Komentář: E3 2017 ukázala herní průmysl stabilní, ale stagnující
zdroj: tisková zpráva

Komentář: E3 2017 ukázala herní průmysl stabilní, ale stagnující

29. 6. 2017 19:00 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Každoroční herní přehlídka E3 přinesla celou řadu oznámení. Otázkou ovšem je, do jaké míry to byla oznámení zajímavá a zásadní. První kategorii obsadíme celkem snadno, ale tu druhou spíše ne. Pojďme si některá z nich připomenout, protože během E3 mohlo každému z nás leccos uniknout.

Skutečných novinek jako šafránu

V posledních letech jsme si zvykli, že herní výstava E3 není přehlídkou překvapivých oznámení. Obzvláště letos však jistá míra obyčejnosti celé akci přímo vévodila - znát to bylo třeba na absenci zajímavých oznámení od Sony. Jistě, překonat dominanci Sony z minulých let bylo v "přechodném" ročníku, jakým se letošní E3 zdá při zpětném pohledu být, rozhodně těžké. Předvedené hry, třeba open-world zombie akce Days Gone, však tentokrát působily dojmem sázky na jistotu. Pokud něco, Days Gone připomíná sandboxovou verzi The Last of Us. Nejenom co do stylizace, ale i takedownů nebo stopování. Povědomost a snadná přirovnatelnost k jiným titulům byla ostatně vlastní většině her, které jsme během E3 viděli.

Podobným dojmem nevelkého posunu působilo i oznámení The Evil Within 2 od Bethesdy. Zajímavou novinkou se naopak ukázal být Wolfenstein II: The New Colossus. Akce z Ameriky, která je obsazená nacisty, částečně pokračuje na notě jedničky, zároveň ovšem přináší i inspiraci z Muže z vysokého zámku či z Fallout her stejně jako satirický politický komentář. Ačkoliv toho Bethesda na E3 mnoho nového nepředvedla, představení Wolfenstein II vydá za několik průměrných her. Pokud už jednička byla tak trochu zjevením, Wolfenstein II má šanci stát se populárním hitem, který alespoň částečně vezme vítr z plachet sérii Call of Duty.

zdroj: Archiv

Příjemné bylo rozhodně oznámení Metro Exodus, které navazuje na první dva díly ruského postapo z prostředí moskevského metra. I v novém díle tak převezmete otěže legendárního drsňáka Arťoma (v kontrastu s jeho knižním já), novinkou je však zasazení na povrch. Koncepčně se hra sice vůči předchozím dvěma hrám nevymezí, pořád půjde o lineární akci, maximálně s více rozlehlejšími lokacemi, ale díky absenci nadpřirozena i unikátnímu prostředí se v Metro Exodus rýsuje dost možná nejsympatičtější hra letošní E3, a snad i blízké budoucnosti.

Anthem od BioWare to jako další nově oznámená hra neměla zrovna jednoduché. Otevřené kooperativní sci-fi (s lehkou příchutí postapokalypsy) sice jako jedno z mála působilo koncepčně i tematicky svěže, u většiny diváků ovšem vyvolalo spontánní vlnu tsunami srovnání s Destiny. Ničemu nepomáhá ani skutečnost, že si na Anthem došlápli fanoušci série Mass Effect. Po problematické Andromedě, na níž pracoval sekundární tým BioWare, působí odhalení Anthem tak trochu jako nůž bodnutý do zad původní komunity. Zvláště po komerčně úspěšném, ale svým finále kontroverzním Mass Effect 3 tak pokračuje určitá antagonizace mezi hráči a zkušeným RPG studiem.

