřižené z Nolanova Počátku. Druhá Crew vypadá divně, arkádově a dost zábavně.
zdroj: Archiv
Kdyby si nová Forza založila profil na Líbímseti.cz, odpověděl bych: „Jo. Líbíš.“ Moc hezká hra, se všemi svými odlesky slunce na kapotách a šelmovským vrčením motorů.
zdroj: Archiv
Právníci série Rychle a zběsile už horečně přetáčejí všechny filmy, protože trailer na nové NFS je jim až podezřele povědomý.
zdroj: Archiv
Nadějné otazníky
Sem jsem zařadil překvápka, o nichž si stále ještě nemůžeme být jistí, jak přesně budou fungovat, ale jejich prezentace každopádně zaručily, že nad tím budeme důsledně dumat.
Musíte zdrhnout z vězení, ale ne sami, nýbrž s kamarádem. To znamená spoustu obětí – je třeba se rozdělit o nástroje, kontraband… a taky o obrazovku. Tuhle hru si totiž zahrajete jedině ve splitscreenu. V oblacích slyším třepotání křídel první vlaštovky gaučové revoluce.
zdroj: Archiv
Krátká vizuální ukázka, žádný velký gameplay, a přesto The Last Night na chvilku vyřadila můj mozek z provozu. Je totiž tak strašně hezká, atmosférická a evokativní! Očividné pokývnutí si tak jako v případě milionu dalších cyberpunkových her odnáší Blade Runner, ale tahle hra zároveň vypadá jako něco svého a unikátního. Sem s dystopickou budoucností.
zdroj: Archiv
…a ten zbytek
Co se jinam nevešlo, je tady, a jde o mimořádně kvalitní závěrečný mišmaš – katův šleh, kdyby v kuchyni nezbylo nic jiného než kaviár, lanýže a moc dobrý čokoládový dort.
Je to jako Black Flag, ale ne tak úplně. Tentokrát nejste hlavně asasín a trošku pirát, nýbrž vůbec asasín a kompletně pirát. Indický oceán plný kupců k okradení, rivalů k potopení a strážců zákona k setřesení. To vše čeká jen na vás a vaše přátele. Nejdůležitější informace? Vaše rejdy budou doprovázeny typickými zpěvy zarostených lodníků.
zdroj: Archiv
Navzdory prvnímu dojmu vás po opuštění tunelů podzemní dráhy nečeká otevřený svět, nýbrž – přesně dle tradic téhle slovutné série zabývající se střílením mutantů – koridor. I když je potřeba uznat, že tentokrát výrazně méně klaustrofobní než dřív. Uvidíme, jaký bude mít tahle změna vliv na typickou tísnivou atmosféru.
zdroj: Archiv
Famózní plošinovka Ori and the Blind Forest se nutně musela dočkat pokračování, a hle! Je tu, očividně stejně pěkné a melancholické, jako jednička. Pro leckoho možná to nejdůležitější oznámení celé E3.
zdroj: Archiv
Závěrem
Étrojka je étrojka, takže jsem v tomhle přehledu pochopitelně nezmínil spoustu dalších oznámení a videí – trailer na Uncharted: The Lost Legacy, obrovskou multiplayerovou bitvu Star Wars: Battlefront II, čím dál tím lépe vypadající Middle-Earth: Shadow of War… Je toho ohromná, šťavnatá hromada. Pokud jste jednotlivé tiskové konference minuli a nechcete přijít vůbec o nic, doporučuji návštěvu naší E3 centrály, kde najdete všechny články i videozáznamy s českým komentářem.