Existence dema škodí prodejnosti
zdroj: tisková zpráva

Existence dema škodí prodejnosti

16. 4. 2008 15:15 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Studie zjistila, že demoverze nesvědčí prodejnosti plných verzí her a jsou tak ve výsledku kontraproduktivní. TÉMA

Podle nové studie provedené organizací Electronic Entertainment Design and Research Group se vydavatelům her nevyplatí vydávat v předstihu demoverze svých konzolových produktů (jmenovitě je řeč o PS3 a X360 demech). Mezi klasické formy upoutávek, jak přilákat pozornost veřejnosti ke konkrétní hře ještě před jejím vypuštěním na trh, patří trailery a právě dema. Nicméně studie na ilustračních obrázcích zdokumentovaná níže jasně dokazuje, že hráči mnohem více kupovali hry, které byly prezentované jenom formou trailerů než hry, které nabídly obojí (tedy trailer a demo) a nebo jenom samotné demo. Na PS3 se dokonce hry mající demoverzi prodávaly hůře než hry, které nenabídly lautr nic.

Zvětšit

Osobně jsem nicméně pro maximální komfort, v němž má hratelné demo své nezastupitelné místo, neboť právě a jen díky němu se mnohem lépe seznámím s tím, co mi hra skutečně dokáže nabídnout. Na druhou stranu jakkoliv logický je tento argument z pohledu hráče a třebaže bych osobně považoval demo za určitý standard současné doby, má osoba není zrovna relevantním vzorkem populace kupujícím hry. A potom, pokud ukazatele s tolik důležitými čísly ukazují tak, jak ukazují a o peníze jde vždycky až v první řadě, těžko vyčítat vydavatelům, že se eventuálně zachovají v intencích pro ně výhodného byznysu.

Pakliže samotné trailery prodávají jejich produkty lépe, proč se hnát někam dál, vyvíjet další snahu, co je přitom pro ně silně kontraproduktivní? Naposled to je např. Metal Gear Solid 4 pro PS3, u něhož Kojima už před dávným časem potvrdil, že neplánuje v předstihu vydat demo, byť se v tuto chvíli mluví aspoň o osahání - či spíše beta testování online inkarnace Metal Gear Online, která má být součástí čtvrtého dílu. Shodou okolností X360 hit Halo 3 se prezentoval také jen multiplayerovou betou, je otázkou, jestli jsou takovéto bety ve výzkumu zahrnuty.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Na závěr stojí za to zmínit, že příprava dema je časově hodně náročná a že kupř. Gears of War nebo Assassins Creed patří právě mezi ty TOP tituly, co se bez něj obešly. A jak se zdá, další budou (také dost množná na základě téhle studie :) následovat. Samozřejmě nelze očekávat zase nějaké zásadní utnutí demo aktivit, protože pro spoustu středně velkých firem je tohle jediná možnost, jak se se svým produktem opravdu výrazněji zviditelnit - nemohou si dovolit silnou TV reklamu nebo online marketingovou kampaň.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dodatek od jd: Tuto problematiku jsme zrovna nedávno rozebírali s přáteli z herní branže v hospodě a někteří vydavatelé prý došli k závěru, že nejvýhodnější pro ně je vypustit demo až pár týdnů po plné verzi, coby součást další marketingové vlny. Kdo totiž vyhlíží plnou hru, ten obvykle neodolá a koupí si ji hned, jakmile vyjde, a ti ostatní se demem mohou oslovit později. Nemluvě o skutečnosti, že třeba takové demo Crysis měsíc před plnou verzí, jakkoli bylo tohle načasování myšleno pro dobro hráčů, ve výsledku odradilo mnoho potenciálních zájemců tehdy přehnanou hardwarovou náročností. Jiná věc je, že demo mnoha lidem bohatě vystačí i na delší dobu, což platí hlavně pro sporty nebo závody, tzn. žánry, které ze své podstaty poskytují celou hratelnost - např. v jednom zápase FIFY nebo na jedné trati Project Gotham Racing.

Mimochodem, domníváte se, že takový BioShock by zaznamenal stejný úspěch, kdyby nebylo k mání mnohoslibné demo? Co vás osobně přiměje k rozhodnutí o koupi kteréhokoli titulu - shlédnutí propracovaného traileru nebo právě otestování dema nebo spíš něco úplně jiného?
zdroj: MTV, vlastní

mart

Nejnovější články