IEM Katovice už zdaleka není jen o esportech
zdroj: tisková zpráva

IEM Katovice už zdaleka není jen o esportech

10. 3. 2018 18:30 | Téma | autor: Šárka Tmějová |

Soudě podle mojí sociální bubliny, esporty průměrného českého hráče zajímají jen tehdy, když je šance, že by se v budoucnosti objevily na olympiádě, nebo když se v pražské O2 aréně náhodou koná Road to Blizzcon. Všichni ovšem víme, že tyhle bubliny lžou, zvlášť když se jedna z největších esportovních událostí roku odehrává jen kousek od našich hranic s Polskem. Katovice světový šampionát hostily minulý víkend už pošesté, a já se vydala zjistit, jestli případná návštěva stojí za to.

Intel Extreme Masters se přitom právě do roku 2013 odehrávaly ve světových metropolích jako je New York, Singapur nebo Šanghaj. Jak se z ničeho nic přesunul do třísettisícového města kdesi uprostřed Evropy, o kterém mimo Poláků stěží kdo slyšel? Můžou za to polské kořeny viceprezidenta ESL, Michala Blicharza, kterého oslovil jeden ze zastupitelů města skrz společné známé.

Aréna Spodek byla jako největší svého druhu v Polsku ideální místo konání, nicméně tam v té době esporty neměly prakticky žádnou tradici, takže hrozilo, že bude naplněná sotva z poloviny. Což by na nejrůznější sponzory rozhodně neudělalo dobrý dojem. Pořadatelé situaci vyřešili šalamounsky, namísto jednotného vstupného pro všechny je dodnes základní vstup zdarma, platící zákazníci mají zajištěná místa na sezení.

Dnes se nenaplnění kapacity rozhodně nemusí bát. Naopak, město si jen pronájmem reklamních ploch v průběhu šampionátu přijde na 22 milionů eur, dalších příjmů se dočká skrz turisty - za esportem sem cestují fanoušci z celé Evropy, v případě StarCraftu a Jižní Korey i světa. Především zápasy v Counter-Strike: Global Offensive, který je u Poláků nejoblíbenější i díky účasti domácích týmů, byly natřískané i mimo divácky (logicky) nejvíce atraktivní finále.

IEM 2018 zdroj: tisková zpráva

Miláčci domácích Virtus.pro letos sice vypadli hned na začátku, v rámci skandování se ale pravidelně objevovali hlavně v přestávkách. Nedělní večer patřil finálovému utkání Fnatic vs. FaZe Clan, kdy z reakcí publika bylo zřejmé, kdo je jejich favoritem. Ke druhým zmíněným by si mohl najít cestu i „průměrný český hráč“, na jejich soupisce se totiž mezi Skandinávci a Bosňanem nachází i Slovák.

Šestadvacetiletý Ladislav „GuardiaN“ Kovács hraje profesionálně už od roku 2009 a je jedním z mála lidí na světě, kteří se udrželi na soutěžní úrovni ve třech verzích Counter-Strike, tedy kromě GO i Source a 1.6. Liquipedia jeho celkové zisky z turnajových výher odhaduje na více než půl milionu dolarů, což je rozhodně víc, než si za svůj život vydělá herní redaktor. Pokud se tedy chcete živit hraním her, trénujte raději Countera.

Finále, které se hraje na tři vítězná kola i s prodlužováním zabralo skoro sedm hodin, a i přes vytrvalou podporu jedenácti tisíc diváků v aréně a dalších statisíců na internetových streamech FaZe Clan nakonec podlehl Fnatic 2:3. Švédský tým si tak z Polska odvezl kromě putovního poháru i 250 000 dolarů.

V letošních Intel Extreme Masters se celkově vzato hrálo o nejvíc peněz v historii, ale svůj podíl na tom má především to, že k již tradičním každoročním turnajům přibyla ještě Dota 2, která se spolu s prvním evropským turnajem v PUBG odehrávala už o týden dříve. O milion dolarů, respektive 400 000 za první místo, soutěžilo šestnáct týmů a šlo o první Major na území Polska vůbec. Vítězství ukořistil tým Virtus.pro, který má ovšem pro Dotu 2 s výjimkou jednoho Ukrajince čistě ruské složení, takže nechává Poláky oproti CS:GO poměrně chladnými.

