Hry ze středověku prožívají nejvýraznější renesanci za posledních 20 let
zdroj: tisková zpráva

Hry ze středověku prožívají nejvýraznější renesanci za posledních 20 let

16. 8. 2018 19:45 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Jenom máloco má takovou váhu jako slovo „středověk“. Tento tíživý sled písmenek stojí zhruba na stejné příčce jako „hladomor“, „morová rána“ nebo „stoletá válka“ – a málokdo si řekne, že středověk by bylo výtečné místo na dovolenou. Přesto nám od Kingdom Come: Deliverance po Apocalipsis bují hry, které právě takovou dovolenou - ač digitální - stále častěji dovolují. Co za tím stojí, a čím se středověké hry mohou vyznačovat?

Středověk nekončí

Pomiňme teď, že z pohledu historie nebyla většina středověku (snad krom rané periody) výrazněji brutálnější než průměrná epocha starověku, a co do čistého počtu obětí nemohly středověké konflikty konkurovat brutalitě pozdějšího zasazení (celá stoletá válka zabila tolik lidí, co „pouze“ bitvy o Stalingrad a Berlín ve druhé světové). Podstatná je v úvodu zmíněná pověst středověku jako výjimečné krvavé a drsné éry, na níž lze stavět promování hry i její hratelnost.

Nevylučuji, že čistě co do počtu kusů může být trend středověkých her jenom bublinou. Pohled na seznam nedávných her však dává přece jenom tušit existenci určitého trendu. Krom tuzemského Kingdom Come v posledních pěti letech přibývají středověké hry skoro až nečekaným tempem. Pár měsíců nazpět jsme tu měli polskou RTS Ancestors Legacy, blíží se i francouzská A Plague Tale: Innocence, ve vývoji jsou dvě hry ruské frančízy Life is Feudal.

Seznam nám tím ovšem nekončí. Zmínit můžeme i další polskou hru Gloria Victis nebo francouzský citysim Northgard, byť ten zjevně využívá prvků mytologie. Na paměť pak možná přijde vyvíjená strategie Foundation, stejně jako tři roky starý Banished. Ten je však čistě historicky vzato zasazen spíš do novověku. Z již vydaných her je tu další mytologií značně ovlivněná rubačka For Honor, polská hra (tentokrát adventura) Apocalipsis, a na obzoru pak číhá i významné duo britské Conqueror's Blade a tureckého Mount & Blade II: Bannerlord.

To je, panečku, poměrně slušná sbírka různých náhledů na středověkou éru! Hratelnost jednotlivých her se divoce liší, většina titulů má ale přesto společnou snahu o jakous takous realističnost (byť některé, jak už bylo řečeno, využívají fantasy prvků), stejně jako původ u evropských - mnohdy spíše východoevropských - tvůrců. A právě odtud také vane vítr změn.

Ancestors Legacy zdroj: tisková zpráva

Ancestors Legacy

Válka není vždycky stejná

Skeptičtější čtenáři se nyní mohou poškrábat na hlavě a zamyslet se, jsou-li středověké hry skutečně tak novým fenoménem. Odpovědí je, že samozřejmě nikoliv - od strategické perly Age of Empires II (1998), přes budovatelskou ságu Stronghold (první díl 2001) či Anno (první díl 1998), až po otevřený svět série Patrician (první díl 1992) lze jistě najít řadu her zasazených do blátivé Evropy kdesi mezi pádem Říma a vzestupem Londýna. Na jejich tradici pak navazuje třebas extrémně populární Crusader Kings II (2012).

Možná vás napadají i další jména jako Myth nebo (Heroes of) Might and Magic spolu s bambilionem dalších RPG. Tady je vidět evoluce středověkých her - v minulosti se řada „středověkých“ titulů pyšnila větší či menší fantasáckou nadstavbou. Hry se odehrávaly v nějaké paralelní realitě, kde je magie na denním pořádku, či v popkulturní/mytologické vizi středověku. Svým způsobem šlo o logickou návaznost na kořeny RPG žánru v Dungeons & Dragons, přítomnost „snadného řešení“ v podobě magie však dozajista také kalila syrový zážitek očekávatelný od opravdového středověku.

V té „opravdové“ morové epidemii nebyl žádný mág, který by spasil nemocné davy, ani nestačilo padlého druha oživit pomocí kouzel. Vlastně by se dalo říct, že hry z pohledu jedince (nejčastěji RPG) byly dříve typicky doménou středověké fantasy, a tím „opravdovým“ středověkem se zabývaly jenom RTS. Zhruba před deseti lety se to začalo pomalu měnit.

První Assassin's Creed v roce 2007 si sice neodpustil (pro změnu) sci-fi prvky, jinak však ukázal, že relativně autentická historie se může snoubit s áčkovým herním podáním. Rok nato dorazil Mount & Blade a simulační tendence ještě podtrhl. Spolu s tím po dlouhé době středověkou fantasy zpopularizoval jak herní Skyrim a Zaklínač, tak i seriálová Hra o trůny. Navíc začaly být ve hrách populární survivalové elementy, které jdou středověku vyloženě na ruku. Dorazily zkrátka dokonalé podmínky pro vývojáře, kteří chtěli ukázat středověk v syrové, magie prosté podobě.

