Herní kanály na YouTube se potýkají s vlnou blokování obsahu - UPDATE
zdroj: tisková zpráva

Herní kanály na YouTube se potýkají s vlnou blokování obsahu - UPDATE

11. 12. 2013 11:33 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Stará písnička se vrací v novém kabátku. Let's Playe nebo prostě jakýkoliv obsah na YouTube, který se věnuje hrám, pokud možno s vlastním příspěvkem patří mezi oblíbená, sledovaná, ale takto velmi snadno zranitelná data. Stačí dané video napadnout, že porušuje autorská práva, a nikdo se na něj, až do vyřešení, nepodívá.

Nyní se, asi nejen herní, komunita potýká s nečekanou vlnou takovéhoto blokování. Jde pravděpodobně o programy, které pro YouTube projíždí videa a blokují potenciálně závadný obsah, to není nic nového. Zdá se ale, že nastavení těchto programů doznalo výrazných změn, které postihly velké množství herních videí.

Pro někoho pak jde kromě, byť snad dočasného, zlikvidování spousty práce i o narušení finančních příjmů. Toto postihlo kupříkladu Brada Colburna, jehož herní kanál má skoro dva miliony odběratelů. „Jsem na YouTube od roku 2010 a už zde mám přes tři tisíce videí. V pondělí jsem začal dostávat emaily od YouTube pokaždé, když jedno z těch tří tisíc videí obsahovalo shodu s materiálem třetí strany. Zatím to postihlo 75 videí. Znamená to, že ze čtvrthodinového videa, kde hraju a komentuji to, uvidíte třeba loadovací obrazovku a desetisekundový hudební klip z herního soundtracku. A to zapříčinilo nárok na autorská práva. Ta hudba, ne hra.“

I z jiných zdrojů se tedy zdá, že tentokrát za to nemohou herní společnosti, které by si chtěly nárokovat práva nebo spíše zisky z reklam, ale hudební distribuční společnosti. Další vlastník oblíbeného kanálu, Zach Scott to potvrzuje. „Kupříkladu má stará videa k SimCity byla postižena, protože obsahují hudbu z EA soundtracků. Některá videa z GTA V potkalo to samé kvůli hudbě, která hraje na pozadí. Je to divné, protože herní vydavatelé po tvůrcích videí nejdou.“

Potvrzují to i samotné herní společnosti. Capcom vydal skrze Twitter prohlášení, že si je vědom toho, že jsou napadána videa a že za tím opravdu nestojí a zkouší zjistit, co se děje. Stejně tak Machinima, která na YouTube logicky závisí, konstatuje, že řeší, proč se objevilo tolik nároků třetích stran. Teoreticky tedy nemůže YouTube nějak vinit, ovšem na druhou stranu, pokud za vším stojí automatizované programy, je zjevné, že jsou buď nastavené na příliš nízkou citlivost „nezávadnosti“ nebo došlo ke změně přístupu.

Dobře to ale také vystihuje zranitelnost a nejistotu podobně „uloženého“ obsahu v dnešní době. Vzhledem k zahlcení internetu videi je automatizace nezbytná a ve výsledku nevede k podobným kauzám lidská chyba, ale automatizované řešení „problému.“ V tuto chvíli se zdá, že za zablokovaným obsahem stojí třetí strana v podobě hudebních distributorů. Uvidíme ale, jak se celá kauza ještě vyvine.

Update - Jak to vypadá, tím vším nejsou nadšení ani vydavatelé her. Blizzard skrze twitterový účet StarCraftu a Diabla vzkazuje: "Pokud jste byli postiženi stížností na práva, rozporujte ji, ať vám můžeme videa co nejrychleji schválit." Ubisoft zase říká: "Videa nestahujte, pošlete nám na ně odkaz a přidejte, kdo je označil za závadná. My snad vše vyřešíme ještě dnes." Plus pro vydavatele.

Nejnovější články