Gentlemanské dobrodružství Sky od tvůrců Journey je hra, kterou se vyplatí sledovat
zdroj: tisková zpráva

Gentlemanské dobrodružství Sky od tvůrců Journey je hra, kterou se vyplatí sledovat

13. 5. 2019 18:30 | Téma | autor: Jan Hrdlička |

Je až příliš snadné mávnout nad mobilním průmyslem rukou a představovat si App Store a Google Play jako rejdiště vykostěných free-to-play lakomců, kde se opravdová kvalita utopí v přívalové vlně nanicovatosti. Ale není vše tak černé. Zatímco nedávno ohlášený Apple Arcade by mohl pomoci vyrůst nadějným projektům, v britském magazínu Edge se poprvé podrobněji představilo Sky, chystaný titul od Thatgamecompany, tvůrců okouzlujícího Journey. A je to titul skutečně kurážný. Jde na to přes multiplayer, blízkost i k tomu nejposlednějšímu hráči a lidskou laskavost.

Poetika do party

Pro začátek: pakliže jste si podobně jako mnozí jiní zamilovali pískem zavátou melancholičnost Journey, lehkost Flow či svěžest Flower, je pro vás Sky tím pravým ořechovým. Z dostupných materiálů je jasné, že tohle je svět ševelícího větru, kolébajících se stébel trávy a třpytících se závějí na sněhem pokrytých svazích. Vše zalité podmanivým světlem a podle všeho i podepřené teskným soundtrackem, který ve správný moment zabrnká tam, kde zabrnkat má.

Snad jediným rozdílem je fakt, že za vaším hrdinou nyní nevlaje dlouhá šála, nýbrž kápě, protože se ocitáme ve vzdušném, éterickém vesmíru. Ale těch magických chvil, těch tam bude zřejmě stejně tolik.

Přitažlivost předešlých titulů však nestála na povrchních citech. Jejich síla pramenila ze spojení se světem okolo a speciálně v případě Journey i ze spojení s ostatními. Sky mělo být původně lineární hrou. Vývojářům však chodily desítky hráčských e-mailů tázajících se, zda existuje nějaký způsob, jak si zahrát s rodinou a přáteli.

zdroj: Vlastní

Multiplayer v kapse

 „Zjistil jsem, že lidé, kteří Journey hráli, si uvědomili, že na ně má až terapeutický účinek,“ vysvětluje kreativní ředitel Jenova Chen. „Je to něco, co jsem upřímně neplánoval. Skutečnost, že řada lidí si ve hře našla něco navíc, že jim nějak zlepšila život. Tentokrát jsem chtěl vytvořit hru, která by člověku přinesla něco pozitivního, ale aby to přinesla daleko širšímu publiku.“

Prvních pár let od zahájení vývoje v roce 2013 vypadala hráčská spolupráce ve Sky v zásadě stejně jako v Journey, ovšem okolo roku 2016 se věci obrátily s tím, jak velely trendy. Sky může společně hrát až osmička hráčů. Z rozlehlé ústřední lokace Aviary se mohou vydat do šesti různých končin, které mají v člověku vzbuzovat rozdílné emoce, od úžasu přes okouzlení a pocit svobody až po strach.

A jaký přínos tam mohou pomocné ruce mít, Edge popisuje třeba na boji s velikánskou stvůrou, kterou může jeden hráč odlákat, zatímco ostatní se snaží využít netvorovy slabiny. Vícero hrdinů je však pouze „soft“ požadavkem, upřesňuje Chen.

Zkušenější hráči by měli být schopni hrou projít bez asistence, jaké výhody však taková skupinka skýtá, demonstruje šéfdesignér na dalším příkladu. Pronést skomírající světélko lesem za deštivé noci je pro jednoho vcelku tuhý úkol, ve skupince mu však ostatní mohou po cestě připalovat ohníčky, a to se to pak jde hned lépe.

