John Carmack & DOOM - letmý pohled zpátky
zdroj: tisková zpráva

John Carmack & DOOM - letmý pohled zpátky

17. 4. 2003 15:15 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Nedávno jsme uveřejnili krátkou novinku o knize, věnované životu a práci Johna Carmacka, Johna Romera, iD Software a samozřejmě kultu DOOM.

V časopise Wired se nedávno objevila poměrně obsáhlá ukázka od autora publikace Davida Kushnera, ze které jsme se pokusili dát do kupy to nejzajímavější. O tom, že Doom jednou provždy ovlivnil herní průmysl, nepochybuje asi nikdo, ale málokdo ví, že série už vydělala na 108 milionů dolarů. Počítáme tedy pouze Doom, Doom II a různé datadisky, přičemž chystaný velehit DOOM III, který by podle všeho mohl vyjít už letos na podzim, má prý výše uvedenou částku minimálně jednou znásobit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Ale kdy to celé začalo? Talent geniálního programátora Johna Carmacka se rozvíjel již v páté třídě, kdy maminka mladého Johna přihlásila do programátorského kurzu pro TRS-80. Kdyby tenkrát věděla, o jak dobrý nápad se jedná, možná by mu koupila i ten Apple II, který John jako 14tiletý šlohl v místním obchodě a kvůli kterému si pak dokonce chvilku poseděl v polepšovně pro mládež :) Pro Apple později vytvořil projekt Wraith, RPG na způsob Ultimy. V roce 1990 už pracoval u společnosti Softdisk v Luisianě, kde také poznal svého budoucího parťáka Johna Romera. O rok později, přesně 1. února 1991, založili firmu, jejíž jméno vzešlo od freudovského pojmu id (ono). Společnost má sídlo v texaském Mesquite, první bestseller se jmenuje Commander Keen.

S každým rokem se lepšily enginy a grafické provedení her. Málokterá společnost stihla za necelých 12 let vydat tolik pecek jako právě iD Software, z nichž některé jako třeba Wolfenstein 3D dokonce stihly zažít vlastní reinkarnaci. I po odchodu Johna Romera, kterému se zdály hry od iD trochu bezduché, se příliš nezměnilo. Romero spolu s Tomem Hallem založil konkurenční Ion Storm, aby o pár let později vyšla Daikatana - předčasně korunovaný král, který Eidosu prodělal miliony dolarů a stal se bezkonkurenčně největším zklamáním roku 2000.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Carmackovy technologie a enginy byly vždy tím nejlepším a podle toho také přinášely do prasátka iD Software peníze. Pro zajímavost: licencování Quake III engine vás přijde na $250 000 + provize z prodaných kusů hry. Šéf společnosti Todd Hollenshead tvrdí, že poskytování licencí tvoří zhruba 20% všech zisků firmy. Samozřejmě, že konkurence se za posledních pár let pěkně rozrostla, nicméně iD stále patří mezi špičku, o čemž svědčí i neustálé snahy Microsoftu o koupi konzolové exkluzivity pro DOOM III (info). Podle Carmacka jim redmondská společnost nabídla velmi tučnou částku, ale zatím se ještě nerozhodli. Na jaký výsledek si vsadíte vy?

zdroj: Wired, Tripod, Rome.ro a další

kate

Nejnovější články