Jak zabít League of Legends
zdroj: tisková zpráva

Jak zabít League of Legends

3. 7. 2016 16:15 | Téma | autor: Daniel Kremser |

Když se Riot Games zmínili o počtu hráčů League of Legends naposled, hovořili o stomilionové hráčské základně s tím, že aktivních účtů mají něco přes 60 milionů. Nyní, takřka dva roky na to, Riot raději mlčí, a přestože odhady zmiňují nárůst počtu unikátních účtů až na hranici 150 milionů, počet aktivních hráčů se příliš nezvedl. Ba co víc, on dokonce podle některých analytiků klesl. Nabízí se tak otázka, co se děje? Má už herní svět nejúspěšnější MOBA hry dost, nebo to jen zkrátka ukazuje, jak mohou špatná rozhodnutí vývojářů ve velmi krátkém čase odepsat i tu nejúspěšnější hru?

My a ti ostatní

Pokud by se dalo něco označit za jednotící prvek League of Legends za poslední rok, pak je to bezesporu stále více se otevírající propast mezi herní komunitou a Riotem. Skandálů, necitlivých zásahů do stěžejních herních mechanik a ignorování nespokojené hráčské obce už totiž bylo více než dost. Jeden z hráčů se na Redditu dokonce vyjádřil o Riotu jako o fašistické organizaci, která si dělá co chce a kdy chce, a pravdou skutečně je, že zrovna dvakrát transparentní a předvídatelná ta budoucnost League of Legends není.

Není žádným tajemstvím, že navzdory komunitním kořenům celé hry se už na přání fandů, či dokonce na obyčejné hráče moc nehledí. Jak je postupem času rozevírají nůžky mezi těmi lepšími a opravdu špatnými hráči (což jen ukazuje na problémy Riotu s vybalancováním hry), tak se otevírá i propast mezi Riotem a profesionálními hráči na straně jedné a obyčejnou hráčskou obcí na té druhé.

Příkladem za všechny může být kontroverze okolo doživotního banu pro extrémně toxického hráče Tyler Fuckin 1, který Riot udělil na popud profesionála Williama Hartmana alias Meteose. Že Riot zabanuje hráče narušujícího komunitu, který soustavně dělá z hraní peklo pro všechny ostatní, je zcela legitimní a samozřejmý krok. Způsob jaký Riot zvolil je ale navýsost problematický, byť poslední dobou stále častější. Nad obyčejným streamerem si Riot umyl ruce, zatímco stejně problematický profík vyvázl bez trestu.

Hráči si dlouhodobě stěžují na fakt, že profesionálové, účastnící se nejvyšší soutěže LCS, požívají výhod nepřiznané imunity. Riot tak zcela ignoruje toxicitu profesionálů. To, co projde jim, neprojde nikomu jinému s tím, že celá situace se dá velice snadno vztáhnout i na hru jako celek. Potírání problémových hráčů zkrátka nefunguje a demonstrace síly jednou za půl roku to opravdu nespraví. Objevující se vtipné nálepky, jako například Twitch aristokracie, jen ukazuje jak rozštěpená komunita momentálně je.

Riot se dlouhodobě potýká s problémovou komunitou, ale poslední dobou je to pro obyčejné hráče horší a horší. Série změn, které hru za poslední půl rok hru postihly, včetně těch v systému vyhledávání soupeřů a hráčova ohodnocení, vyústily až v to, že postup na žebříčku do vyšších lig je stále obtížnější.

Navíc je lemován trolly a hráči, kteří jednoznačně do daných divizí nepatří třeba už jen proto, že si za účet zaplatili. Neschopnost Riotu toto a jiné neduhy důsledně potrestat ovšem stále více ústí v nechuť hráčů ve hře pokračovat, a dvojnásob to platí v případech, kdy zcela nefungující systém stále častěji trestá i ty nevinné.

league of legends zdroj: tisková zpráva

Hlavně si počkejte

Většina hráčů ale do hry šla s tím, že komunita je nesnesitelná, a co si budeme nalhávat, i v minulosti to bylo s trolly špatné. Zamrzí spíše lhostejný postoj, který Riot nesmyslně zaujal. Zdaleka největším problémem je ale to, že namísto řešení vymýšlí podivné nové prvky jako je poslední novinka v podobě dynamic queue, receptu jak spolehlivě zabít vlastní hru. Jde o systém vyhledávání nových her, který vás oproti minulosti nechá vybrat si jen dvě role z pěti, ale na oplátku zcela likviduje herní zážitek.

