Kompletní souhrn nových informací o Mount & Blade II: Bannerlord
zdroj: tisková zpráva

Kompletní souhrn nových informací o Mount & Blade II: Bannerlord

29. 1. 2019 17:45 | Téma | autor: Patrik Hajda |

Loni jsme o Mount & Blade II: Bannerlord napsali tolik článků, že bylo potřeba si od této velmi očekávané (snad) pecky na chvíli odpočinout. To znamená, že nám utekla spousta vývojářských deníčků pojednávajících o různých zajímavých aspektech hry, které se pokusím shrnout jediným hodně obsáhlým článkem. Malá ochutnávka: hra ještě nějakou dobu nevyjde, poněvadž se chystá early access.

Přehled ztrát

Informace o bitvě jsou pro stratégy velice podstatné, ale předchozí díly série Mount & Blade se omezovaly jen na kratičké zprávy vyskakující během bitvy v rohu obrazovky a následný výpis mrtvých po boji. M&B II: Bannerlord bude v této oblasti mnohem šikovnější. Kdykoliv stisknete klávesu TAB, vyskočí vám aktuální přehled všech zúčastněných stran – počet vojáků živých i mrtvých.

Stejný přehled se vám ukáže i po bitvě. V jejím průběhu vám umožní zavelet k ústupu nebo ji urychlit v případě, že sami někde ležíte. Do bitvy ale ani nemusíte vstoupit, stačí zůstat na mapě světa a nechat vše na simulaci. V takovém případě můžete sledovat padající čísla v tabulce nebo jediným kliknutím přeskočit na vyhodnocení bitvy.

battlereport1 zdroj: tisková zpráva   battlereport zdroj: tisková zpráva

Vlevo Mount & Blade: Warband, vpravo Mount & Blade II: Bannerlord

Encyklopedie Calradie

I encyklopedie je nedílnou součástí série a dobrým zdrojem informací o mnoha oblastech hry. Modernizovaná verze slibuje mnohem snazší vyhledávání požadovaných informací nejen díky zabudovanému našeptávači, ale i filtrům, pomocí kterých oddělíte například vesnice od měst a hradů.

Přehledně se zde dozvíte o jednotlivých klanech Calradie – kdo jsou jejich členové, jaké jim patří nemovitosti, s kým jsou ve válce a pod jakým praporem bojují. Dále vám encyklopedie nabídne graficky hezky zpracovaný strom vývoje jednotek a vysvětlení všech herních mechanismů, abyste nemuseli tápat mimo hru na internetu.

encyklopedie1 zdroj: tisková zpráva   M&B II: Bannerlord - encyklopedie zdroj: tisková zpráva

Vlevo Mount & Blade: Warband, vpravo Mount & Blade II: Bannerlord

Informace o postavě

Přehledová karta vaší postavy rovněž dozná značných změn, zejména pak po grafické stránce. Na levé straně vidíte formou dlaždic své skilly a stav jejich ovládnutí, uprostřed pak jejich popis, počet zkušeností zbývajících do další úrovně a další dva ukazatele. Jedním z nich jsou focus body, které musíte investovat do skillů, aby se vám vůbec začaly používáním automaticky zlepšovat.

Druhým ukazatelem jsou perky. Většinou si budete muset vybrat, který perk přijmete a kterého se vzdáte. Jejich funkce jsou poměrně variabilní. Jeden vám zvýší kapacitu družiny, další umožní mít víc šípů v boji, jiný zase zpřístupní nabíjení kuše během jízdy na koni. Stejné okno uvidíte i u hrdinů ve vaší partě, nad kterými máte plnou kontrolu. Zároveň jim můžete přiřadit některé z povolání, aby tak specializovali vývoj svých skillů, což není nic nového.

Úkoly

Zatímco jezdíte po mapě, plundrujete usedlosti a snažíte se vytěžit maximum ze středověkého způsobu života, můžete sem tam někomu vypomoct. Celá sekce úkolů byla uživatelsky zjednodušena, tedy v přehledu města ihned uvidíte, kdo potřebuje s něčím pomoct a nemusíte tak už s každým rozmlouvat, abyste našli hledanou osobu.

Úkoly jsou dělané tak, aby mohly být opakovatelné, zároveň ale mají přímý dopad na hru. Příklad za všechny: v okolí vesnice se objeví banditi a založí si zde tábor, což omezí proudění zboží. Zdejší lord si vás proto najme na jejich zneškodnění, čímž si přivyděláte, stoupnete v jeho očích a zároveň napomůžete ekonomice.