Držíte smartphone v ruce prvně? Nevadí, i vás máme rádi

Tím družení nicméně nekončí. Sky se při vydání patrně stane tou nejvlídnější hrou v nabídce, jelikož její tvůrci ani žádné ošklivosti neumožňují, ba naopak hráče podporují v dobrosrdečnosti. Seznam přátel tu má podobu opravdické svatyně, v níž si lidé mohou navzájem udělovat „požehnání“, tedy bonusy do další hry. Vedle kosmetických předmětů obdrží v průběhu hraní i hudební nástroje a je-li chuť, mohou si jen tak trochu zamuzicírovat nebo se posadit na lavičku a hovořit. Anebo si posílat dary.

Chen zmínil, jak jeho tým u betatesterů vypozoroval, že narazí-li kupříkladu na agresivního protivníka, tu a tam se ho nesnaží jednoduše zabít, ale zkoušejí zjistit, zda by se nedal ochočit. A mezi hráčstvem se prý už vyvinula i jistá pravidla etikety. Zatímco úspěch se slaví plácnutím, objetí je přirozenou cestou, jak dát ostatním vědět, že pro dnešek hra skončila.

„V prvé řadě mě zajímá, jak se lidé cítí,“ říká Chen. „Snažím se vytvořit hru, která je chytne za srdce.“ A jeho filozofie se přelévá z oblasti atmosféry také k hráčskému komfortu. Cílem je absolutní přístupnost. „O co mi jde především je, aby se bavili lidé, kteří se zrovna nepovažují za hráče,“ upřesňuje.

zdroj: Vlastní

Tak nějak zdarma

V Thatgamecompany si všimli, že běžní uživatelé zvládnou obsluhu jednoho i dvou ovladačových analogů, zapojení dalších tlačítek už však může leckomu činit potíže. Proto se chtěli za každou cenu vyhnout prostému namapování páček na dotykové obrazovky. S tím správným typem ovládání si prý hráli mnoho měsíců, než přišli na to pravé. Jaké to přesně je, však prozatím zůstává utajené.

Heslo „přístupnost především“ se odráží rovněž v obchodním modelu Sky. V roce 2016 byl freemium na vrcholu a na čelních příčkách žebříčků seděly svižné multiplayerovky. Tehdy tvůrce kontaktoval Apple, který s nimi spolupracuje, a důrazně jim doporučil, aby Sky vydali jako free-to-start titul. Kalifornská společnost se obávala, že placená hra by propadla jako zástupy jiných před ní.

Jak Apple řekl, tak se stalo, třebaže s přesnou podobu zpoplatnění se autoři nepochlubili. Soudě dle Chenova rozumného tónu lze nicméně doufat, že by pro jednou nemuselo jít o fiasko. „Jako kreativní ředitel jsem utrácení peněz nikdy nechápal jako nějakou součást zážitku. Teď se snažím udělat něco, co nebude zasahovat do základního poselství hry,“ shrnuje.

Mnoho krásy, mnoho otazníků

Sky se světu představilo právě na pódiu Applu, a to už na keynote v září 2017. O to více je zarážející, že preview britského Edge je skutečně prvním větším nahlédnutím do zákonitostí hry za rok a půl od odhalení. Jediným dalším zdrojem jsou sociální sítě, na nichž Thatgamecompany čas od času sdílí artworky nebo momentky z pozadí vývoje.

Co však časopis přeci jen nezjistil, je termín vydání. Všeobecně se ví pouze to, že radovat se budou moci jen hráči na iOS, aspoň ze začátku. Až se ovšem Sky skutečně dostane na veřejnost, mohlo by to být něco. Multiplayerové Journey do kapsy, které nejenže může zahýbat ztuhlým mobilním trhem, ale rovnou i trošku změnit náhled na vaše internetové přátele.

Přeci jen, mobilní komunikace se stala jaksi osamělou – stále v kontaktu, ale tak nějak pořád sami, oči zabodnuté do svítících obrazovek. Když Sky dokáže změnit, jak o tomhle přemýšlíme, a ještě k tomu být dobrou hrou, nikdo se asi zlobit nebude. Leckdo naopak bude nadšený.

Nejnovější články