Stěžejní problém dynamic queue je vybalancování a systém, který páruje jednotlivé hráče. "Pokud v týmové hře formátu LoL narazíte na sehraný a komunikující tým, který se předem domluvil, je to problém. Proto je smutné, že Riot to nezajímá. Stačily tři měsíce a ze sólové hry, ba dokonce sbírání ela (veličina určující postavení na ranked žebříčku) se stala fraška s nulovou vypovídající hodnotou," prohlašuje populární streamer Wings of Death, a rozhodně není sám.

Dynamic queue pak také přináší i absurdní čekací časy na jednotlivé zápasy. Nehledě na váš rank trvá hledání ostatních hráčů klidně i 30 minut a zpravidla se pak stejně stává, že vás postaví proti sehranému, předem poskládanému týmu. Ještě horší je, když vás spáruje s hráči na tzv. blacklistu, tedy s potížisty a trolly, protože vás tak systém neprávem vyhodnotil, respektive jste v minulosti příliš vyhrávali. Profesionál IWillDominate situaci dokonce na Twitteru glosoval slovy: "To nejlepší co se mohlo s dynimaci queue stát je vydání Overwatche, to nekonečné čekání je snesitelnější." Pokud tohle o vaší hře prohlašují i ti, co by měli být ambasadory značky, nevrhá to na vás zrovna dvakrát dobré světlo.

V souvislosti s Dynamic queue pak Riot začal masivně podporovat právě týmové hraní, což je ovšem dvousečná zbraň. Na jednu stranu je logické, že v týmové hře jde hlavně o spolupráci. Ale nutit hráče k předem plánovaným týmovým sezením rozhodně není správný postup. To všechno skutečně vede k tomu, že hráči hru opouštějí, popřípadě si alespoň odpustí nákup skinů a dalších předmětů, z čehož ale League of Legends žije. Otázkou tak zůstává, kam až to může dojít, když už nyní Riot očividně šetří na investicích do esportu a daleko víc hlídá do čeho investuje.

Sázka na nejistotu

Pravdou ale nakonec je, že si za problémy může Riot sám. Na to samozřejmě má i výsostné právo, koneckonců jde o jejich produkt, a tedy i jejich pravidla. Riot je firmou jedné hry a ta momentálně zažívá hladovější časy. Pokud se tak bude chtít Riot udržet na vrcholu, bude se muset změnit, a to platí jak pro jeho aktivity v oblasti esportu, tak i pro hru jako takovou. Je ale také třeba říci, že nedávné změny mágů a zavedení nových formátů v LCS má pozitivní dopad a z prvních ohlasů se zdá, že Riot alespoň našel recept na to, jak zase na čas zatočit s problémem neakčních a nudných taktik postavených jen na farmení, který nudil jak hráče, tak i diváky.

Teď by to ještě chtělo se trošku otevřít a řešit to, co hráči skutečně chtějí. Například poslední velký skandál, kdy se Riot rozhodl bez varování a ze dne na den zakázat činnost dvěma LCS týmům, a ještě na sebe uvrhnout podezření, že šlo jen o odvetu vůči populárnímu komentátorovi MonteCristovi za to, že se odmítl podílet na turnaji MSI, bezesporu firmě na popularitě nepřidal.

League of Legends je hra, která se musí nepřetržitě vyvíjet a je dobře, že se její tvůrci snaží hru oživit. Pokud ale viditelně padají čísla sledovanosti, množství hráčů a podle nedávných analýz dokonce i výdělky, je asi něco špatně. Klíčovými problémy je momentálně přístup Riotu a dynamic queue. Špatných hráčů a toxické komunity se hra nezbaví asi nikdy, ale aby hráče odrazovaly i herní mechanismy, to už jde čistě jen na vrub vývojářů.

LoL zdroj: tisková zpráva

Nejde ale jen o Riot. Pokud jsou na trhu hry, které k věci přistupují jinak, je jen logické, že hráči od League of Legends odejdou, a to i navzdory tomu, že tam nechali stovky hodin života. Co si budeme nalhávat, žánr MOBA her je jeden z nejaktivnějších a konkurence je větší, než kdekoliv jinde. Snadno by se tak mohlo stát, že za další rok se tady budeme bavit v souvislosti s League of Legends o sotva polovičních číslech. Také je ale možné, že jen zkrátka v Riotu vědí co dělají, a navzdory všem negativům u nich hráči i tak zůstanou, respektive znechucené veterány nahradí noví. Možná to nakonec je i cíl Riotu, když ti stávající hráči už zjevně odmítají platit.

Nejnovější články