Správa království

Stát v čele vlastního království je výzva sama o sobě, ale předchozí hry vám to se svým minimem dostupných informací nijak neusnadňovaly. Bannerlord to hodlá vylepšit přehlednými tabulkami s informacemi o klanech, nemovitostech, politice a armádách.

V první záložce naleznete všechny klany v království, jejich vliv, členy a vlastněné nemovitosti. Záložka vlastněných nemovitostí ukazuje vesnice, města a hrady dané frakce a také vám umožňuje pokusit se pomocí vlivu převzít nemovitost jiného lorda, což ho asi nepotěší.

V záložce politiky můžete navrhovat nové zákony a vyvolat hlasování o zrušení těch stávajících. A konečně záložka armád shromažďuje informace o všech armádách v království. Můžete vytvářet nové, upravovat existující a přidělovat jim cíle. 

Bojová AI

V předchozích dílech byla velice základní umělá inteligence. Protistrana buď čekala na útok hráče, nebo sama zaútočila, ale na hlubší strategii a taktická rozhodnutí se nezmohla. Kované hráče by AI Bannerlordu mohla pořádně zaskočit svou vyspělostí. Úplně nahoře sedí taktická AI, která přihlédne k terénu bojiště a povaze vůdce (horlivý, zdrženlivý apod.), na jejichž základě určí postup armády po čas trvání bitvy.

O úroveň níž je umělá inteligence formace, která se drží taktického plánu, ale má svoji hlavu, takže jí nedělá problém upustit od plánu, když je přepadena protivníkem. Ale jakmile se věci uklidní, vrátí se do taktikou stanovených kolejí.

A úplně nejníž jsou jednotliví vojáci. Ti se sice řídí rozkazy umělé inteligence formace, ale opět mají svou vlastní hlavu a snaží se vyhovět rozkazu nejlepším možným způsobem za daných okolností.

Design měst

Kdysi jsem se v samostatném článku (mnohem kratším a méně pracném, než je tento) věnoval designu hradů, který je do značné míry podobný designu měst. Přesto se logicky najde pár odlišností. Ve městě můžete navštívit tržiště a doplnit zde zásoby nebo vyrobit zbraně u kováře. Když si nedáte pozor, snadno se ztratíte v postranních uličkách, kde je zločin na denním pořádku.

Rozhodně by vás měla zajímat hospoda, kde najmete odvážné dobrodruhy, můžete zajít na cvičiště vyškolit své vojáky v boji a poctít svou maličkostí panovníka v tvrzi (a vězně hluboko pod ní).

Jen málo z toho bude dostupné v době obléhání města, kdy se ulice vyprázdní, obchody zmizí a přibydou ohně a barikády. Nikdo vás ale nenutí courat se ulicemi. Všechny úkony vyřešíte pohodlně z přehledové mapy.

screenshot.1 zdroj: tisková zpráva   screenshot.2 zdroj: tisková zpráva

Vlevo běžná podoba města, vpravo stav obležení

První novorozeně

A teď na trochu lehčí notu. 22. listopadu se narodilo vůbec první dítě Calradie. Mount & Blade II: Bannerlord vám totiž umožní mít rodinu a potomky. Když tedy pověsíte (jen dočasně) kariéru vůdce na hřebík, můžete se zamilovat a tradičním způsobem si pořídit děcko, které ponese obličejové rysy obou svých rodičů okořeněné trochou náhodných prvků až do své dospělosti. Děti mají ještě jeden význam, ale o tom až později.

Projekty lén

Jak budete postupovat hrou, dříve či později se stanete správcem či vlastníkem nějakého toho hradu či města s připojenou vesnicí. Je jen na vás určit specializaci daného místa. Můžete nechat postavit dřevorubcovu chajdu a napomoct tak obchodu a ziskům. Nebo vybudujete sklady na jídlo, abyste vydrželi déle při obléhání.

Stejně tak můžete zlepšit opevnění hradeb, postavit kasárna pro ubytování větší posádky a tak dále. Jednotlivé projekty můžete dát do fronty, abyste se nemuseli neustále vracet, a můžete je i urychlit za patřičně naditý měšec zlaťáků.

