Fortnite World Cup vyhrál 16letý Kyle Giersdorf, o 69 milionů soutěžili i dva Češi
zdroj: tisková zpráva

Fortnite World Cup vyhrál 16letý Kyle Giersdorf, o 69 milionů soutěžili i dva Češi

30. 7. 2019 14:16 | Téma | autor: Šárka Tmějová |

Esporty se na olympiádu možná ještě nějakou chvíli nepodívají, jisté ale je, že jde o fenomén dneška. Scénu v minulých dnech ovládlo finále Fortnite World Cupu se sdíleným prize poolem 687 milionů korun. Soutěžilo se na tenisovém hřišti Flushing Meadows v newyorském Queens a Epic zase jednou ukázal, kdo je mezi videohrami současné doby pánem.

Třídenní finále totiž nebylo jen exhibicí schopností hráčů, kteří během jara prošli náročnými kvalifikacemi, ale především spektáklem pro široké masy. Kurty, které běžně hostí US Open, totiž ovládly piñaty, miniaturní zábavní park a koncert hudebníka Marshmella, jenž odkazoval na jeho nedávné vystoupení na pomezí virtuální reality a skutečného světa. Fortnite nemá jen největší hráčskou základnu – má vliv na kulturu celé jedné generace.

Minigolf, zorbing, maskoti, robotická lama za DJským pultem, značkový Slurp Juice a spousta dalšího merche – Epic má marketing své battle royale zkrátka v malíku. Není divu, když loni investoval přes 100 milionů dolarů, aby Fortnite proměnil v esportové impérium.

Fortnite World Cup 2019 zdroj: tisková zpráva

Přestože první pokusy provázely technické problémy, a první letní turnaj byl kvůli nim dokonce zrušený, World Cup se skutečně stal událostí, která k esportům opět přilákala i množství mainstreamových médií. A fanoušci, kteří se nemohli dostavit do New Yorku, mohli přímé přenosy z turnajů sledovat živě přímo ve hře.

Pátek byl věnovaný disciplíně nazvané Creative World Cup, která ve třech různých módech otestovala schopnosti osmi týmů složených z influencerů a streamerů spolu s jejich rekruty z kvalifikací. Nešlo o klasický battle royale, ale spíš o kreativní minihry. Vítězství spolu s 30 miliony korun ze sdíleného prize poolu nakonec putovalo k týmu Fish Fam.

Fortnite World Cup 2019 zdroj: tisková zpráva

Páteční večer zakončila exhibice Pro-Am, která se konala už potřetí. Velká streamerská jména jako Ninja, Tfue, DrLupo nebo CouRage se totiž z velké většiny navzdory počtu diváků nezvládla kvalifikovat do hlavní soutěže. Stejně jako v předchozích případech organizátoři streamery spárovali s různými béčkovými celebritami, vítězství si pro sebe uzmul bývalý profesionální hráč League of Legends Karim „Airwaks“ Benghalia spolu s hudebním producentem RL Grime.

Vrcholem Fortnite World Cupu ale byla dvojice soutěží, které se odehrávaly o víkendu – sólo a duo battle royale. Do World Cupu se během 10 týdnů mohl kvalifikovat kdokoliv, Epic prozradil, že se o to pokusilo přes 40 milionů hráčů. O vítězích se rozhodovalo v šesti kolech, kde hráči získali body na základě svého umístění a počtu zabití.

Finální soupisku tvořili mladí muži celkem z 30 zemí. Věkový průměr finalistů se pohyboval kolem 16 let, nejstaršímu bylo 24. Mezi nejmladší patřil i jeden ze dvou zástupců České republiky – čtrnáctiletý Martin „Marteen“ Pátek v září nastoupí do deváté třídy. Spolu s šestnáctiletým Richardem „Skailerem“ Janečkem si ze sólového turnaje oba odnesli přes milion korun, Skailer se umístil na 22. příčce, Marteen byl 84.

Fortnite World Cup 2019 zdroj: tisková zpráva

Sobotní souboj dvojic sestával z převážně neznámých teenagerů, což neznamená, že nebyl napínavý. Napříč šesti mači zvítězilo pět různých týmů, prvenství nakonec patří zástupcům týmu Cooler Esport ve složení šestnáctiletého Nora Emila „Nyhroxe“ Bergquista Pedersena a sedmnáctiletého Rakušana Davida „aqua“ W. Ti si mezi sebou rozdělí 69 milionů korun.

O stejnou částku, ale bez dělení, se hrálo i ve velkém nedělním finále. To bylo o poznání méně vyrovnané – šestnáctiletý Američan Kyle „Bugha“ Giersdorf z týmu Sentinels vyhrál první ze šesti kol a svým soupeřům pak už nedal šanci. V součtu získal skoro dvojnásobek bodů oproti druhému Harrisonu „Psalm“ Changovi, shodou okolností nejstaršímu, čtyřiadvacetiletému hráči.

Fortnite World Cup 2019 zdroj: tisková zpráva

Hvězda Fortnite i navzdory zábleskům Apex Legends i znovunastupujícího PlayerUnknown‘s Battlegrounds zkrátka stále stoupá a nezdá se, že by plánovala v blízké době vyhasnout. Epic má s esportovou scénou velké plány, nedávno najal designéra konkurenční Overwatch League Nata Nanzera a chystá profesionální žebříčky pro chystanou 10. sezónu.

Věrná základna esportových fanoušků je jedním ze způsobů, jak si pojistit dlouholetý úspěch multiplayerového titulu, o čemž by mohlo vyprávět nejen CS:GO. Nedělní finále přilákalo přes 2 miliony diváků u livestreamů.

Možnost nasypat do organizace turnaje stovky milionů dolarů bez mrknutí by Epicu mohla závidět nejedna herní firma. Bezprecedentní úspěch Fortnite mu zajišťuje dostatek prostředků, které pak může investovat do svých dalších aktivit – kupříkladu hromady exkluzivit pro Epic Games Store. Fortnite totiž pro mnohé náctileté není jen hra: Je to styl života.

Nejnovější články