Exodus lidí z BioWare je nafouknutý, zároveň ale podtrhuje konec jedné éry
zdroj: tisková zpráva

Exodus lidí z BioWare je nafouknutý, zároveň ale podtrhuje konec jedné éry

12. 8. 2016 19:32 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Cameron Harris je poslední z mnoha vývojářů a vývojářek, kteří v posledních letech a měsících opustili společnost BioWare. Nejvíce tento odliv mozků, patřících často k veteránům studia, znervózňuje fanoušky série Mass Effect, protože příští rok má vyjít čtvrtý díl a rozjet zbrusu novou ságu. Oslabení studia tak mnoha fanouškům vyvolává vrásky na čele. Paradoxně však jde spíše o nafouknutou bublinu. 

Kdo za to může

Casey Hudson, Jennifer Hepler, Chris Wynn, David Gaider a Chris Schlerf. Ti všichni, v relativně nedávné době z BioWare odešli, stejně jako Cameron Harris. V případě Hudsona a Hepler šlo o odchod mediálně významné tváře v období posledního vývojového cyklu daných sérií. Seznam významných uprchlíků je ale ve skutečnosti ještě o fous delší, v roce 2012 totiž BioWare opustili i otcové zakladatelé Ray Muzyka a Greg Zeschuk. V případě zakladatelů šlo namítnout, že řeči o spokojeném odpočinku mají po zakončení trilogie Mass Effect jisté opodstatnění. Stupňování frekvence odchodů ale takové uklidňování komplikuje.

Kromě v ztráty mozků rovněž v BioWare zrušili několik plánovaných projektů včetně Shadow Realms. Vývoj titulu, odehrávající se ve dvojici fantasy světů, byl ukončen 9. února loňského roku, navíc v poměrně pokročilé fázi vývoje. Něco podobného není pro BioWare běžné, jak ukazuje pohled do historie studia. Fanoušci na to konto logicky dlouhodobě spekuluje, co za tím vězí.

zdroj: Vlastní

Důvodů k popsaným událostem se nabízí hned několik. Jako první se nabízí oblíbená konspirační teorie o hrůzovládě Electronic Arts, která by měla mít negativní efekt na vývoj Mass Effect: Andromeda. Není se přeci čemu divit, že znechucení vývojáři utíkají ve velkém jinam! Právě tato teorie je slyšet od fanoušků nejčastěji a mluvil o ní i článek Equity Arcade. BioWare prý čeká osud Westwoodu a mnoha dalších studií, Mass Effect: Andromeda bude v důsledku toho masivní propadák a tak dále...

Sám Muzyka nijak nezastíral, že právě období pod EA bylo problematické – přesto však BioWare rok a půl nazpět všem vyrazil dech s Dragon Age: Inquisition. Ať je vliv EA na fungování BioWare jakýkoli, zjevně tvůrcům nebrání dělat skvělé hry.

Ve výsledku se tedy zdá, že odvozovat něco z odchodů vývojářů je spíše nafouknutá bublina, protože jde o přirozené změny uvnitř studia. Vyvrátit dlouhodobý trend odlivu mozků z BioWare nelze – pozice Hudsona nebo Muzyky mluvily samy sebe. Takovýchto změn je však v životě řada. Stačí vzpomenout na odchod Kena Levina z Irrationalu. Nejprve je proto dobré zjistit, co všechna poslední jména spojovalo.

zdroj: Archiv

Masivní exodus?

Půjdeme-li po zpátky v čase, první z poslední vlny odchodů Chris Wynn se připojil k týmu BioWare teprve v roce 2013 kvůli práci na Mass Effect: Andromeda. BioWare opustil o dva a půl let později bez udání příčiny, údajně snad aby znovu pracoval ve Spojených státech, nikoliv v Kanadě. V minulosti získal zkušenosti v EA (ředitel vývoje), Epic (senior producer) a Microsoft (lead producer). Od tohoto ledna pak Wynn pracuje ve studiu Daybreak vytvářejícím třeba H1Z1 nebo PlanetSide 2, to celé ve slunném San Diegu.

David Gaider, který odešel v lednu, už je významnější ztráta a je zřejmě největším jménem v rámci poslední vlny odchodů. V BioWare pracoval 17 let a jednoho času na jeho bedrech ležela celá příběhová stránka Dragon Age. Gaider údajně v poslední době však pracoval na doposud neoznámeném novém projektu. Snad mohlo jít o Shadow Realms. Měsíc po odchodu se připojil ke studiu Beamdog, založenému dalším veteránem BioWare, Trentem Osterem (odešel už v roce 2009). Spíše než vedle Wynna tak spadá po bok Hudsona nebo Muzyky.

