Gabe Newell o PC, obchodech, hráčích a budoucnosti

8. 2. 2013 15:30 - Téma
autor: Adam Homola

Vychází na platformách: Windows, PS3, X360

Když Gabe Newell mluví, je dobré poslouchat. Nejen, že Valve dělá unikátní a prvotřídní hry. Dalo by se říct, že s pomocí Steamu jaksi revitalizoval a definoval hraní na PC. Těžko si dnes dokážeme představit PC bez Steamu a jeho důležitost se bude ještě rozšiřovat. Na čerstvé přednášce na konferenci D.I.C.E. se spoluzakladatel Valve podělil o své názory na několik zajímavých trendů a jedním z nich je i nadvláda počítačů v obýváku. Tedy něco, co bylo před pár lety těžko představitelné a i dnes je to spíše výsadou technických geeků než mainstreamu.

Pod televizí se nám válí různé přehrávače, konzole, krabičky typu Apple TV, Roku a další, ale málokomu tam leží plnohodnotné PCčko. Newell to chce změnit. Věří, že počítače v obýváku převálcují ostatní zařízení. Jako svoji největší konkurenci přitom vůbec nebere současné výrobce konzolí, ale Apple. A to ne nutně kvůli Apple TV, ale kvůli celému ekosystému zařízení, služeb a softwaru. Jen si vzpomeňte, že jedním z tehdejších hnacích motorů Microsoftu pro vstup do konzolového byznysu byla právě snaha vyštípat z obýváků Sony. Jenže giganta z Redmondu možná do obýváků nepustí firma, která jim v té době byla pro smích, nebo jejich vlastní bývalý zaměstnanec. Newell.

Představa, že vám doma pod televizí trůní PCčko, může být pro spoustu lidí těžko uchopitelná. Newell se ale hned na začátku své přednášky na D.I.C.E. pustil do vysvětlování proč je právě na tohle PC ideální. Především PC bylo vždycky inovátorem. Ať už to byly MMO hry, 3D, sociální hry, free to play... Všechno to vzešlo z otevřené nátury počítačů. Jako jedinou výraznou výjimku jmenoval Newell input - tedy způsob využívání a komunikace se zařízením. Multitouch ani pohybové ovládání použité například pro Wii nejsou na PC moc doma a otevřená platforma má s nimi nemalé problémy.

Hlavním důvodem, proč počítačům v obývácích věřit, je zainvestovanost lidí. Na počítačích mají obří knihovny médií, jsou napojeni na sociální sítě a všechno to funguje. Rozšiřuje se to. Mobilní zařízení jsou v tomto případě pouze jakousi extenzí, jakýmsi rozšířením PCčka. “Není to jen o tom co máme teď, ale nemáme žádné důkazy o tom, že by se měla inovace na internetu zpomalit. PC všechny tyhle budoucí věci podchytí v horizontu příštích pěti až osmi let hrozně jednoduše,” řekl Newell.

Počítače jsou také nejvhodnější platformou pro ty, kteří tvoří obsah. Vývojáři nemusí řešit jak vlastně rozjet jejich aplikaci na onom specifickém zařízení s uzavřeným systémem, které má někdo pod televizí. Na počítači se to vyvíjí, na počítači to funguje. Bez problémů, bez zádrhelů. Jakkoliv by se mohly zdát telefony a tablety hrozbou pro klasické počítače a ostatně i konzole, což jistě jsou, podle Newella z nich profitovaly i ostatní. Právě díky mobilním zařízením se naučili výrobci hardwaru lépe optimalizovat výkon, vyrábět menší díly s malou spotřebou a navíc nejsou výsledné stroje tak hlučné.

Už několik let není problém udělat velmi malé a velmi výkonné PCčko. A právě tady vstupuje do hry Valve s jejich Steam Boxem. Obecně vzato budou podle Valve obývákům dominovat tři typy počítačů. Rozděleny jednoduše na dobré, lepší a nejlepší. Rozdělení se bude vztahovat jak na funkce, tak cenu. Ty dobré nebudou tak výkonné a hry na ně budete jen streamovat z vašeho herního počítače z druhé místnosti. Nenáročné aplikace takovýto dobrý počítač zvládne bez problémů. Jeho výhodou bude cena, která by se měla pohybovat kolem sta dolarů. Časem to bude podle Newella nula dolarů, protože veškerou funkcionalitu dobrého počítače převezmou všechny televize.

zdroj: Archiv

Jedna trochu starší fotka z Forbesu, ještě bez vousů.

