Evropské hráče Google Stadia ani xCloud příliš nezajímají
zdroj: Foto: Google

Evropské hráče Google Stadia ani xCloud příliš nezajímají

12. 7. 2019 15:00 | Téma | autor: Šárka Tmějová |

Technologické společnosti se nás snaží přesvědčit, že naše budoucnost tkví ve streamovacích službách. Realita ale dost možná bude někde jinde – podle nedávných průzkumů společností Ipsos MORI a Broadband Genie má o streamování her zájem jen 15 % evropských hráčů. Může za to cena, nestabilní internet i obliba krabicových her.

Ve výsledcích průzkumu GameTrack od společnosti Ipsos MORI od zadavatele GamesIndustry.biz mezi hráči z Velké Británie, Francie, Španělska a Německa se uvádí, že by o herní předplatné na způsob Netflixu mělo zájem pouhých 15 % z nich. Nejvíc zaujatých hráčů přitom pochází z Velké Británie (23 % má zájem), nejskeptičtější jsou s 10 % Němci.

Evropské hráče kupodivu příliš netrápí stabilita nebo přenosová rychlost internetu. 43 % dotázaných věří, že jejich internetové připojení by z hlediska rychlosti streamování her zvládlo, 23 % si je jistých, že ne. Zbylé procento si není jisté. Nejvíc důvěry do svého internetu vkládají opět britští hráči. Třetina hráčů ze čtyř zemí ale vyjádřila obavu ohledně jeho stability a v Británii to trochu překvapivě byla skoro polovina.

I přes rostoucí podíl digitální distribuce jsou v Evropě stále populární krabicové verze her. 31 % dotazovaných hráčů souhlasilo s vyjádřením, že preferují nákup krabičky před streamováním. Problematická je i cena, jen asi pětina hráčů věří tomu, že by jim předplatné za jejich peníze nabídlo adekvátní herní portfolio.

41 % se líbí představa, že by před hraním nemuseli stahovat žádné updaty, čtvrtině hráčů by se streamování zamlouvalo víc, kdyby hru zároveň mohli mít v bezpečí na svém pevném disku.

Za tuhle skepsi nemůže nedůvěra v předplatné jako takové – přes polovinu dotázaných si v současné době nějakou službu předplácí, ať už Netflix, Amazon Prime, nebo třeba Spotify. Největší podíl předplatitelů opět eviduje Velká Británie následovaná Španělskem, Německem a Francií.

Podrobnější výzkum mezi 3 142 britskými hráči ve spolupráci s Eurogamerem provedla společnost Broadband Genie. Tam zájem o herní cloudovou službu projevilo zájem 38 % dotázaných, 17 % zájem určitě nemá a u téměř poloviny záleží na dalších faktorech.

Nejčastější obavou je snížená kvalita nebo výkon, kterou vyjádřilo 71 % respondentů. 34 % si raději pořizuje hmotný produkt, přibližně čtvrtina se pak obává, že by jejich internet streamování nezvládl, že streamovací společnosti nezvládnou zajistit hry, které chtějí hrát, anebo že streamování nebude fungovat na ten typ her, které nejčastěji hrají (pravděpodobně kvůli odezvě).

Konkrétně o Google Stadii s jejími zveřejněnými nároky pochybují britští hráči ještě víc. Přibyla obava z toho, jak bude na mobilních zařízeních zvládnuté ovládání. Z výzkumu celkem jasně vyplývá, že hráči měli od Stadie hodně jiná očekávání, než co Google nakonec oznámil.

Tři čtvrtiny britských hráčů by měly o streamování her zájem, kdyby šlo o klasické předplatné, které jim otevře neomezený přístup k celé knihovně her. Individuální nákupy her anebo pronájem je příliš nelákají. 35 % by bylo ochotno za předplatné zaplatit 15 nebo více liber, polovině připadá adekvátní částka 10 liber.

zdroj: Archiv

Stadia ovšem nebude fungovat na principu otevřené knihovny, nýbrž na principu měsíčního poplatku k využívání služby plus nákupů jednotlivých her. 20 % dotázaných uvedlo, že proti nakupování jednotlivých her nic nemají, jenže 86 % zároveň předpokládá, že hra bude stát méně než klasická digitální nebo krabicová kopie. Šéf Stadie Phil Harrison nicméně prohlásil, že nechápe, proč by streamované hry měly být levnější. U Googlu, který se nebojí své nerentabilní služby bez pardonu zaříznout, se ale určitá obezřetnost vyplatí.

Skoro dvě třetiny dotazovaných v případě Stadie tvrdí, že by si raději pořídily „hmatatelný“ produkt – i kdyby mělo jít jen o krabičku s vytištěným kódem.

Velkou výhodou streamovacích služeb je fakt, že nepotřebujete drahý hardware a nemusíte hodiny stahovat gigabajty dat. Tahle svoboda a volnost si ale bude vybírat i svou daň – nad svými daty nebudete mít žádnou kontrolu. Namísto zálohování v cloudu se v něm má najednou odehrávat všechno, což dotazované hráče zřejmě děsí. I v dnešní době si přitom v případě her nekupujete produkt, pouze licenci k jeho používání, mimo čistě onlinových záležitostí ale po vypnutí serverů nehrozí, že vám k němu někdo nadobro odepře přístup.

Nejnovější články