EA dočasně zrušila mikrotransakce v Star Wars: Battlefront II, změny se dotknou i Need for Speed
zdroj: tisková zpráva

EA dočasně zrušila mikrotransakce v Star Wars: Battlefront II, změny se dotknou i Need for Speed

21. 11. 2017 9:00 | Téma | autor: Václav Pecháček |

Protonové torpédo fanouškovského vzteku konečně narazilo do hlavního reaktoru, a rozhodnutí zahrnout do Star Wars: Battlefront II mikrotransakce okázale explodovalo. EA a DICE se rozhodli, že možnost nákupu krystalů za reálné peníze ze hry úplně vyškrtnou – tedy aspoň na nějakou dobu. Mikrotransakce se po vzoru druhé Hvězdy smrti vrátí někdy v budoucnosti, přepracované a údajně bez slabin, které trápily první verzi. No, všichni víme, jak to s druhým pokusem o nejmocnější bitevní stanici ve vesmíru dopadlo.

Šéf DICE Oskar Gabrielson k tomu v oficiálním vyjádření napsal: „Naslouchali jsme obavám, že hráči by potenciálně mohli získat neférovou výhodu. A slyšeli jsme, že to zastiňuje jinak skvělou hru. To nikdy nebylo naším úmyslem. Omlouváme se, že jsme to nedokázali udělat správně. Slyšíme vás jasně a zřetelně, a tak vypínáme všechny nákupy ve hře. Teď budeme nějakou dobu naslouchat, upravovat, balancovat a vylepšovat.“

Je otázka, jak bude druhá verze mikrotransakčního modelu vypadat, ale to se nejspíš dozvíme v blízké budoucnosti. Vývojáři se ovšem ani slůvkem nezmínili o tom, že by chtěli nějak upravovat grindování potřebné pro získání kartiček, zbraní či hrdinů. Hra vás tak možná bude tiše tlačit do dodatečných nákupů, jen vám je zkrátka neumožní, což asi nevyhovuje vůbec nikomu. Ale aspoň je hrací pole vyrovnané – tedy minimálně do té doby, než si pilnější hráči nahromadí tolik hračiček, že jejich pomocí hravě smetou jakéhokoli nováčka.

Na tenhle problém ve svém článku upozorňuje Dave Thier, přispěvatel magazínu Forbes. Je zábavnější nechat se rozstřílet na cucky hráčem, co si na své přesílené kartičky vydělal hraním, nebo hráčem, který si je koupil? Ve výsledku je to úplně fuk – neužijete si ani jeden případ. Thier tak argumentuje, že špatně nastavený je celý systém progrese, ale to bych už bez vlastní bližší zkušenosti s multiplayerem nerad komentoval.

zdroj: Archiv

Radši se zaměřím na jinou důležitou záhadu: proč v EA a DICE provedli takhle drastické rozhodnutí, a to jen pár hodin před vydáním hry? Něco takového je ve světě mnohamilionových blockbusterů v podstatě bezprecedentní. Hlavně díky reportáži serveru VentureBeat se proslýchá, že s tím má hodně společného Disney, majitel značky Star Wars. Prý došlo k telefonátu mezi Andrewem Wilsonem, ředitelem EA, a Jimmym Pitarem, který je v Disney zodpovědný za interaktivní média.

O obsahu rozhovoru můžeme spekulovat, ale dá se kvalifikovaně odhadnout, že měl s konečným rozhodnutím co do činění. V Disney určitě nechtějí, aby byla jedna z jejich nejdražších a nejdůležitějších značek spojována s obrovskou kontroverzí a vlnou hráčské nevole (ta by teoreticky mohla přetéct i na blížící se filmovou Epizodu VIII). Navíc se začalo mluvit o tom, zda odemykatelné krabice náhodou nepředstavují gambling, a to už je pro na děti cílící Disney přísně zakázaná zóna.

EA před dvěma dny oznámila, že chybějící mikrotransakce se na předpokládaných příjmech z druhého Battlefrontu významně neprojeví. Je to zvláštní tvrzení – odhadovali snad prognostici, že jim z mikrotransakcí moc peněz nepoteče? Nebo si myslí, že si na základě dočasného odstřižení nákupů si hru pořídí o to víc hráčů, kteří ztracený výdělek vyrovnají?

Těžko říct, ale jisté je, že po oznámení o odstranění systému se akcie EA propadly o 2,5 procenta, a optimistická nejsou ani prodejní čísla z Velké Británie. Tam se prodeje druhého Battlefrontu propadly o 60 procent oproti prvnímu dílu, ale je nutno podotknout, že do čísel není zahrnuta digitální distribuce, takže nejsou zdaleka tak vypovídající, jak by se na první pohled mohlo zdát.

zdroj: Vlastní

Battlefront II není jediná hra od EA, která rozpoutala kontroverzi svým mikrotransakčním modelem. Té druhé, Need for Speed: Payback, se sice dařilo potichu proplouvat ve stínu svého vesmírného bratrance, ale podle mého docela neoprávněně. Díval jsem se, jak Adam nové NfS hraje, slyšel jeho komentáře, nakoukl do recenze… No, tady jsou hráčské výtky asi ještě výrazně oprávněnější než u Luka a spol.

Vývojáři z Ghost Games se tak rozhodli udělat změny, které bych shrnul do větičky: „Dáme vám všeho víc!“ Zvýší se reputace a bank za účast v eventech, víc toho padne z beden, z náhodných závodů… Hra by vás zkrátka měla méně okatě tlačit do toho, abyste do ní sypali další peníze. Nevím, nakolik je tohle hašení vlastnoručně rozpoutaného požáru chvályhodné, ale na druhou stranu – těžko se opírat do vývojářů, když nevíme nic o vnějších tlacích a rozpočtových požadavcích, které je donutily hru postavit tak, jak ji postavili. Snad budou změny dostatečně významné na to, aby se prožitek z hraní výrazně vylepšil.

zdroj: Vlastní

Značí tyhle kroky ze strany EA dlouhodobou změnu uvažování? Bude příště stačit pár tisíc naštvaných komentářů na fórech, případně nejnenáviděnější příspěvek na celém Redditu, aby velcí vydavatelé vyhodili své promyšlené monetizační systémy do koše? Řekl bych, že to je trochu naivní představa, ale i tak se kolosy herního průmyslu napříště nejspíš důkladně zamyslí nad tím, zda a jak do svých nejdůležitějších her agresivně začlenit mikrotransakce a jak svou snahu lépe vysvětlit veřejnosti. A to samo o sobě není málo.

Nejnovější články