Kdy přijde další generace konzolí?
zdroj: tisková zpráva

Kdy přijde další generace konzolí?

30. 7. 2008 17:17 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

PS3, X360 a Wii mohou sloužit výrazně déle, než bylo dosud u konzolí obvyklé, domnívá se šéf THQ.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mnozí experti se domnívají, že konečně dojde k zásadnímu průlomu v tradičním pětiletém životním cyklu konzolí. Pomineme-li samotnou Sony s jejím sebevědomým prohlášením o deseti letech působení PS3 na trhu (po vzoru kupř. PS2, která je ovšem pro hardcore hráče z pohledu nově příchozích her už dávno zabitá), je tu především Epic. Ten připravuje svůj Unreal Engine 4 až pro rozmezí let 2012 - 2018, kdy odhadují, že dorazí také další generace konzolí. Což by bylo určitě příjemné, vedle prodloužení výše zmiňovaného cyklu by se tak více využil potenciál stávajících systémů, což potvrzují samotní vývojáři, kteří teprve nyní začínají "lépe vidět" do architektury konzolí.

Tohle ostatně není nikterak velkou novinkou, podívejte se na nejlepší hry z éry původní PSX či konzole PS2 - ve výčtu je většina hitů objevivších se po více jak třech letech působení té které platformy na trhu! Koneckonců i Brian Farrell, šéf THQ, má za to, že současné konzole mají mnoho co nabídnout, zkrátka, že mají páru na to, aby dobře sloužily nějakých sedm až osm let (není úplně zřejmé, jestli myslí dobu od aktuálního data či celkem, osobně mám za to, že mluví o celkovém životním cyklu).

A je-li řeč o nich, bude jistě zajímavé sledovat, kdo z další velké trojky se tu nejlépe uchytí. Nyní se pochopitelně mluví o výrobcích grafických čipsetů, tedy o NVIDII, jejíž grafika aktuálně pohání PS3 (a předtím první Xbox), AMD (jež zakoupila ATI, na jejíchž čipsetech běží pro změnu Wii a X360) a také Intelu s překvapením jménem Larrabee. Nicméně první dva zúčastnění jsou ve svých GPU příští generace teprve v počátečních fázích vývoje, těžko tedy lze predikovat, kdo z nich nabídne ve finále lepší a výkonnější řešení.

Ačkoliv po vzoru Wii nemusí být nejvyšší výkon absolutní rovnicí vedoucí k největšímu úspěchu, lze se domnívat, že minimálně jeden z trojice konzolových výrobců opět vsadí na signifikantně vyšší výkon. Ten podle slov prezidenta Sony Computer Entertainment of America - Jacka Trettona, nijak nediskvalifikuje konzoli pro potřeby masového trhu. To je až cena, která je de facto v přímé úměře k lepším parametrům herního stroje, ale má noticka je zase na trochu jiné povídání. Pro herní vývojáře by každopádně v tomhle přetahování bylo veskrze příjemné, kdyby všechny konzole měly podobnou architekturu, čímž by se výrazně usnadnil a zlevnil vývoj multiplatformových titulů.

Na závěr se podíváme právě do Sony, na výsledky finančního hospodaření firmy za kvartál končící červnem 2008, který z pohledu celé společnosti (v celosvětovém počítání) a při přímém porovnání se stejným obdobím z minulého roku nebyl sice tak ziskový, nicméně herní divize se konečně pochlapila! O téměř 17% se tu zvýšily tržby, provozním zisk dosáhl výše 51 milionů dolarů (minulý rok se operovalo se ztrátou ve výši několika set milionů) a došlo k výrazně většímu zájmu o PS3 a PSP hardware i samotné hry. Konzolí PS3 se odprodalo na 1,56 milionu kusů (oproti 700 tisíc z minulého roku) a her pak 22,8 milionu kousků (což je cca o 18 mil. kopií více!), přičemž konkurenční X360, jenom pro srovnání, zaznamenal 1,3 milionu ks prodaného hardwaru.

Pravda, PS2 byznys pomalu, ale jistě začíná stagnovat, nicméně stále tu je údaj o 1,51 milionu zákazníky zakoupených strojích a 19,3 milionu rozebraných hrách. Sony očekává, že v tomto fiskálním roce (začínajícím 1.4.2008) udá na 10 milionů PS3 a 15 milionů PSP, kterýžto handheld je v tomto roce jasným lídrem japonských hitparád.

zdroj: Forbes, GamesIndustry.biz

mart

Nejnovější články