Kodžima chce s Death Stranding založit nový žánr, možná ale bude nejdřív potřebovat pokračování
zdroj: tisková zpráva

Kodžima chce s Death Stranding založit nový žánr, možná ale bude nejdřív potřebovat pokračování

17. 9. 2019 12:23 | Téma | autor: Šárka Tmějová |

Že je Death Stranding vcelku ambiciózní projekt, to už většině herních fanoušků asi došlo. Hideo Kodžima by jeho prostřednictvím chtěl založit nový žánr „strand“ her, protože věří v potenciál jejich myšlenky. Aby ji ale hráčům jasně vysvětlil, možná nebude stačit jen jedna hra, nýbrž i druhá, třetí, aby jeho poselství lidé pochopili a termín strand vůbec vstoupil do povědomí. Odvážná vize i na tohohle japonského génia.

Kodžima se o svých záměrech po prezentacích na Tokyo Game Show 2019 rozpovídal hned pro několik médií. Pro GameSpot se vyjádřil, že z hlediska strand her rozhodně nechce zůstat jen u Death Stranding, ale hodlá mu přihrát minimálně datadisk a klidně i plnohodnotné pokračování, pokud se ukáže, že některé z myšlenek v praxi třeba docela nefungují.

Velmi se brání nařčení, že je jeho hra pouhým simulátorem chůze, což víme, že není – bojových i plížících pasáží tam nebude zrovna málo. Zároveň tam sice bude i spousta chození, ale ve světě Death Stranding je i samotná chůze výzvou kvůli náročnému terénu, kde si musíte sami hledat optimální trasu a nikdy nevíte, co číhá za dalším horizontem.

zdroj: Archiv

Chtěl tím trochu narušit status quo, kdy hry nesmí být až příliš realistické, protože by pak nebyly zábavné. Sam proto nemá neomezený inventář, těžký náklad ho vyčerpává a lézt po strmých skalách je s ním prostě obtížnější. Realisticky se chová třeba i voda a strmý proud může hrdinu strhnout s sebou, zároveň ale prý jde o otevřený svět v pravém smyslu slova. Žádné neviditelné zábrany – kam se fyzicky zvládnete dostat, tam smíte být.

V rozhovoru pro Game Informer komunikaci v Death Stranding Kodžima přirovnává k posílání dopisů za války, kdy trvalo dlouhé měsíce, než se z fronty dostaly ke svým příjemcům. V době jejich čtení už tak odesílatel mohl být třeba mrtvý a aktuální situace byla výrazně odlišná než v době psaní. Kodžima nás chce prý znovu naučit číst mezi řádky a trochu si domýšlet. Když dnes chcete zjistit, co kdo jak myslel, prostě mu zavoláte nebo napíšete, ale v Death Stranding si to budete muset odvodit z okolního prostředí a zároveň sami uvažovat o tom, jaký vzkaz ostatním zanecháte. Nechci hráče podceňovat, ale…

zdroj: Archiv

Ani autor sám prý už hře tak docela nerozumí, protože ho z hlediska hratelnosti a velikosti světa vlastně přerostla. Inspiraci pro Death Stranding čerpal z velké části z japonské filozofie „omoiyari“, která tvrdí, že aby společnost fungovala, musí se zakládat na empatii a soucitu nejen ke svým blízkým, ale i vůči cizincům.

Na tomhle principu je pak založené třeba lajkování výtvorů v krajině, které tam zanechali ostatní hráči, ale i to, že si na jejich existenci vzpomenete, když kolem nich jen projdete. Kodžimu od projevů vděčnosti ve studiu prý zprvu odrazovali, protože „to nikdo nepochopí, možná kromě Japonců“. Lidé za své činy očekávají nějakou protislužbu, v herním světě peníze nebo zkušenosti.

zdroj: Archiv

Namísto toho Death Stranding funguje tak trochu na principu sociální sítě – vidíte svůj počet palců nahoru a může vás hřát u srdce, ale to je tak všechno. Palce dolů tam podle Kodžimy nejsou z toho důvodu, že nestojí o tenhle druh negativity, protože je dokonce vnímá jako útok.

Když bude váš výtvor mít málo lajků, možná časem zmizí, zatímco ten populární zůstane, nemůžete ale cíleně škodit ostatním. Svět je dostatečně depresivní a zničený i bez další negativity, naopak by vás měl neustále upomínat, že přestože hrajete sami, nikdy tak docela osamělí nejste.

Kodžima prý zároveň cítí, že ho hra trochu vyčerpává a nebrání se tomu, že by na pokračování už pracoval někdo jiný. Naznačil také, že mu nabídli spolupráci třeba na televizním seriálu, v tuto chvíli ale nemůže říct nic určitého, protože se chce věnovat spoustě projektů najednou a přitom se nemůže rozkrájet. Těžký život génia!

zdroj: Archiv

A nakonec, abyste Death Stranding pochopili, budete ho muset dohrát. Přirovnává to k lezení na vysokou horu, abyste zahlédli východ slunce. Někteří to cestou vzdají, ale ti, kteří se dostanou až na vrchol, se samou krásou snadno rozpláčou. Chce tenhle zážitek umožnit všem, proto je od začátku součástí hry i ultralehká obtížnost bez soubojů.

Jeho vizi prý daleko rychleji chápali lidé mimo herní průmysl, ostatní herním vývojářům leckdy připadla neproveditelná, což je prý i důvod, proč se často raději stýká třeba s muzikanty nebo filmaři.

Jestli se Kodžimovi jeho magnum opus vydařil, se dozvíme už 8. listopadu, kdy Death Stranding vychází exkluzivně na PlayStation 4.

Nejnovější články