„Hry potřebují mít své kronikáře“, dí Warren Spector
zdroj: tisková zpráva

„Hry potřebují mít své kronikáře“, dí Warren Spector

24. 2. 2012 14:46 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Pokud nevíte, kdo je Warren Spector, jste vlastně živoucím argumentem, který by mohl právě Spector ve své snaze využít. Oč jde? Tento, bez nadsázky legendární, vývojář, který stojí za několika UltimamiDeus Ex 1 i 2, či Thiefem se nyní rozpovídal na téma herní historie. Či spíše její neexistence. Tedy, ne že by hry neměly historii, ale dle Spectora ji jaksi zapomínáme zaznamenávat.


„Starší média, jako je film a televize, se objevily v době, kdy se historikové a akademici snažili zaměřit na vytváření kánonu pro ně významných děl a významných lidí. Videohry se ale zrodily v době, která byla otevřena novým nápadům, novému smýšlení, novým médiím“. Nedává vám to zatím smysl. Nebojte, Spector svou myšlenku rozvinul.

Spector totiž poukazuje na fakt, že první filmová a televizní díla jsou velmi často zapomenuta a ztracena právě kvůli tomu, že se akademici odmítali věnovat těmto novotám, které nestojí za nějakou archivaci. Ale my nyní, pokud si to uvědomíme, máme šanci právě hry a počátky průmyslu ještě zachytit a dostat do pomyslných kronik.

„Ještě než naši pionýři herního průmyslu odejdou, máme šanci zachovat či zaznamenat jejich práci. Průkopníci zemřou, designové dokumenty a marketingové materiály se rozpadnou a zmizí, hardware přestane fungovat. Ale my jsme za posledních čtyřicet let poprvé svědky vzestupu nového média, které je schopno komunikovat a vyjadřovat myšlenky. Nezachovat jeho historii by byl hřích“, vysvětluje Spector.

Podle něj jsme v současnosti až příliš neteční k tomu, že kolem nás běží dějiny. Nedomníváme se, že jsou věci spojené s hrami či samotné hry hodné zachování, zaznamenání. Spector vlastně vyjadřuje myšlenku, která by předešla nutnosti nořit se v budoucnu do jakési herní archeologie. „Koho zajímají dokumenty o prvních designech jedné z tisíce her? Kdo si nechá tričko z E3, které propagovalo hru?“

Spector pak vidí jako zásadní problém financování. Muzea a akademické ústavy mají prý momentálně dost problémů s vlastním financováním, natož, aby snad začaly vznikat ústavy či muzea věnovaná hernímu průmyslu, kultuře a umění. Takže ve chvíli, kdy bychom měli budovat herní archivy a vytvářet onu základnu pro další budování, bojujeme s finanční krizí. A hernímu průmyslu hrozí, že upadne do stejného okruhu zapomnění, jako mnohá média před ním.

Je to zajímavá a velmi inspirativní myšlenka. Hry už mají pár křížků na hřbetě a už dnes prostě existují, či spíše neexistují projekty a materiály (či přímo artefakty), které jsou nenávratně ztraceny. Bylo by krásné, kdyby začaly vznikat archivy a muzea věnovaná hrám. Ne jen na bázi jakési zajímavosti či exotické atraktivity, ale skutečně za účelem zachování a dokumentace herní historie a evoluce. A představte si, jak za čtyřicet let budete s vaším potomkem brouzdat holoprojekcí virtuálního herního muzea a vysvětlovat, že v té době...

Nejnovější články