Film Halo, který nebyl a nikdy nebude
zdroj: tisková zpráva

Film Halo, který nebyl a nikdy nebude

20. 4. 2012 13:22 | Téma | autor: Adam Homola |

Svého času se šuškalo o tom, že by chtěl Microsoft zfilmovat Halo. Jednu z největších a nejúspěšnějších herních značek. Tahouna Xboxu. Hlavní zbraň proti Sony. Po měsících spekulací, kusých zpráv a jednoho krátkého filmečku přišla zpráva, že se předprodukce Halo filmu ruší. Kolotoč okolo tvorby filmu na motivy Halo by se dal označit za souboj titánů, kteří si navzájem nerozumí. V jednom rohu ringu Microsoft, ve druhém Hollywood. Uprostřed chudák Blomkamp. Kdo s koho? Nikdo.

Microsoft se cítil být v pozici, kdy si může určovat podmínky. Tomu se nelze divit. Softwarovému gigantovi, který penetroval drtivou většinu domácností a firem, se začínalo dařit i v obýváku. Po vlažně přijatém Xboxu to Xbox 360 rozjel naplno a byl stále úspěšnější. Velkou mírou právě díky Halo. Korunní klenot Microsoftu vydělával nadstandardní peníze a jako takový si zasloužil nadstandardní péči. Jenže Microsoft to celé pojal víc, než nadstandardně. A tady padla kosa na kámen.

Microsoft zaplatil 1 milion dolarů Alexu Garlandovi (28 Dní Poté, Pláž) za scénář, se kterým v kostýmech Master Chiefa obcházel studia. Jenže ke scénáři přilepil ještě podmínky smlouvy. A ty byly neslýchané. Nepoměrně drzejší, než si dovolili diktovat tvůrci Harry Pottera, Pána Prstenů a jiných velkých značek. Softwarový kolos oslovil všechna velká filmová studia kromě Miramaxu a Columbia Pictures. Všichni se domnívali, že by Miramax neměl zájem a Columbia Pictures by vynechali, protože patří Sony. A Microsoft by nenechal svou dvorní značku v rukou konkurenta.

Ostatním studiím byly prezentovány drsné podmínky: velký rozpočet hrazený výhradně studiem, 15 procent z tržeb, absolutní kreativní kontrola Microsoftu nad režisérem, herci a scénářem, absolutně žádný merchandising pro studio, 60 letenek první třídou na premiéru a letenky pro jednoho člověka z MS, který by přiletěl zkontrolovat každou verzi střihu v postprodukci. Na celé vyjednávání navíc dohlíželo sedm speciálních herců navlečených v brnění Master Chiefa a studia měla pouze několik hodin na rozmyšlenou. Microsoft si byl jistý v kramflecích. Díky těmto neslýchaným podmínkám a neochotě jakkoliv smlouvat není divu, že hned po přečtení scénáře a podmínek vycouvala většina studií. Zůstali jen zástupci Fox a Universal Pictures.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Microsoft ale nebyl na domácím hřišti. Byl obklíčen “nepřáteli” a byť ze svých podmínek neslevil, podařilo se mu přesvědčit alespoň Fox a Universal. Ti se domluvili, že budou na projektu spolupracovat. MS chtěl za každou cenu známého režiséra. Jenže Peter Jackson (Pán Prstenů, King Kong) jen produkoval a po Guillermo del Torovi (Hellboy) přizval na režisérskou pozici neznámého nováčka a režiséra reklam Neilla Blomkampa (District 9). Proti němu neprotestovala ani tak studia (věděla, že je bude stát míň, než Jackson), ale Microsoft. Nechtěl svěřit svůj klenot neznámému člověku, který do té doby dělal jen reklamy.

Samotnému Blomkampovi se do takto obřího projektu mezi tři velkány taky moc nechtělo: “Instikt mi říkal, že když vlezu do takového vosího hnízda, nedopadne to dobře, a taky že to bylo úplně na hovno od prvního dne. Tohle byl bez debat střet dvou světů. Obě strany se vůbec nevídaly.” Nakonec ho ale přesvědčila láska ke značce Halo a šel do toho. Jenže se svým neotřelým přístupem narazil. “Kravaťákům se nelíbil můj drsnější přístup. Ten oni v letním blockbusteru vidět nechtěli. Jenže já Halo hrál, stejně jako ostatní videohry. Já jsem na rozdíl od nich herní generace a moje vize pro Halo byla fakt parádní. Bylo to svěží a potenciálně by to mohlo vydělat víc peněz, než nějaký generický nudný film - něco jako G.I. Joe a podobné sračky, které Hollywood produkuje,” řekl Blomkamp.

Na nadějného režiséra tlačily všechny tři strany - Fox, Universal a Microsoft, a protože to v té době byl ve filmovém světě nikdo, nemohl si poroučet. A už vůbec ne u projektu tří velkých korporací, ze kterých měla absolutní kontrolu pouze jedna. Samotní tvůrci Halo, Bungie, ale byli s Blomkampem spokojeni: “Myslím, že klukům z Bungie se moje práce líbila. Troufám si tvrdit, že se jim líbil i směr, kterým jsem se chtěl ubírat. Jenže je velmi pravděpodobné, že to pak přišlo do Microsoftu a ti s tím nebyli spokojení, protože to nebylo úplně konvenční. Tohle nevím jistě, ale je to dost možné,” řekl Blomkamp, jak reportuje Wired. Do předprodukce filmu nasypal Universal 12 milionů dolarů. Něco z toho šlo do příprav ještě předtím, než se zapojil Blomkamp - před ním stál u kormidla Guillermo del Toro, který šel radši točit druhého Hellboye. Pak se sypaly peníze do předělávání scénáře a do trikové společnosti Weta, která vyráběla zbraně, brnění a auta ze hry v životní velikosti. S těmi se pak natočilo krátké video Halo: Landfall.

zdroj: Archiv

Sedmiminutový hraný Halo: Landfall. Takto nějak mohlo vypadat Blomkampovo celovečerní Halo.

Jenže předprodukce filmu se táhla a komunikace mezi všemi stranami vázla. Studia nakonec odmítla projekt financovat a vycouvala. Film Halo tak zabil samotný Microsoft a jeho neochota z nereálných podmínek jakkoliv ustoupit, vyjednávat nebo jen něco tu a tam poupravit. Přitom zrovna pro Microsoft by nemusel být problém film několika desítkami milionů společně se studii zafinancovat. S důvodem neúspěchu celého projektu souhlasí i Blomkamp a dodal, že z výsledného díla by měl obří procenta Microsoft a nemalá procenta by šla i oběma filmovým studiím a také Peteru Jacksonovi. Z filmu by tak musel být neskutečně velký hit, aby se to všem stranám vyplatilo. Potenciál pro úspěšný blockbuster přitom značka Halo má nesmírně velký. Dokud si ale Microsoft nenadiktuje alespoň trochu lidštější podmínky nebo nepustí žilou pár (desítek) milionů, Halo filmu se nedočkáme.

Nejnovější články