Bioware_Chris_Schlerf-2-16-2016 zdroj: Campo Santo Chris Schlerf

Únorový migrant Chris Schlerf pak pracoval primárně na příběhu nového Mass Effectu a šlo o relativně nového člena týmu. Už při odchodu sdělil, že míří do náruče Bungie, kde se chce spolupodílet na zápletce Destiny. Podobně jako Wynn, i Schlerf byl relativně nováček série – před Mass Effect: Andromeda pracoval pouze na scénáři Halo 4. Při odchodu neopomněl na Twitteru zmínit, že fanoušci budou z Andromedy "unešení".

Nakonec je tu pak Cameron Harris, editorka s devítiletou zkušeností v herním byznysu. V minulosti sbírala zkušenosti i v Microsoftu a Nintendu, v případě BioWare se však její práce podepsala pod Andromedou, Inquisition i onlinovce The Old Republic. Její manažerská funkce se sice obtížně popisuje (Harris na tom dokonce postavila svou GDC přednášku), v zásadě však fungovala jako spoludesignérka narativního obsahu a koordinátora lokalizace. Tedy něco jako dramaturg křížený s producentem.

Není problém vyčíst, že krom Gaidera všichni tři poslední odpadlíci pracovali primárně na příběhové složce Mass Effect: Andromeda – tedy titulu, který má podle oficiálních termínů být dokončený zhruba za půl roku. Právě příběhová složka by proto měla být z většiny hotová, resp. její realizace nyní spíše než na scénáristech stojí na samotných designérech levelů, skriptérech apod. I zmíněný Levinův vývoj BioShock Infinite přitom doprovázely prapodivné odchody ještě před vydáním hry, v případě Andromedy je však tato skutečnost zesílena o to, že stále nic moc o hře nevíme.

zdroj: Archiv

Vše se mění

Mass Effect: Andromeda je samozřejmě vysoce očekávaný titul. Jakýkoliv odchod v průběhu vývoje, což je v herním byznysu běžná praktika, tak působí jako mediálně zajímavá rebelie. Ticho kolem Andromedy je věru nemilé, prozatím však nelze říct, zda jde jenom o odkládanou kampaň, podobnou překvapivému oznámení Fallout 4 půl roku před vydáním, nebo příznak něčeho jiného. Skutečnost, že si BioWare neumí podržet scénáristy pro další projekty, skutečně může naznačovat přechod na zaměstnaneckou strategii EA, kde se lidé více mění. Na definitivní soud však stále chybí více kousků skládačky.

Gaider se pak sice vymyká tím, že pracoval primárně na Dragon Age. Jeho odchod však patří spíše do kategorie „konce zakladatelů“ - jako byl Muzyka. Tvrdí to alespoň ve svém vyjádření. Ruku v ruce s tím však může roli hrát i vyšší věk většiny vývojářů a touha začít znovu s projektem novým, ohebnějším, kreativnějším a bez mantinelů. Pro někoho jako Ostera a Gaidera se to podepisuje na práci v Beamdogu, kde vznikají například rozšířené edice Baldur's Gate. Nadšenec do sci-fi Hudson zase odešel do Microsoftu dělat na Hololens. Těžko říct, jak se jim to podaří, nelze však skrývat, že výstupy jejich aktivit mohou být zajímavější než „Mass Effect 5“.

Muzyka a Zeschuk jsou kapitoly samy o sobě – první se zabývá ekonomicky výdělečnými investicemi do sociálních projektů, druhý vytváří webseriál o pivě, vaří vlastní pivo ...a svým způsobem se zase do herního byznysu vrátil. U obou však platí, že si zjevně mohou vybrat, co je baví nejvíce. Muzyka sám bral herní etudu do značné míry jako dlouhodobou investici – krom her se totiž živil i celou řadou nesouvisejících obchodních aktivit a na kanadských univerzitách vedl několik programů pro podporu rozličných studentských podnikatelských projektů. Kdyby chtěli, klidně by oba šli do Obsidianu, Beamdogu či založili vlastní ministudio. Zjevně jsou mnohem šťastnější v současném "zaměstnání" – přejme jim to. Mimochodem, třetí zakladatel BioWare Augustine Yip studio opustil už v roce 1997 a vrátil se k medicíně, kterou celá trojice původně vystudovala.

Je dobře, že kreativci nezůstávají pouze v jedné firmě, nýbrž jsou rozprostřeni po celé škále studií. Skutečnost každopádně ukazuje, že nejsme svědky apokalypsy, ani indie exploze talentů, nýbrž prostě šťastného konce jedné éry RPG studia.

zdroj: Archiv

Nic z toho nutně neznačí, že Mass Effect: Andromeda či budoucí projekty BioWare budou propadáky. Na tom se podepíší jiné lidí, než relativně noví scenáristé či někdejší zakladatelé, kteří už dlouho pracovali v managementu.

Nejnovější články