Zbývají dvě kategorie. Ta lepší bude obsahovat plnohodnotné počítače. Zvládnou všechny hry slušně, stejné jako aplikace a internet. Jejich cena se bude pohybovat na úrovni ceny konzolí (tedy zhruba 200 - 400 dolarů). Ty nejlepší už budou těžit ze snadné rozšiřitelnosti PC a limitovat je bude pouze peněženka uživatele. Výkon a hlavně cena toho nejlepšího počítače se tak může vyšplhat tam, kam budete ochotní investovat. Klidně do tisíců dolarů. Takový počítač pak zvládne samozřejmě všechno.

Kouzelné na tom podle Newella je, že si tyto tři segmenty trhu nebudou vůbec konkurovat, ale naopak se budou, po vzoru Applu, doplňovat. Kritika totiž padla na tradiční konzole, které nejdou rozšířit ale hlavně se několik let nic neděje a pak se najednou musí všechno vyhodit, koloběh se restartuje a všichni (vydavatelé, vývojáři, zákazníci) musí investovat do nového systému. Zato produkty Applu mají mnohem přirozenější cyklus, kdy mezi jednotlivými iPhony a iPady není taový rozdíl a uživatelé nejsou nuceni při zakoupení nového zařízení všechno zahodit a začínat znovu.

Podobně budou fungovat i Steam Boxy, nebo počítače v obýváku obecně. Můžete začít za sto dolarů a bude se vám streamování a ostatní funkce natolik líbit, že časem zahodíte to dobré PC a pořídíte si to lepší. Touto změnou o nic nepřijdete a co vám fungovalo na dobrém, bude ještě lépe fungovat na lepším. Za nějakou dobu třeba u kamaráda uvidíte to nejlepší a zatoužíte po něm také. A opět o nic nepřijdete, naopak si zážitek ještě vylepšíte a všechno vám zůstane. Tedy model, který je podobný Applu a do kterého mají tradiční herní konzole daleko.

Došlo také na cloud gaming, nebo-li streamování her nikoliv z vašeho opodál stojícího počítače, ale z cizích serverů. Vůči cloud gamingu je Newell spíše skeptický. Nikoliv proto, že by to nefungovalo, nebo že by to sám nechtěl třeba časem udělat, ale účel cloud gamingu on osobně vidí spíše jako doplňkovou funkci či vlastnost nějakého jiného systému a zařízení. Skepse padá hlavně na systémy, které vyloženě stojí a padají na vybudování samotné architektury pro cloud gaming, kde je podle něj ještě spousta problémů.

Na závěr hardwarové části přednášky ještě naznačil, na čem teď vlastně Valve pracuje. Nikoliv z pohledu her, ale systémů, hardwaru a partnerství. Vedle již oznámených Steam Boxů to jsou další počítače různých partnerů, se kterými spolupracují. Stejně tak intenzivně pracují na streamování her z počítače do jiného zařízení, kde Newell jmenoval například nedávno oznámený projekt Nvidia Shield. A v neposlední řadě probíhají již několik let práce na blíže nespecifikovaných zařízeních, pomocí kterých lze ovládat nejen hry, ale celý počítač. Cílem Valve prý ale není prodávat časem hardware, jako spíše tento problém vyřešit pro ostatní a pro dobro všech. I přesto se ale prodeji hardwaru, když je k tomu okolnosti donutí, nebrání.

Dalším zajímavým problémem který Valve řeší, je samotný Steam. Konkrétně jeho obchod. Ze začátku fungoval bez problémů, ale časem se stal něčím, co ani jeho tvůrci nechtěli. Bariérou mezi tvůrci obsahu a uživateli, kteří obsah chtějí konzumovat. Newell si to uvědomuje a tuto bariéru chce odstranit. Řešením ale není Greenlight, jak by se mohlo zdát. Konkrétně Greenlight Newell kritizoval na jiné přednášce na jedné vysoké škole - není to podle něj dobrý systém pro volbu. A stejně jako Vlave, i Greenlight vytváří jakousi umělou bariéru. Už přijatelnější a stravitelnější, ale pořád bariéru.

Problém Steamu coby obchodu je v tom, že se na Valve valí takové množství obsahu, že nejsou schopni v rozumném čase ani reagovat, natož všechno prověřovat, komunikovat s tvůrci a jejich produkty pak prodávat. Výsledkem je stejná nevýhoda, kterou mají tradiční kamenné obchody. Omezený prostor. Stejně jako na polici v obchodě dáte jen omezené množství krabic, tak i na Steam dáte jen omezené množství her. Nemluvě o titulní straně obchodu nebo hlavních stranách jednotlivých kategorií. Tam by chtěli být všichni.