Na hlavním pódiu katovického Spodku se hrálo i finále StarCraftu. Tady jsem to s fanděním měla o poznání těžší. Na začátku února sice v Pjongčangu na obdobně prestižním turnaji, mimochodem s podporou Mezinárodního olympijského výboru, když jsme u těch esportů a olympiád, zvítězila Sasha „Scarlett“ Hostyn. Byla po šesti letech první nekorejec, komu se povedlo dostat tak vysoko, navíc žena, nicméně v Katovicích neprošla ani přes kvalifikaci.

Ve finálové osmičce tak nakonec skončil jediný Evropan, devatenáctiletý Fin Joona „Serral“ Sotala, který skončil na sdíleném třetím místě, finále svého národního sportu si však převzali zpět Jihokorejci. Upřímně řečeno, docela chápu výkřiky, že je StarCraft mrtvou hrou – oproti zbytku je i pro diváky zdaleka nejméně záživná na sledování. Zatímco u Counter-Striku nemusíte pravidla skoro ani vysvětlovat, protože jsou intuitivní a prostě se tleská u fragů, StarCraft je většinu času zábavný asi jako přenosy z šachových partií a mimo svou hráčskou komunitu si moc vášnivých fanoušků nezíská.

IEM 2018 zdroj: tisková zpráva

Intel Extreme Masters ale nejsou zdaleka jen zápasy v aréně. Ve skutečnosti jde o největší herní akci ve střední Evropě, kdy loňský ročník navštívilo přes víkend 173 000 lidí, což dalece převyšuje kapacitu 11 000 míst na sezení. Kdepak, v rámci výstaviště se odehrává bohatý doprovodný program, který bych neváhala označit za takový malý polský gamescom. V hale se odehrávají turnaje v menších hrách jako je Heroes of the Storm nebo Crossfire, kterou moje maďarská kolegyně popsala jako „totální čínskou kopírku CSka“. Vzhledem k tomu, že jsem tam o ní slyšela poprvé, nemůžu hluboce posoudit, nakolik má pravdu, soudě od oka od ní ale nejspíš není moc daleko.

Stánky v hale mají nejrůznější výrobci periferií a hardwaru v čele s Intelem, ale zahanbit se nenechávají ani jiné technologické firmy jako je Samsung, LG nebo MSI. Kromě toho probíhá spousta malých soutěží pro veřejnost, kam se může zapsat každý, třeba v PUBG, Fortnite nebo Gwentu. Oproti německému gamescomu mají Poláci o dost benevolentnější přístup, co se věkových ratingů týká, takže narazíte na spoustu školáků u her s nálepkou 18+, je ovšem otázka, jestli to dneska kromě Němců vůbec ještě někoho pohoršuje. Vzhledem k tomu, že jsme ve školní družině hráli buď Doom nebo Mortal Kombat a nikdo ze spolužáků dosud nikoho nezabil, zase tohle pseudovýchovné okénko pomalu zavřu.

IEM 2018 zdroj: tisková zpráva

Co se naopak otevírá, je prostor pro profesionální hráče VR. V rámci doprovodných akcí proběhlo totiž i zakončení VR Challenger ligy. Tu Intel a ESL začali organizovat loni poprvé a ve spolupráci s Oculem. S diváckou atraktivitou je to opět trochu složitější, pokud pomineme obecnou rovinu, kdy je zábavné sledovat lidi s headsetem na hlavě pomateně máchající rukama. Pořadatelé s tím asi i počítají, protože se turnaje v The Unspoken a Echo Arena odehrávaly ve vymezeném prostoru pod balkonem, kde si většina novinářů vyřizovala telefonní hovory a běžní návštěvníci na něj ani neměli přístup.

Čekáte na doporučení, jestli příští rok do Katovic vyrazit, nebo ne? Zápasy samotné mají strhující atmosféru, takže pokud máte alespoň trochu fanouškovského ducha, zaručeně si je v davu podobně smýšlejících lidí užijete. Zbytek výstaviště pak představuje spíš stresující prostor plný front a tlačenic, obvykle kvůli rozdávání věcí zadarmo. Pokud se vám to na gamescom zdá daleko anebo jste z Moravy či Slezska, za hodinovou cestu z Ostravy to i na otočku rozhodně stojí. Aspoň dokud se Blizzard neuvolí uspořádat v O2 aréně další Road to Blizzcon, je to nejbližší šance na velkou esportovní událost.

Nejnovější články