EA dali svobodu umělé inteligenci. Boti v Battlefield 1 se učí sami
zdroj: tisková zpráva

EA dali svobodu umělé inteligenci. Boti v Battlefield 1 se učí sami

26. 3. 2018 16:00 | Téma | autor: Patrik Hajda |

Nejedna multiplayerová hra čítající desítky hráčů občas sáhne po službách botů. Své využití najdou jak při výuce nováčků, tak při doplnění kádru v případě nedostatku aktivních protivníků na vaší úrovni. Jenže takového bota pak snadno poznáte – jeho likvidace je většinou až podezřele snadná. To se snaží změnit výzkumné oddělení SEED ve společnosti EA, které pracuje na neuronovou sítí řízeném AI se schopností učit se.

Neuronové sítě jsou čím dál tím populárnější na poli her. Jednou za čas slýcháme o počítači, který to natřel jistému mistrovi ve hře GO, v šachu a dalších. Ale pravděpodobně jste se ještě nesetkali s tím, aby se podobná technologie použila v komplexní akční hře. O dosud nejodvážnější krok se postaral Blitzkrieg 3. EA ale míří na ještě vyšší level, když pomocí neuronové sítě učí boty ve frenetické střílečce Battlefield 1.

Výzkumný tým SEEDu nejprve nechal své nové agenty (samoučící boty) půl hodiny „koukat“ na klasickou hru živých hráčů. Agenti se při tomto procesu naučili imitovat hráčské postupy, které následně aplikovali v šestidenním martyriu sami proti sobě a běžným botům. Test běžel na několika počítačích zároveň, čímž tito agenti nabyli herní zkušenosti rovné 300 dnů. A jak to po tomto šestidenním tréninku dopadlo? Posuďte sami na videu níže, ve kterém nefiguruje žádný živý hráč.

Určitě mi dáte za pravdu, že celá akce vypadá o něco přirozeněji, než kdyby se ve stejné situaci ocitli pouze klasičtí boti. Je to chaos, ale s občasným řádem. Agenti postupují v týmech, kryjí se za překážkami, když mají málo munice nebo životů, tak vyhledávají lékárničky a náboje. Zároveň jste si určitě všimli jistých zmatků, kdy se AI točí na místě, skáče do zdi atp.

To se děje proto, že v danou chvíli nevidí žádný cíl (nepřítele) a neustále ho tak hledá kolem sebe. Agent by se ideálně měl vydat přes mapu někoho najít, ale to si žádá další učení. Technologie je totiž ještě v plenkách a dalo by se říct, že tohoto výsledku se dosáhlo po „pouhých“ 300 dnech tréninku. Kdo ví, jak by to vypadalo, kdyby trénovali měsíc, ekvivalentně tedy 1 500 dnů…

Využití těchto agentů v budoucnu je zjevné – zajistit hráčům lepší zážitek než při hraní s klasickými boty. Takový cíl je ale během na velmi dlouho trať, jenže agenti mají i jiné využití použitelné o něco dřív. Vývojářský tým DICE s jejich pomocí snáz otestuje připravované projekty, posbírá reporty o pádech hry a odhalí bugy.

Na otázku, zda je v budoucnu možné, aby tito agenti porazili profesionální hráče FPS, odpověděl Magnus Nordin, technický ředitel v SEEDu, kladně. Dle jeho slov to bude možná za pár let za předpokladu, že půjde o týmový kompetitivní mód na malé mapě s jasně vytyčenými cíli.

rozhovoru zároveň dodává, že cílem SEEDu není vytvořit AI, která to natře hráčům, protože tím by si je zrovna nezískali. Hlavní je zajistit konkurence schopné nepřátele, s nimiž bude radost bojovat a nebrat je jako pytel hnoje, což je dle mého názoru případ aktuálních botů. Teď už jen zbývá otázka, kdy a kde se s agenty potkáme poprvé. Že by už v tom následujícím stále ještě pořádně neoznámeném Battlefieldu?

Nejnovější články