Karty a mobily: Česká firma Notre Game chce uspět s unikátní karetní hrou
zdroj: tisková zpráva

Karty a mobily: Česká firma Notre Game chce uspět s unikátní karetní hrou

2. 4. 2017 16:30 | Téma | autor: Jan Horčík |

Beru do ruky tenkou žlutou tyčinku s číselnou stupnicí. Ze stolu vybírám malý papírový kotouč s obrázkem sekery, nasazuji ho na tyčinku a trhnutím zatočím. „Útok na zbraň +4,“ vybírám si tuto akci a vysílám ji na protivníka. Ve strohých kancelářích pražského Karlína mi právě představuje jejich novou hru. Jmenuje se Scratch Wars a je to něco mezi Magic: The Gathering, stíracím losem a hrami pro rozšířenou realitu. (Článek původně vyšel ve 273. čísle časopisu Level)

V offline světě

Na stole před námi leží moře barevných kartiček, sáčky a krabičky. Karty jsou dvou typů: obdélníkové, nebo se z obdélníkové vyloupne kulatý kotouč. Mezi nimi se povalují žluté tyčinky, které slouží jako počítadlo životů a dohromady s kotoučem tvoří náhradu kostky. A trsátka, kterými si kartičky setřete. Pojmout celou šíři unikátní české karetní hry Scratch Wars najednou není jednoduché. Vezmeme to proto popořadě.

Společnost Notre Game založil zhruba před rokem Jirka Mikoláš. Jeho jméno budou možná znát lidé, kteří se pohybují ve světě stolních her. Dříve totiž přes deset let působil ve firmě Jira's games, kde vytvářel populární deskové a stolní hry – například Zapadákov, Bizzarie, Fantastate nebo Space Bastards.

Celkem už jich má na kontě asi 40. Postupně chtěl proniknout i do dalších odvětví hračkářského průmyslu a do firmy přibral partnery. Začal pracovat na několika nových projektech, třeba plyšákovi, do kterého se vkládá mobil, a který díky tomu dokáže doslova dělat psí kusy. „Jenže to byla investice nad naše síly,“ rekapituluje Jirka. „Moje vize byla dělat globální, inovativní produkty. To ale pochopitelně znamená i víc investovaných peněz a úsilí,“ doplňuje.

zdroj: Archiv

Jirka firmu Jira's games nakonec opustil, protože měl odlišný názor na její další směřování, a zamířil do pražského herního studia Geewa. To zažívalo v letech 2012–2014 zlaté časy. „Ta práce mi dala hodně zkušeností, které jsem předtím neměl,“ pochvaluje si působení v Geewě Jirka. Dva roky tam dělal herního designéra na dvou online freemium hrách, které byly ale nakonec bohužel smeteny pod stůl. Mimo jiné spolupracoval i na předchůdci projektu, jenž dnes buduje z Geewy odštěpené studio Charged Monkey pod názvem What the Hen.

Na Geewě si Jirka Mikoláš cení hlavně toho, že mu dala šanci. „Neměl jsem zkušenosti s freemium hrami. Ale přechod to nakonec nebyl tak složitý,“ vypráví. „Herní principy jsou všude stejné. Člověk se musí zorientovat v tom, co ostatní chtějí. Naučit se dělat příjemné uživatelské rozhraní. A terminologii daného oboru.“ Do toho se nějaký čas dostával, pročítal Gamasutru a zjišťoval, jak v oblasti freemium her funguje monetizace.

Scratch Wars zdroj: tisková zpráva

Nový začátek

Před rokem se ale rozhodl z Geewy odejít. „Uvažoval jsem o něčem svém. Říkal jsem si, že se stejně chci vrátit do offlinu, kde jsem měl hodně kontaktů a zkušeností, které jsem chtěl zúročit.“ V hlavě měl nápad na mobilní hru, do které se bude nakupovat obsah offline s pomocí stíracích kartiček podobných losům. „Teprve později přišel nápad, že by se z toho mohla stát také samostatně hratelná a na aplikaci nezávislá sběratelská karetní hra,“ dodává Jiří. A tak vznikly Scratch Wars.

Ve zkratce se dá Scratch Wars shrnout jako karetní sběratelská hra/deskovka/online aplikace. Asi každý má nějakou zkušenost s kartičkami hokejistů, Magic: The Gathering nebo stíratelnými losy. K tomu všemu stačí přidat QR kód a mobilní online aplikaci a máme tu Scratch Wars.