zdroj: Archiv

Snad nejvíce originální skladbu titulů předvedla studia na poli her pro virtuální realitu. VR helmy jsou tu s námi od svého návratu již přes pět let, ale na skutečně dechberoucí a masově úspěšnou VR hru stále pořád čekáme. A je znát, že vývojáři jsou z toho mnohdy podobně nejistí jako hráči – na E3 tak sice VR hry nechyběly, jejich paleta ovšem připomínala jistou schizofreničnost vývoje. Nově oznámené hry jako Inpatient, Transference (Ubisoft) či prozatím nespecifikovaný VR titul ze světa The Walking Dead sázejí na hororovou atmosféru, ale zároveň i výrazné propojení se světem filmu. Inpatient skoro působí jako herní adaptace Shutter Island a Transference se zase pyšní zapojením herce Elijaha Wooda a jeho produkční společnosti. Jakkoliv je vztah mezi filmy a hrami součástí herní historie i přítomnosti, přílišný důraz na integraci obou médií většinou nevěstí nic dobrého.

Skutečné překvapení co do nových značek a projektů tak nabídla E3 jenom dvě a půl. Krom zajímavého studia SEED z EA to byl hlavně kooperativní A Way Out o útěku z vězení, který připomíná cosi mezi Uncharted, Vykoupením z věznice Shawshank a nefalšovanou experimentální hrou v AAA kabátku. Na hře navíc pracuje Josef Fares, hlavní tvůrce příjemného překvapení Brothers: A Tale of Two Sons - podobné oznámení od EA je tak bez přehánění nečekané. A stejně působícím pokusem je i Hidden Agenda pro PS4 od Supermassive Games (Until Dawn), která jako interaktivní co-op adventura říznutá party game umožní hráčům volit další postup v příběhu. Oba nápady působí stejně čerstvě a zároveň pološíleně, a jenom čas ukáže, jestli mohou fungovat v praxi. V přehlídce příliš mnoha návratů, remasterů a pokračování, však tím spíše obě kooperativní hry zaujaly.

S čestnou výjimkou v podobě Metro Exodus, Super Mario Odyssey a Mario + Rabbids Kingdom Battle pro Switch tak letos E3 postrádala skutečně bombastické oznámení, které by získalo pozornost mas.

zdroj: Archiv

Starý vlk s novými triky

Připomínka všech navrátilců a nových videí k již dříve oznámeným titulům vévodila zbytku E3 prezentací. Dost se toho namluvilo o tom, jak moc se toho nemluví o Assassin's Creed Origins – ačkoliv jde o jednu z nejzajímavějších her celé E3, de facto dávno leaknuté detaily (a tak či onak tušení dalšího dílu série) způsobily, že si nezasloužila takovou pozornost, jaká by jinak byla běžná. Titul zasazený do starověkého Egypta při tom krom pastelové grafiky a historie Staré říše slibuje i zřejmě největší přísun RPG prvků do značky Assassin’s Creed v její historii. Krom toho nechá hráče i ovládat orla poletujícího nad děním, což vzdor jisté nerealističnosti podobného počínání zavání větším důrazem na stealth prvky.

Ubisoft vůbec letos platil za zřejmě nejlépe přijatého vydavatele – což jistou průměrnost letošní E3 jenom podtrhuje. Na rozjezd oznámená Switch záležitost Mario + Rabbids Kingdom Battle musela majitelům Switche udělat radost. Nabízí totiž nečekanou kombinaci Mariovského univerza a svěží taktické hratelnosti. Již dříve oznámený Far Cry 5 svým důrazem na ovládání a dirigování týmu ukázal jasné obrysy hratelnosti. Ačkoliv hra nemůže ve "wow efektu" konkurovat Metro Exodus, o její hratelnosti rozhodně víme víc, a Far Cry 5 tak podobně působí jako jedna z nejzajímavějších her přehlídky. Podobně vypadá i novinka Skull & Bones, která přinese velké námořní souboje hráči ovládaných lodí ze zlaté éry pirátství. Ubisoft zjevně pokračuje ve zlepšování toho, co mu jde nejlépe, bez přílišných ambicí, ale činí tak konstantně stejnou měrou.

zdroj: Archiv

Pihou na kráse tak je snad pouze oznámení Beyond Good & Evil 2, tedy titulu vyhlíženého asi 10 let. Hra se sice pochlubila trailerem, na který se pak snesla označení jako "francouzský Mass Effect" nebo "Grand Theft Zootopia", dle tvůrců je však projekt na úplném počátku vývoje a leccos se tak může ještě dramaticky změnit. Co víc, vzdor jistému apelu trailer nepřipomněl mnoho prvků jedničky. Může jít o záměr, který se od finální hry bude lišit - než to však budeme moct posoudit, ještě nejspíše uplyne mnoho dalších let.

