Jak skončí „Český sen“ jménem OUYA?
zdroj: tisková zpráva

Jak skončí „Český sen“ jménem OUYA?

17. 7. 2012 20:00 | Téma | autor: Martin Bach |

Davové nadšení kolem projektu nezávislé herní konzole postavené na Androidu už od začátku připomíná herní variaci na „Český sen“ a zatím žádná zveřejněná informace mě nedokázala přesvědčit o tom, že Ouya je něčím jiným, než fikcí, na jejímž konci bude stát pár desítek tisíc naštvaných lidí. Je překvapující, že naprostá většina novinářů řeší v souvislosti s Oyou problémy typu "jak budou vypadat původně mobilní hry na televizi", nebo "jak se bude předělávat dotykové ovládání na gamepad". V tuto chvíli jde totiž o hodně předčasné starosti. Mnohem důležitější je otázka důvěryhodnosti celého projektu a faktem je, že desetitisíce fanoušků dávají bez většího přemýšlení peníze na věc, ze které neexistuje nic víc, než... obrázek.

Stalo se to na konci roku 2010. Dva kamarádi z České republiky, jeden z nich byl grafik, se během vánočního volna trochu nudili a rozhodli se zkrátit si volnou chvíli tvorbou obrázku tabletu, který by chtěli používat oni sami. Šlo o 13 palcový tablet s epaperovým dotykovým displejem, po kterém by bylo možné libovolně kreslit pomocí stylusu. V lednu následujícího roku pak ke konceptu samotného zařízení připojili ještě cenovku 99 USD a větu „Přijde na trh v červenci 2011“ a výsledný obrázek nahodili na Facebook. A rozpoutali tak bouři.

O tabletu s pracovním názvem NoteSlate začaly psát velké technologické weby po celém světě, všimla si ho CNN a spolu s tím i desetitisíce uživatelů, kterým tablet doslova učaroval. Na Facebooku a Twitteru se o NoteSlate mluvilo jako o zabijákovi iPadu a Kindlu zároveň a jeho tvůrci byli najednou v pasti. Stále totiž neměli nic jiného než obrázek, a když pak o šest měsíců později vyvěšovali na stránky projektu omluvu a přiznání, že nikdy neexistoval žádný prototyp ani peníze na vývoj, NoteSlate už měl neodvratitelně zničenou pověst. V době největšího boomu kolem NoteSlate už Kickstarter existoval, ale zůstal nevyužit. Je ale zřejmé, proč jsem vám tuto příhodu odvyprávěl právě v souvislosti s Ouyou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Kdo za tím stojí?

Cesta historie je vydlážděna neúspěšnými projekty, za kterými stál dobrý nápad a dobrý úmysl. To hlavní, co je dělilo od těch úspěšných, byly schopnosti lidí, kteří za nimi stáli. O lidech za Ouyou nevíme mnoho, ale i ty malé drobky příliš velkou důvěru nevzbuzují. Zakladatelkou a šéfkou společnosti je Julia Uhrman, žena, o které sice mnoho nadšených článků píše jako o "veteránce herního průmyslu", ve skutečnosti je ale její pracovní historie v herních firmách dost roztříštěná.

Julia založila Ouyu před sedmi měsíci, hned poté, co ukončila své půlroční působení v herní videopůjčovně GameFly. Ještě předtím rok a půl vedla pro IGN digitální služby Direct2Drive a FilePlanet a stejnou dobu mezi roky 2002-2004 pracovala jako Publishing Manager ve Vivendi Universal Games. Julia za posledních 16 let nepracovala v žádné firmě déle než dva roky a nikdy neměla nic společného s produkcí nebo distribucí čehokoliv mimo virtuální prostor internetu.

Druhým jménem, které se kolem Ouya skloňuje ve všech pádech patří designérovi Yvesu Béharovi. V tomto případě už je situace jiná, Béhar má za sebou skutečně velké zkušenosti v oblasti produkce hardwaru a ve svém studiu Fuseproject už navrhl několik úspěšných produktů, například stylové reproduktory a bižuterii pro firmu Jawbone.

