Epic Games Store nechce prodávat špatné hry ani pornografii, plus další oznámení z GDC
zdroj: Epic Games

Epic Games Store nechce prodávat špatné hry ani pornografii, plus další oznámení z GDC

21. 3. 2019 12:23 | Téma | autor: Václav Pecháček |

Epic Games měli včera na GDC napilno. Oznámili chystané vydání dosavadních playstationových exkluzivit od Quantic Dream, pojistili si exkluzivitu na The Outer Worlds, Control a další, a k tomu všemu prozradili spoustu dalších zajímavostí. Například že u sebe v obchodě nechtějí mizerné hry nebo že chystají stomilionový grant pro vývojáře. No a taky se maličko obuli do Steamu.

„Nechceme blbosti ani porno“

Začněme tím, jaké hry k sobě chce Epic pustit. Na rozdíl od Steamu, který se před časem rozhodl svůj obchod maximálně liberalizovat a přijmout do něj téměř cokoliv (až na některé opravdu přestřelené výjimky, například hru o znásilňování), chce Epic nabízet pouze hry, které jsou aspoň trochu dobré.

„Přijmeme hry s rozumnou kvalitou, nezávislé i AAA,“ řekl ředitel Tim Sweeney. Zároveň upozornil, že u Epicu rozhodně v budoucnu nenajdete žádné pornografické hry. Tituly s hodnocením R nebo M („Restricted“ a „Mature“), například takové GTA, jsou v pořádku, ale vyloženě sexuální obsah neprojde.

„PC je otevřená platforma – pokud takové hry nebudeme distribuovat my, pořád ještě se ke svým zákazníkům můžete dostat napřímo,“ vzkázal Sweeney tvůrcům her, které se na Epic nedostanou. Není se příliš čemu divit, úspěch Epicu je do značné míry závislý na Fortnite a její cílová skupina by asi úplně neměla mít na očích obsah striktně pro dospělé.

Peníze pro vývojáře

Myslíte, že nic jako „peníze zadarmo“ neexistuje? Připravte se být oslněni. Epic si vyhradil 100 milionů dolarů na grantový program pro vývojáře pracující s Unreal Enginem. Bude vyhlížet zajímavé projekty a nadělovat jim granty, od 5 tisíc až do 500 tisíc dolarů. Není to investice, nepojí se s tím žádné závazky, hra nemusí vyjít na Epicu – nic.

„Všichni příjemci grantů budou nadále vlastnit svou značku a můžou své dílo vydat, jakým způsobem budou chtít,“ tvrdí Epic. Proč tedy něco takového dělat, kromě PR důvodů? Umím si představit, že vývojář, kterému Epic kdysi pomohl úvodní finanční injekcí, pak pod tlakem svědomí sám raději kývne na nějakou exkluzivitu, i když ho k tomu žádné smluvní podmínky nenutí.

A pokud se náhodou Fortnite přestane prodávat a v Epicu nebudou mít na rohlíky, stačí prostě grantové peníze zaříznout, tak jako to udělali v Cryteku.

Ubisoft + Epic = VSL

Mezi tituly, které se usídlily na Epicu a Steamu se vyhnuly, patří i The Division 2 od Ubisoftu – a byla to jenom první vlaštovka. Ubisoft si spolupráci pochvaluje a hodlá skrz Epic Store vydat i několik dalších her. Mohli bychom spekulovat, jestli se třeba k Epicu uchýlí i příští Assassin (který letos nevyjde), ale pojďme se radši věnovat zajímavějším a potvrzenějším záležitostem.

Epic + Steam = NENÁVIST

…nebo alespoň silná rivalita. Poněkud pasivně agresivně působí hned několik prohlášení Epicu z GDC, mezi nimi například to, že Metro Exodus se exkluzivně na Epic Games Store prodávalo 2,5x lépe než Metro: Last Light na Steamu. Zní to jako zpráva Steamu („dokážeme prodávat hry stejně dobře nebo líp“) i vývojářům („nebojte se prodávat svoje hry u nás“), byť porovnání dvou her, jejichž vydání dělí 6 let, samozřejmě není zrovna ideální.

Dále se řešila „kauza“ kopírování uživatelských údajů ze Steamu na Epic Games Store, konkrétně importování informací o přátelích. Steamu se to nelíbilo, protože by taková data prý neměla používat třetí strana.

Sweeney pro PC Gamer prohlásil: „Valve řeklo, že ta data patří uživateli, a má naprostou pravdu. Jsou to data uživatele. Uživatel s nimi může dělat, co se mu zachce. Vlastní data na svém vlastním harddisku, a pokud se rozhodne je importovat do jiného programu, má na to právo.“

No a nakonec ještě jeden malý příklad toho, že Epic hodlá lézt Steamu do zelí i jinak než jen exkluzivitami. Jeho onlinové služby vyvinuté pro Fortnite, tedy například matchmaking, propojování přátel a další prvky, budou zdarma přístupné všem vývojářům – i těm, co své hry vydávají na Steamu.

Data z používání takových služeb pak samozřejmě potečou zpátky do Epicu, který tak bude teoreticky postupem času schopný vytvořit komplexní onlinové prostředí nezávislé na platformě, kde najdete svoje přátele, ať už jste se s nimi seznámili na PS4, na Steamu, nebo třeba na mobilu.

Epická budoucnost

Google svým oznámením megalomansky znějící streamovací služby Stadia (podívejte se na náš podcast, v němž novinku probíráme) nastavil poměrně vysokou laťku, ovšem Epic se jí se svou smrští oznámení určitě aspoň přiblížil. Je jasné, že ne všichni budou z novinek nadšení, ale žádný všeobecný bojkot se zřejmě nerodí a Epic se postupně profiluje jako nový velikán herního průmyslu.

Nejnovější články