Stírání kartiček implementovali vývojáři do hry proto, aby jí dodali prvek napětí a objevování. A také odlišení se od všech ostatních her. „Jedny Vánoce jsme celá rodina stírali losy, a tak mě napadlo proč na tom nepostavit i hru,“ vysvětluje Jiří své pohnutky. „Člověk si tím setřením kartičku také jakoby zaslouží, získá k ní nějaký vztah. Samozřejmě to platí zejména u dětí, dospělé už to tolik nebere,“ přiznává. Ale právě na děti od 10 do 15 let je hra primárně cílena. Navíc je stírání i příběhový prvek. Setření kartičky hrdinu na ní vysvobozuje z pomyslného zakletí kdesi na temné planetě.

Copy of iPhone_OO zdroj: tisková zpráva

Vytisknout takovou kartičku samozřejmě není jednoduché a tiskárna, která je dnes pro Notre Game tiskne, kvůli tomu musela nakoupit speciální vybavení. Tiskne se ve dvou vrstvách – nejprve se natiskne obrázek postavičky a až ve druhé vrstvě se doplní unikátní náležitosti, jako jsou jméno a rod postavičky, její atributy a QR kód. Stejně jako u jiných karetních her, i tady narazíte na karty raritní a průměrné, někdy i podprůměrné. Na ty jsem měl při stírání štěstí.

Čím víc hvězdiček u jména vaší postavičky, tím raritnější karta je. Vypadá to, že karty s méně hvězdičkami za nic nestojí ani herně. Rarita však určuje především sběratelskou vzácnost i se slabou kartou se dá zahrát velké divadlo. Jednoduchý způsob jak zjistit raritnost je s pomocí online webové aplikace, kde zadáte jméno karty. Následně se vám v procentech ukáže, kolik kartiček je horších a lepších než ta vaše. A na potřetí se konečně zadařilo, setřel jsem si šrotorobota, který je lepší než 79 % ostatních karet této třídy.

Na rozdíl od her jako Magic: The Gathering, kde jsou i těch nejcennějších karet tisíce, může být ve Scratch Wars opravdu raritních karet třeba i jen pár desítek, jednotky nebo dokonce pouze jedna jediná. Virtuální život kartičky v digitálním světě začíná právě načtením unikátního QR kódu do vaší mobilní aplikace. Tím se z kartičky stane virtuální entita přiřazená k vašemu kontu, de-facto virtuální postavička, ke které je například možné dál přiřazovat kouzla (existují pouze online) nebo zbraně. Právě zbraně tvoří druhý typ kartiček, v úvodu zmiňovaný papírový kotouč. Také zbraně jsou unikátní, mají svůj QR kód a lze je načítat do aplikace. Každá postavička může vládnout jakoukoliv zbraní, ale ty, které jsou u ní ikonou zvýrazněny, má energeticky zvýhodněné. Neutratí tedy za jejich použití tolik energie jako za ty, které zvýrazněné nemá.

Scratch Wars zdroj: tisková zpráva

Znovu vynalezená hrací kostka

Princip hry spočívá v soubojích jednotlivých hrdinů, které můžete libovolně vybavovat různými zbraněmi. Herní kolo je rozděleno na čtyři herní tahy (ráno, poledne, odpoledne a večer) a v těchto tazích má každý hrdina vyznačeny na své kartičce různé bonusy. Na žluté tyčince si hráč v úvodu nastaví počet životů svého hrdiny. Na kotouč jsou autoři náležitě pyšní, nechali si ho patentovat. Je to podle nich „znovu vynalezená hrací kostka“. Házení, nebo spíš točení, je zpočátku trochu nemotorné a je třeba si na něj zvyknout. „Původ toho nápadu pochází z online aplikace, kde princip točení vznikl nejdřív. Pak nás až napadlo ho převést také do stolní hry,“ vysvětluje Jirka. Na zbrani si můžete vytočit různé typy útoků, léčení nebo obrany, co je co, poznáte snadno podle osmi základních ikon, které se opakují napříč celou hrou. Navíc je ale pod každou ikonou na kartičce zbraně barva, která udává, zda v točení můžete pokračovat.

Po hodině vysvětlování a ukázky hraní mi z toho jde trochu hlava kolem. Dvojice nadšených vývojářů na mě vrhla záplavu informací o své bezesporu potenciálně světové hře. Říkám si, jak tohle všechno asi vysvětlí těm desetiletým dětem? Jirka má ale pochopitelně vše dobře promyšlené. Hru od začátku s dětmi zkouší hrát. A děti byly těmi, kdo šikovné grafičce Martině Kutálkové která dříve také pracovala v Geewě, dával zpětnou vazbu, i co se týká grafického zpracování.