Podílel se rovněž na projektu One Laptop per Child, který byl svým způsobem Ouye podobný - šlo o revoluční nápad s levným laptopem pro děti v rozvojových zemích. Na tomto místě tedy zkušenosti určitě jsou, ale je nutné si uvědomit, že Béhar není zaměstnancem Julie Uhrman a s Ouyou spolupracuje jen na externí bázi v rámci své vlastní firmy. Za nic tedy neručí a není na projektu nějak více zainteresován.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

To samé platí i o Edu Friesovi. Jeden z lidí, kteří rozjížděli v Microsoftu Xbox, se může jevit jako velký úlovek. Ale jen do té doby, než si zjistíte, že pro Ouyu jen jako poradce, a že na svém LinkedIn profilu uvádí, že momentálně externě dělá pro 23 společností. Možná si nyní říkáte, že pro Ouyu musí někde v zákulisí pracovat ještě celá řada dalších, bezejmenných lidí, kteří svou pílí dotáhnou projekt do konce. Netvrdím, že to není možné, ale upřímně o tom pochybuji.

Ouya byla založena před půl rokem a na již zmíněném LinkedIn ji jako svého zaměstnavatele, vedle Julie Uhrman, uvádějí už jen další dva lidé s popisy práce "konzultantka" a "community manager". Je samozřejmě pravděpodobné, že po ukončení Kickstarter projektu se počet zaměstnanců rozroste, ale uvědomte si, s jakým záměrem bylo původně financování spuštěno - 950 000 dolarů na výrobu konzole, která vyjde v březnu příštího roku. Za tyto peníze a v tomto šibeničním termínu chtěla Julia Uhrman podle svého plánu vyrobit v podstatě sama prototyp nové herní konzole, vyjednávat s herními vývojáři, vyvinout vlastní Market Place, dojednat distribuci a zadat a zaplatit výrobu prvních kusů pro dárce z Kickstarteru.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Fantom herních konzolí

Ačkoliv už jsem se několikrát otřel o všeobecné nekritické nadšení hráčů i novinářů, neznamená to, že by Ouya nezaznamenala i skeptické ohlasy. A není jich úplně málo, jen dostávají viditelně méně prostoru. Tito skeptikové často přirovnávají Ouyu k fiktivní konzoli Phantom. To je trochu drsná káva, uvážíme-li, že za Phantomem stál člověk (Tim Roberts) později pravomocně odsouzený za finanční podvody.

Osobně bych nebyl tak přísný a stále doufám, že za Ouyou stojí spíše naivita, než záměrně podvodné jednání, ale přesto lze Phantom brát minimálně za negativní příklad podobné kampaně. Jediným rozdílem je, že Timothy Roberts lákal peníze ze soukromých investorů, kterým sliboval nemožné, ačkoliv sám věděl, že jeho plány nejsou reálné. A mimochodem, nebyl neúspěšný - celkem na projekt Phantom sehnal financování ve výši 62 miliónů dolarů.

Julia Uhrman naproti tomu žádá peníze od davu, což je pro ní mnohem výhodnější. Nenabízí totiž žádné akcie, žádný náhled do fungování firmy, ani kontrolu činnosti. Naproti tomu ale hodně slibuje - nechává publikum hlasovat o hrách, o kterých musí vědět, že se na její konzoli určitě neobjeví, ohání se prohlášeními vývojářů, kteří říkají, že "pokud to bude úspěšné, něco na to uděláme", slibuje, že pokud vybere více peněz, než původně plánovala, pokusí se rozjet vývoj first-party her.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Ale zpět k historickým souvislostem. Phantom totiž nebyl jediným ambiciózní projekt herní konzole,který nevyšel podle záměru. Měli jsme tu například Gizmondo - nejhůře prodávaný handheld v historii, na jehož uvedení na trh se podílel mafián a milovník Ferrari Stefan Eriksson. A máme tu také Pandoru - sympatický handheld, který je stále ještě živý, ale rozhodně se mu nedaří tak, jak jeho tvůrci plánovali. Jeden z členů týmu kolem Pandory, Graig Rothwell se mimochodem z pozice člověka, který ví o čem mluví, vyjádřil i k Ouye. Jeho hlavní postřeh? Nereálná cena.

