Konec zkreslujících prodejních čísel?
zdroj: tisková zpráva

Konec zkreslujících prodejních čísel?

17. 8. 2008 14:14 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Pro PC herní scénu dosud nebylo počítání příliš fér, což se má změnit zahrnutím digitální distribuce a předplatného MMORPG.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Herním světem pravidelně hýbou oficiální žebříčky prodejů her, naznačující jasnou převahu a dominanci konzolových titulů. Bylo by však dobré zmínit, že zejména v případě PC segmentu tu citelně chybí doplňující pohled na online distribuci, o které tu nedávno mluvil Gabe Newell. Tím se dostáváme k Valve a jejich Steamu. Jeho marketingový manažer Doug Lombardi tvrdil, že PC verze Orange Boxu se od října do února prodávala výrazně lépe než její konzolové protějšky. U nich operoval s odhadem 1,5 milionu prodaných kusů (1 mil. v případě X360 verze, zbytek padá na vrub PS3 inkarnace), ale oba je měla trumfnout PC verze Orange Boxu - součtem klasických prodejů z obchodů a počtem stažených kopií právě ze Steamu (nicméně tohle počítání poněkud devalvuje skutečnost, že neexistuje nezávislý monitoring).

V USA, na největším herním trhu, mapuje herní scénu NPD Group, společnost, která se chce konečně začít věnovat i online distribučním kanálům, díky čemuž by se pohled na PC segment mohl výrazně vylepšit. Tady také díky započítání velkého balíku peněz plynoucího z kapes předplatitelů MMORPG světů, jako je World of Warcraft či Age of Conan, nemluvě o zde zmiňované digitální distribuci. V roce 2007 byl přitom dle NPD Group podíl PC hraní v USA pouze 14%, ale jak naznačují tyhle řádky, pro PC nebývá toto počítání úplně fér. Nepřesné je však také z pohledu, že zde úplně chybí údaje z půjčoven her a koneckonců své si k objemu tržeb řeknou i prodeje z druhé ruky, herní bazary. Leč s tímhle nelze moc operovat, nemluvě o nerealizovatelném sčítání. V němž by se však mohly objevit také dolary plynoucí ze služeb jako je Xbox Live a PlayStation Network.

Každopádně zde naznačená snaha NPD Group vzniká i díky kritice ze strany PC sféry - koneckonců nedávno bylo ústy Randy Studeho z PC Gaming Alliance připomenuto, že předplatné z MMORPG projektů vyneslo jenom v rámci prvního kvartálu 2008 celkem miliardu dolarů. Tedy částku, která připadá na vrub právě a jenom PC hrám. Jsem však tuze zvědav, jak dopadne přímé srovnání klasických vysoko rozpočtových herních projektů, tedy konzole vs PC, a to v klasických žánrech. Nepočítaje v to tedy MMORPG, jež sice nejsou PC výsadou, ale tahle platforma je pro ně přeci jenom ušitá více na míru. Tak nějak stále nevěřím, že by např. Call of Duty 4 i s přispěním digitální distribuce na PC slavilo větší prodejní úspěch, než na konzolových formátech, a vydavatelé nebyli o skutečném stavu věcí informováni. Ale třeba se pletu. Třeba se tu opravdu objevili "noví" PC zákazníci, kteří tu předtím nebyli, což by s rozmachem vysokorychlostního internetu zase nebylo úplně nelogické.

zdroj: Shacknews

mart

Nejnovější články