Jenže jak takový problém vyřešit v době, kdy se pro celý trh počítačových her stává Steam tím hlavním obchodem? Podle Newella by měl obchod na Steamu přestat fungovat jako kontrolovaný diktátorský režim a stát se síťovou API, kterou by mohl využívat každý. Kdo bude chtít využívat obchodní API Steamu, bude moct. Výsledkem bude, že se na Steam konečně bude moct dostat libovolná hra, nebo libovolný produkt. Tím zanikne problém s bariérou a omezeným množstvím času pracovníků Valve, kteří kontrolují co se na Steam dostane. Což platí i teď o Greenlightu. Jenže pak se výrazně zesílí problém, se který se Valve potýká už teď - jak takové množství obsahu relevantně zobrazovat?

zdroj: Archiv

Samotný obchod na Steamu je podle Newella nuda. Zábavu, rozmanitost a v souvislosti s tím i funkční zobrazování obsahu by do toho chtěl vnést pomocí uživatelských obchodů. Každý by si mohl sestavit svůj vlastní obchod. Tím pádem by odpadl Greenlight, protože na Steamu jako takovém by bylo všechno. Cokoliv. Na uživatelích, hodnocení, algoritmech a dalších faktorech by pak bylo, aby na povrch a do “použitelné” sféry probublalo jen to, co má nějakou hodnotu. Kvalitní obsah, který stojí za povšimnutí. Což se teď stát nemůže, protože je obchod pod kontrolou malé hrstky lidí, namísto pod kontrolou všech. A hráči ty dobré obchody nahoru vytáhnou.

Jako příklad fungování podobného systému uvedl Newell Reddit. Podobně jsou na tom i další služby, kde si uživatelé sami určují, čemu se dostane velká pozornost a co skončí na spodních příčkách žebříčku. Primárně uživatelsky poháněným systémem by se také eliminovaly obchody, které by byly úmyslně sestavené jinými herními vydavateli a nenabízely by variabilitu, nebo vyloženě podvodné obchody s viry, malwarem a jinými škodlivými nebo nevhodnými produkty. Velmi rychle by se zjistilo, ke kterým “autorům obchodů” chtějí ostatní hráči chodit častěji a ke kterým méně častěji.

Stejně jako v případě Team Fortress 2 chce i systém vlastních obchodů Valve postavit na hodnotě uživatelů. Uživatel, který obsah jen konzumuje, má pro komunitu malou, až zanedbatelnou hodnotu. Uživatel, který vytváří čepice a jiný obsah, prodává ho, hraje fér, pomáhá ostatním hráčům, tvoří návody, tipy a triky, komunitní stránky a podobné aktivity, má velkou hodnotu a měl by z toho také více těžit. Pro profesionální hráče Dota 2 to znamená například prodávání herních vlaječek s jejich logem. Hráči si jejich vlaječku koupí rádi a nosí ji s hrdostí, pro profesionální klany z toho jde zisk a Valve má taky nějaké procento. Všichni jsou spokojení a všichni jsou nějakým způsobem hodnotní pro ostatní. Jeden profesionální hráč Doty 2 prý vydělává zhruba 100 tisíc dolarů ročně jen z prodeje těchto vlaječek. Jestli by pak ale šla nějaká procenta z prodejů her skrze určitý obchod zatím Newell neprozradil.

Valve chce z dlouhodobého hlediska vždy sázet na otevřené platformy a právě síťová API pro obchod na Steamu a vytváření uživatelských obchodů je podle Newella cestou kupředu. Obchod na Steamu není v současné době otevřená platforma a to se změní. Stejně tak by chtěl časem změnit i způsob banování a postihování hráčů, který teď stojí na principech diktátorství a to se mu nelíbí. Má to podle něj své výhody, ale v budoucnu by chtěl postihování hackerů a cheaterů řešit s větším zapojením komunity.

Jestli umíte anglicky natolik dobře, že rozumíte mluvenému slovu, tak se na všechny tři přednášky rozhodně podívejte. Dozvíte se v nich mnohem více, než z tohoto článku a Gabe Newell se dobře poslouchá. Několik poznámek ze třetí přednášky najdete taky na Kultuře Kriplů, ale videa opravdu doporučuji. Člověk pak Valve promine i to nelidské čekání na Half-Life 3, protože vidí, že se tam řeší mnohem zásadnější věci, než jen nová hra. S trochou nadsázky bychom mohli říct, že Newell a jeho tým řeší budoucnost a to nejen pro PC hry.

Tagy: budoucnost byznys steam next gen cloud gaming greenlight

Zdroj: YouTube

Poslední komentáře (0 / nových)

Vstoupit do diskuze (0 příspěvků)