Netřeba však nutně věřit mně. Podobně mluví i tvůrci samotní.

homam III HD zdroj: tisková zpráva

Heroes of Might & Magic III HD Edition

Za málo peněz hodně muziky

„Máme rádi hry pro dospělé publikum, které ví, jak přistupovat k násilí a brutálním výjevům v zábavné formě,“ říká Tomasz Gop z polského studia Destructive Creations, které vytvořilo taktickou real-time strategii Ancestors Legacy. „Středověk se z hlediska zasazení jeví jako dokonalá historická perioda. Tato éra nebyla jen plná brutálních bojů mezi jednotlivými válečníky, ale i bitev a válek, které jsou vhodné pro strategickou hru.“

Najít se dají i další racionální argumenty. Ačkoliv nelze rozhodně říct, že by vývoj relativně autentické středověké hry byl a priori snazší (už jen kvůli historickým rešerším a výzkumu), ve srovnání s jinými epochami či prvky může středověká éra přece jenom být užitečnější.

„Chtěli jsme se zaměřit hlavně na bojování, a to znamenalo boj zblízka,“ pokračuje Gop. „Samozřejmě, že se v Ancestors Legacy dají najít i lučištníci - ale starý dobrý souboj na meče je alfou a omegou naší hry. Vzhledem k našemu přístupu k jednotkám jsme proto nemuseli implementovat pušky ani nadpřirozené elementy – a to bylo pro tým o 26 lidech skutečně užitečné zjednodušení.“

Středověké zasazení bylo dle Gopa z hlediska vývoje skutečně jistou optikou snazší, než například vývoj hry odehrávající se kdesi ve vesmíru nebo třeba po jaderné válce. Skutečnost, že tolik středověkých her vzniká ve východní Evropě, pak začíná dávat smysl z hlediska snahy o ekonomičtější vývoj. Možnost snížení nákladů v jednom směru pak umožňuje přijít s inovací ve směru jiném.

Fanoušci Kingdom Come: Deliverance si jistě vzpomenou, že jedním z hlavních argumentů v kickstarterové kampani byl vývoj unikátního systému ovládání meče - to je samozřejmě z hlediska vývoje podstatně náročnější idea než vývoj generického sytému. First-person RPG se soubojem nablízko vždy tak trochu zápolila. Právě tento element však Kingdom Come: Deliverance využil ke svému marketingovému prospěchu - nikdo jiný se o něco podobného takto ještě nepokusil, přispějte nám na unikátní prvek!

Ačkoliv rešerše historických reálií byla v případě Kingdom Come: Deliverance zřejmě náročnější než u jiných her, skutečnost, že čeští vývojáři zkoumali kulisy u českých historiků, jistě leccos usnadnila oproti tomu, kdyby vyvíjeli například hru zasazenou do středověké Indie.

Chce se říct, že stejně jako v případě první Operace Flashpoint nebo prvního Zaklínače jsou východoevropské středověké hry ideálním skloubením reakce na aktuální trendy s relativně levnějším vývojem využívajícím místní zdroje na maximum.

Kingdom Come: Deliverance zdroj: tisková zpráva

Kingdom Come: Deliverance

Středověk trvá

Synergie trendů vývoje her zasazených do středověku tak především umožňuje nový pohled na staré mechaniky, který může mít dopad i na další vývoj her mimo Evropu nebo mimo středověké kulisy. Vliv staršího Zaklínače je již vidět na nových mechanikách chystaného Assassin’s Creed. Jaký vliv budou či nebudou v budoucnu mít další tituly, to lze samozřejmě momentálně jen hádat. Bylo by však překvapivé, kdyby byla jejich stopa na dalším vývoji herních žánrů nulová.

Lze například spekulovat, že úbytek fantasy elementů může mít vliv i na naturalističtější podání budoucích fantasy her třeba v rámci série The Elder Scrolls. A může ovlivnit snad i budoucí sci-fi kousky - třebas návrat značky Mass Effect. Kingdom Come může změnit pojetí soubojů nablízko v celé plejádě dalších her včetně budoucích Falloutů, městské strategie obecně mohou dále protěžovat survivalové prvky zpopularizované (nejen) středověkými budovatelskými hrami. Co do zasazení může (dílem samozřejmě i díky Assassin's Creed) přibýt i her z jiných, doposud poněkud opomíjených historických period. RPG za předkolumbovského Indiána nebo v jiných méně známých kulisách dnes působí povážlivě méně nereálně než pár let nazpět.

Když nic jiného, středověké hry od evropských vývojářů prokazují, že hry národního vývojáře mohou být zasazeny do dějin daného národa - a nemusejí se omezovat jenom na ty nejpopulárnější dějinné výjevy známé z historických hollywoodských bijáků.

Hry zasazené do středověku jistě nejsou jenom východoevropská specialita, ani nelze říct, že východoevropští vývojáři tvoří jen hry zasazené do středověku. I díky nim je ale, po letech dominance zobrazování pseudo-středověku ovlivněného AD&D, realističtější náhled na periodu středověku závanem čerstvého větru jak co do reálií, tak do hratelnosti.

V rámci žánru středověkých her se nyní poprvé od 90. let nacházíme v období, kdy se celé týmy vývojářů snaží přijít s nejzajímavějšími novinkami za poslední generaci a bude ještě fascinující sledovat, co dalšího je napadne - a kterým z nich se díky tomu podaří prorazit dále do světa.

Nejnovější články