V časopise Wired se nedávno objevila poměrně obsáhlá ukázka od autora publikace Davida Kushnera, ze které jsme se pokusili dát do kupy to nejzajímavější. O tom, že Doom jednou provždy ovlivnil herní průmysl, nepochybuje asi nikdo, ale málokdo ví, že série už vydělala na 108 milionů dolarů. Počítáme tedy pouze Doom, Doom II a různé datadisky, přičemž chystaný velehit DOOM III, který by podle všeho mohl vyjít už letos na podzim, má prý výše uvedenou částku minimálně jednou znásobit.
Ale kdy to celé začalo? Talent geniálního programátora Johna Carmacka se rozvíjel již v páté třídě, kdy maminka mladého Johna přihlásila do programátorského kurzu pro TRS-80. Kdyby tenkrát věděla, o jak dobrý nápad se jedná, možná by mu koupila i ten Apple II, který John jako 14tiletý šlohl v místním obchodě a kvůli kterému si pak dokonce chvilku poseděl v polepšovně pro mládež :) Pro Apple později vytvořil projekt Wraith, RPG na způsob Ultimy. V roce 1990 už pracoval u společnosti Softdisk v Luisianě, kde také poznal svého budoucího parťáka Johna Romera. O rok později, přesně 1. února 1991, založili firmu, jejíž jméno vzešlo od freudovského pojmu id (ono). Společnost má sídlo v texaském Mesquite, první bestseller se jmenuje Commander Keen.
S každým rokem se lepšily enginy a grafické provedení her. Málokterá společnost stihla za necelých 12 let vydat tolik pecek jako právě iD Software, z nichž některé jako třeba Wolfenstein 3D dokonce stihly zažít vlastní reinkarnaci. I po odchodu Johna Romera, kterému se zdály hry od iD trochu bezduché, se příliš nezměnilo. Romero spolu s Tomem Hallem založil konkurenční Ion Storm, aby o pár let později vyšla Daikatana - předčasně korunovaný král, který Eidosu prodělal miliony dolarů a stal se bezkonkurenčně největším zklamáním roku 2000.
Carmackovy technologie a enginy byly vždy tím nejlepším a podle toho také přinášely do prasátka iD Software peníze. Pro zajímavost: licencování Quake III engine vás přijde na $250 000 + provize z prodaných kusů hry. Šéf společnosti Todd Hollenshead tvrdí, že poskytování licencí tvoří zhruba 20% všech zisků firmy. Samozřejmě, že konkurence se za posledních pár let pěkně rozrostla, nicméně iD stále patří mezi špičku, o čemž svědčí i neustálé snahy Microsoftu o koupi konzolové exkluzivity pro DOOM III (info). Podle Carmacka jim redmondská společnost nabídla velmi tučnou částku, ale zatím se ještě nerozhodli. Na jaký výsledek si vsadíte vy?
17. 4. 2003 15:15 | Téma | autor: Redakce Games.cz |
Nedávno jsme uveřejnili krátkou novinku o knize, věnované životu a práci Johna Carmacka, Johna Romera, iD Software a samozřejmě kultu DOOM.