Po postavení všech projektů není rozvoji města/hradu konec. Můžete totiž započít denní projekty – například zaměření na ubytování vám každý den garantuje jeden nový přírůstek k obyvatelstvu. A konečně se můžete úplně vzdát veškerého spravování svých pozemků a hodit to vše na bedra místodržícímu.

settlement zdroj: tisková zpráva

Systém přesvědčování

Slova mohou být mocnější meče, a kdykoliv mi takovou možnost nějaká hra nabízí, naplno ji využiju. Bannerlord se k takovým hrám také zařadí. Tvůrci zapracovali na systému vyjednávání, který vám umožní dosáhnout některých cílů bez krveprolití. Stačí jen mít vysoké charisma, šarm, nebo budit strach.

Jakmile se v rozhovoru začne schylovat k přemlouvání, hra nejprve spočítá, jestli vůbec máte nějakou šanci. Dotyčný vás buď rovnou odmávne, nebo vám dá prostor k argumentaci. V takovém případě se vám zobrazí ukazatel přesvědčení, který musíte šikovně mířenými argumenty dostat za určitou hranici, abyste dosáhli úspěchu.

Pomůže vám i znalost zdejších dějin. Když například potřebujete pomoct sesadit nějakého panovníka, můžete budoucímu spolubojovníkovi zahrát na city a připomenout, že mu tento panovník zabil příbuzného. Jen to nepřežeňte s pokoušením jeho trpělivosti. NPC si totiž budou pamatovat vaše chování a příště by se s vámi už nemuseli vůbec dát do řeči.

persuation zdroj: tisková zpráva

Vlastní bitvy

Když se zrovna nebudete věnovat hlavní sandboxové části hry nebo multiplayeru, můžete si jen tak pro radost dát bitvu s vámi nastavenými preferencemi. Zároveň si zde můžete vyzkoušet různé taktiky a v podstatě tak trošku podvést kampaň. Když vám totiž na vaší cestě za ovládnutím Calradie nepůjde oblehnout nějaký hrad, můžete na něj potrénovat nanečisto ve vlastních bitvách.

Navolíte si jednotky útočníků i obránců, velikost armád, zvolíte si své postavení, určíte úroveň hradu, výdrž jeho hradeb, roční období a pustíte se do bitvy. A nemusíte jen obléhat hrady. Můžete se utkat někde v lesích, na otevřených pláních a postupným experimentováním zjistit, jaká taktika platí na která vojska. Lepší tutoriál už asi není.

custombattle zdroj: tisková zpráva

Otázky komunity, odpovědi vývojářů

Po loňském Gamescomu se tvůrci dočkali mnoha otázek ze strany fanoušků a na některé z nich se rozhodli odpovědět. Minimálně jedna z odpovědí vás možná velmi překvapí, i když zazněla už na samém začátku článku…

Budou ve hře dynastie/rodiny?
Hráči mohou mít rodinu s dětmi. Hru můžete začít se sourozenci, synovci a neteřemi. Zároveň bude rychleji ubíhat čas (rok má momentálně 84 dní, ale pořád se hledá ideální cesta).

Může hráč a/nebo lordi řízení počítačem permanentně zemřít?
V plánu je obojí, ale bude možné tuto funkci v případě hráče vypnout. Když však zemřete, budete moct pokračovat v hraní za jiného člena rodiny.

Bude ve hře kooperace?
Kvůli přidané komplexnosti a náročnosti na vývoj určitě ne v základu, ale snad časem přibude formou DLC. Nicméně se pravděpodobně půjde připojit pouze do bitev, ne na mapu světa.

Půjdou stavět hrady ve vesnicích vlastněných hráčem?
Opět kvůli komplexnosti nakonec ne. Ukázalo se, že už by to na hráče bylo příliš mnoho starostí, které musí řešit v jeden okamžik.

Vyjde hra v předběžném přístupu?
Myslíme si, že nějaký druh early accessu by byl dobrý pro zpětnou vazbu komunity a ladění herních prvků. Také by to nedočkavým hráčům umožnilo vyzkoušet hru dřív. Proto máme v úmyslu se touto cestou v jistém bodě vydat, nicméně nevíme, kdy přesně.

Pokud se tedy navíc plánuje early access, plné vydání se najednou zdá ještě mnohem dál, než jsme si doteď mysleli. Ale nezní všechny ty nové a modernizované mechanismy prostě báječně?

Nejnovější články