„Jednoduše řečeno, je nemožné vyrobit kvalitní konzoli s ovladačem za 99 dolarů, bez ohledu na to, jak nízko se s cenou dostanete v Číně,“ prohlásil Rothwell pro PocketGamer.com. Hned vzápětí pak Rothwell upozorňuje na další úskalí - Kickstarter si z darů budoucích zákazníků strhává poplatek, takže Ouya bude na každé prodané konzoli takřka určitě prodělávat. „Stanovit nejnižší možnou cenu ještě předtím, než začnete vyrábět, je jednoznačná chyba,“ říká autor Pandory a dodává, že v takovém případě stačí, aby jeden z vašich mnoha dodavatelů zdražil a jste ve velkých problémech.

Ostatně, stačí se podívat, jaké problémy s výrobou a distribucí mají autoři mini-počítače Raspberry Pi. Jejich produkt je skvělý a má nakročeno k tomu, aby šlo o velký hit - ale objednávka je zatím ze strany zákazníka spíše testem trpělivosti, než klasickým nákupem. Obří korporace jako Sony nebo Microsoft mají úplně jinou vyjednávací sílu s továrnami a drobné výkyvy cen a dodávek bez problémů ustojí. Ale co bude dělat Ouya? Založí nový Kickstarter?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zkušenost za pár miliónů

Tím se pomalu dostáváme k tomu, jak to celé může dopadnout. Ouya má už nyní na Kickstarteru jistých skoro pět miliónů dolarů, a přestože se tempo dárcovství trochu zpomalilo, stále lze očekávat, že může ohrozit rekord zatím nejúspěšnějšího Kickstarter projektu - chytrých hodinek Pebble. Pokud necháme stranou ta nejčernější podezření a budeme předpokládat, že Ouye je souzeno spatřit světlo světa, nemají její tvůrci mnoho možností.

V prvé řadě budou muset oznámit odložení data vydání, a to pravděpodobně hned poté, co skončí Kickstarter kampaň. Za utržené peníze pak najmou dostatečné množství schopných lidí, kteří vyvinou funkční prototyp, naprogramují potřebný ovládací software a rozjedou skutečná jednání s vývojáři. A jakmile bude hotovo, nastane rozhodování nad třemi variantami.

Buď se najde nový privátní investor, který dofinancuje zbytek vývoje, výrobu a distribuci, zvedne konečnou cenu konzole a vypustí jí na trh. Druhou možností bude celou firmu prodat nějaké silné společnosti, která má zájem vstoupit na herní trh, a která zřejmě upraví nejen cenu, ale i specifikace konzole. A třetí možnost? Aktualizovat webové stránky projektu a napsat narovinu, že Ouya byl jen krásný sen...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Dodatek po dopsání článku: Julia Uhrman má sice ve své firmě hodně poradců a PR pracovníka, přesto se jí moc nedaří podávat jednoznačná a nerozporuplná vyjádření pro média. Podezření, že Kickstarter kampaň Ouya sloužila v prvotním záměru jen k otestováním publika a zjištění zájmu potvrdila Julia včera v článku pro magazín Develop. O několik hodin později ale toto tvrzení poupravila a ve vyjádření pro britský Eurogamer prohlásila, že Ouya rozhodně nehledá další investory mimo Kickstarter, a že se soustředí hlavně na „posun od funkčního prototypu ke konečnému produktu“. Prototyp sice Julia zmiňovala v propagačním videu, ale je otázka, proč se ho tedy v rámci průhlednosti rozhodla na své Kickstarter stránce neukázat... Že by to přirovnání k Phantomu nakonec nebylo tak přehnané?

Nejnovější články