„Zjistili jsme třeba, že holčičky jsou hodně citlivé na boty. A že žádným dětem už se dnes nelíbí holohlavé postavičky a kouření. Ani fajfka ve stylu Pepka Námořníka se neujala,“ přibližuje nám proces tvorby povedené výtvarné stránky. Také doprovodná příručka Scratch Wars podrobně vysvětluje, jak se hra hraje a především nabízí několik úrovní hraní, od té velmi zjednodušené nejzákladnější až po „dospěláckou“. Připravena jsou také skvěle zpracovaná návodná videa.

Copy of 1hero zdroj: tisková zpráva

Hra vzbuzuje zájem

Tým celkem pěti lidí a dvou externistů pracuje na Scratch Wars asi rok. Za tu dobu udělali neuvěřitelné množství práce. Kdejaké zahraniční studio by na něco takového potřebovalo desetinásobný počet lidí, víc času i peněz. Tohle je obrovská česká výhoda – hodně muziky za málo peněz. Tým si na veletrzích hraček v New Yorku a Norinberku ověřil, že hra, na které pracují, má smysl a je o ni zájem. V New Yorku se jim dokonce málem podařil majstrštyk, když už téměř uzavřeli distribuční smlouvu pro USA a Německo. „Nakonec z toho sešlo, firma se stáhla s tím, že je to na ně příliš rychlé,“ osvětluje situaci Jirka.

Celkem proběhlo na 70 schůzek s největšími firmami v oboru a reakce byly prý skvělé. „Opravdový zážitek byl, když jsme si skypovali s Peterem Adkisonem, zakladatelem legendárních Wizards of the Coast. Ten nám řekl, že kdyby taková technologie byla dřív, něco podobného by taky udělal, že to má smysl. To nám hodně pomohlo a postrčilo nás kupředu,“ dodává Jirka.

Notre Game se dokážou postarat prakticky o vše, co se hry týká. Od vývoje herního systému, aplikace, výroby a potisku kartiček, krabiček a všeho ostatního, jejich zabalení i distribuci. K čemu tedy zahraniční partneři? „Ti se v dané zemi starají o lokální marketing. Tedy především web, podporu, chceme vždy alespoň dva lidi, kteří se tomu budou naplno věnovat jako komunitní manažeři,“ říká Jirka. Se Scratch Wars se chystají začít na českém trhu a pak expandovat dál.

„Nechceme nic dělat polovičatě,“ dodává šéf marketingu. A udeří na mě s informací, že svou vlastní kartičku postavičky i zbraně má ve hře i známý youtuber Jirka Král. „Jirka do hry investoval a stal se partnerem projektu,“ doplňuje. Právě přes youtubery půjde velká část marketingu a tým nevylučuje, že by v budoucnu přidal do hry karty dalších známých skutečných postav. Kartičky se prodávají jako kusovky, případně v balíčcích po dvou nebo v krabičkách po osmi. Cena za jednu kartičku je 25 Kč. Ke koupi jsou Scratch Wars po celé České republice ve vybraných trafikách a především značkových hračkářstvích.

JAN_9547 zdroj: tisková zpráva

Je tu potenciál?

Po dvou hodinách povídání mi dochází, jak dobře propracovaným konceptem Scratch Wars je. Na první pohled velmi komplikovaná hra s dětinskou vizáží v sobě ukrývá komplexní strategickou hru, při jejímž hraní musí být hráč neustále ve střehu. Všímat si svého protivníka, vážit spoustu možností, které mu hra dává. Navíc už dnes v Notre Game pracují na mnoha rozšířeních. Bude možné hrát ve více lidech, hra nabídne boje více postav najednou, týmové bitvy a chystá se dokonce i desková verze a připraveny jsou i figurky. Nevymýšlím si, na vlastní oči jsem viděl figurky postavičky Jirky Krále. „Figurky ale půjdou na trh nejspíš až tak za rok, opravdu to nechceme uspěchat,“ zdůrazňuje znovu Jirka Mikoláš

Není se co divit, Scratch Wars má potenciál být obří hrou. Lze hrát jak ve fyzické rovině se skutečnými kartičkami, tak ve virtuálním světě. „Na první pohled to vypadá složitě, ale ve výsledku jsou to jen různé kombinace osmi ikon. Nakonec je to přístupnější než Magicy, kde každá karta je pravidlem sama o sobě,“ vyvrací znovu Jiří pochybnosti týkající se složitosti. „Není to jen slepé točení tyčkou. Musíš se rozhodovat, volit, řešíš dilemata, reaguješ na protihráče,“ upřesňuje možnosti hry. Dobře ví, že mají světově unikátní produkt. Studio má přitom už dnes vymyšleno několik dalších her, které fungují podobně na pomezí digitálního a offline světa.

Článek původně vyšel ve 273. čísle časopisu Level

Nejnovější články