Hned dvojice her od Bethesdy se rovněž dočká skoro identického vydání pro virtuální realitu. Nejvíce zřejmě zaujme Doom VFR, který přinese kineticky říznutou akci. Pro VR bude upraven i Fallout 4. Pozoruhodné je, že VR předělávky běžných her mají řešit problém s nevolností teleportováním - nabízet sice budou i volný pohyb, možnost volit mezi ním a "přeskakováním" však naznačuje, že běžné chození nebude pro každého. Bude navýsost zajímavé srovnat hratelnost a pocit z původního Falloutu 4 s jeho VR verzí, nejsem si však zcela jistý, zdali z toho novější verze vyjde kladně. Bethesda, která letos vsadila na VR hodně, tak své fanoušky absenci dalších novinek spíše zklamala.

Zbylá sada titulů od Star Wars: Battlefront 2 přes Middle-Earth: Shadow of War a God of War po Call of Duty: WWII pak pokračovala v přehlídce důvěrně známého. Rozhodně to neznamená, že musí nutně jít o špatné hry, to ani omylem! Těžko také rozporovat, že sázka na pokračování je motorem E3. Samostatnou kategorií jsou pak remastery a remaky herní klasiky. Sony po dlouhých spekulacích oznámila remake Shadow of the Colossus, na PC se v brzké době (znovu) ve 4K podívá i první díl Age of Empires. Jasně, na něco podobného jsme dlouho čekali – potěšitelnější by však bylo, kdyby Age of Empires nebyla de facto jedinou RTS (a krom datadisku XCOM 2 i jednou z mála strategií) celé E3 a Shadow of Colossus nebyl po boku novinek podobně svěží jako kdysi.

zdroj: Archiv

Na konzolové frontě klid

Sony a Nintendo se letos soustředily jenom na hry. Hardwarové oznámení si tak vzala na bedra společnost Microsoft. Dlouho spekulovaný Project Scorpio byl totiž odhalen jako Xbox One X, který se za 499 dolarů, respektive 13 490,- Kč korun má prodávat od 7. listopadu. Nabídnout má výkon 6 teraflopů, 12 GB GDDR5 RAM, 1TB pevný disk, a především podporu nativního 4K zobrazení. Xbox One X má rovněž disponovat zpětnou kompatibilitou s ostatními hrami pro Xboxy.

Když však Microsoft naposledy nasadil svou konzoli za pětikilo vůči konzoli za čtyři sta dolarů, nedopadlo to pro něj nejlépe. Štěstím pro MS je jenom skutečnost, že Sony co do svého hardwaru neoznámila žádné výraznější novinky a k tomu poněkud upozadila hry pro svou PSVR. Nejzajímavější novinka ve formě Sony PlayLink má sice propojit konzoli a rodinné či party hraní díky ovládání ze smartphonů, to však tradiční diváky E3 sotva zvedne ze židlí.

zdroj: Archiv

Pokud tedy něco oznámení z E3 indikovala, pak je to hlavně ustálení nynější generace v dosavadních kramflících, s nímž se sice pojí stabilita, ale zároveň i určitá stagnace. Současné AAA série nemají příliš čím překvapit, udržují si však dostatečné produkční kvality, aby stále pobavily. Nových nápadů je spíše pomálu a až na pár výjimek také neslibují nic převratného. Na výraznější překvapení si tak musíme počkat buď do Gamescomu nebo nějaké další herní výstavy, které se budou tento rok konat.

Nejnovější články