Letošní finále Wargaming.net League ve World of Tanks vyhráli Hellraisers i diváci
zdroj: tisková zpráva

Letošní finále Wargaming.net League ve World of Tanks vyhráli Hellraisers i diváci

3. 5. 2015 17:04 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Kategorie eSportů je pořád diskutovaným tématem. Někdo v ně věří, jiný se na ně dívá úkosem. Pokud bychom ale měli vidět pro eSporty světlou budoucnost, pak bude mít podobu velkých turnajů, které by měly vypadat třeba jako letošní Wargaming.net League Grand Finals ve World of Tanks, který se konala ve Varšavě. Dvoudenní akce totiž předvedla, jak by sportovní pojetí herního turnaje mělo vypadat nejen z hlediska dění na obrazovkách a plátnech, ale i v hledišti, kde zasedly tisíce fanoušků, kteří přišli prostě ze zájmu o hru.

Ačkoliv i letos turnaj doprovázely akce, na nichž se předváděly produkty Razeru, World of Tanks merchandise a diváci se mohli během turnaje utkávat v týmových duelech kolem stylového vojenského náklaďáku, šlo především o turnaj jako sportovní akci. Před zápasy probíhaly analýzy obou týmů, během zápasů komentátoři vysvětlovaly, co se děje pro ty, kteří se v zápase ztratili, ale především rychle a šikovně reagovali na dění na obrazovce. Dojem, že sledujete sportovní turnaj, byl opravdu přítomný a přesně takto bych si představoval, že budou podobné akce v jiných hrách probíhat.

Letošním ročníkem se neslo hned několik výrazných příběhů, které vtiskly WGL Grand Finals 2015 unikátní tvář. Prvním bylo zavedení nových pravidel, které týmům přiřazují roli útočníka a obránce. Výsledkem byly mnohem napínavější souboje než v minulém roce. Shodli se na tom nejen diváci, ale překvapivě a sympaticky i mnozí soutěžící a zástupci Wargamingu. Loňské několikaminutové manévrování, které vždy vrcholilo náhlým útokem, takže bylo brzy po všem, nyní vystřídaly mnohem napínavější a dynamičtější zápasy, kdy se pozice vedoucího týmu často přelévala. A platilo to hlavně druhý den, kdy po skupinových bojích prvního dne probíhalo čtvrtfinále.

WGL Grand Finals zdroj: tisková zpráva

První den byly vidět velké rozdíly mezi jednotlivými týmy. Zápasy často končily výsledkem 5-0, a ať už za tím byl prostý um nebo nervy prohrávajících, bylo velmi často po prvních dvou kolech jasné, kdo vyhraje. První den tak vypadli asijští (APAC) mistři Arete z Koreje a obhajující šampioni z Na'Vi měli suverénní skóre 10-0. První den tedy nepřinesl žádné velké překvapení. Do druhého dne postoupili všichni hlavní favorité, které doprovázel pár čínských týmů a velmi nadějně vyhlížející celoevropský tým Kazna Kru, který se zdál, že by mohl splnit roli černého koně.

A také, že ano. Pokud se podíváte na konečné výsledky, právě první čtyři celky napsaly kvarteto pozoruhodných příběhů. Prvním z nich je Kazna Kru. Tým, který nestojí na profesionálních smlouvách, se do Grand Finals dostal až na divokou kartu a patřil tak mezi outsidery. Už jejich první hra, v níž smázli korejské Arete 5-1 ale ukázala, že jde o hladový a rychle se adaptující tým. Postup do semifinále přes další zástupce evropského regionu (a miláčky polského publika) Schoolbus to jen podtrhl. Když pak Kazna Kru vedla v semifinále 3-1 nad čínským EL Gaming, zdálo se, že je postaráno o příběh o skromném týmu, který navzdory předpovědím postoupil až do finále. Jenže v tu chvíli vstoupil do hry příběh jiného týmu...

WGL Grand Finals zdroj: tisková zpráva

Čínský EL Gaming rozhodně nepatřil mezi favority. Dostal pětku od šampionů z Na'Vi, a i když do druhého dne postoupily dva čínské týmy, favorité je nepovažovali za velkou konkurenci, což bylo cítit hlavně z postoje právě Na'Vi. Takže když EL Gaming čelili ve čtvrtfinále WP.SC6, všichni je měli za předem vyřazené.

Číňané ovšem favority přejeli 5-2 a v semifinále čelili Kazna Kru. Evropané celkem suverénně vedli až do stavu 3-1, kdy si možná až příliš pohodově hrající Číňané řekli, že je třeba změnit taktiku. Manévrování náhle nahradil agresivní, přímočarý styl, kdy se čínské tanky vrhaly na Evropany bez ohledu na nějaké jemnůstky a bylo vidět, jak moc mají EL Gaming najetý právě tento styl boje. Série čtyř vítězství poslala EL Gaming do finále a jak moc se styl „všechno nebo nic“ líbil dokázal i fakt, že publikum, které původně fandilo hlavně Kazna Kru, v posledním kole hlasitě aplaudovalo „šíleným“ Číňanům.

Ve finále jsme všichni čekali, že se zopakuje souboj ze základní skupiny, tedy Na'Vi proti EL Gaming, ostatně nejeden fotbalový turnaj viděl podobný příběh. Jenže... Ačkoliv obhajující šampioni z Na'Vi ve čtvrtfinále vyřadili své velké rivaly z Virtus.Pro a tak nějak jsme brali jejich účast ve finále za jistou, čekal je ještě rusko-ukrajinský tým Hellraisers, což je přejmenovaný mančaft Unity z loňska. Ten jen tak tak (5-4) vyřadil čínské Yato Gaming a první kola, ač vždy těsná, působila, že převaha Na'Vi se nakonec ukáže.

Prostě se zdálo, že vítězství Hellraisers jsou těžce vydřená, zatímco jejich konkurenti v těch svých působili dominantně. Jenže pak se asi kapitán Hellraisers podíval směrem na východ a vytáhl čínskou strategii. Vpřed, vpřed, vpřed!

EL Gaming jsou ve finále zdroj: tisková zpráva

Přeřazení na mód „agrese“ totálně Na'Vi rozhodil a šampioni najednou nedokázali najít odpověď na opakované brutální nájezdy ze strany Hellraisers. Poslední kolo, které zpečetilo výhru Hellraisers 5-2, už ukázalo Na'Vi jako bezradné taktiky, kteří prostě nedokázali najít odpověď na nový styl soupeře.

Před velkým finále, kde se ocitly dva nečekané týmy, ještě proběhlo intermezzo v podobě souboje o třetí místo. Dovolím si tipovat, že velká část sálu fandila Kazna Kru a vše vypadalo na velké překvapení hned v prvním kole, kdy Kazna Kru vedla. Ale pak vypadly servery, za víkend už poněkolikáté (což je asi nejzávažnější věc, jež lze organizátorům vytknout), a než byly znovu nahozeny, oba týmy se mentálně přeladily. Na'Vi se zjevně stihli oklepat z vyřazení v semifinále a rozhodli se, že urvou alespoň bronz. Kazna Kru už pak nedokázali najít ztracenou pohodu. Výsledek 5-0 byl opravdu krutý, ale zdálo se, že svou roli sehrála obrovská zkušenost na straně loňských mistrů.

Hellraisers se právě stali mistry zdroj: tisková zpráva

Po strhujících bojích v semifinále pak bylo finále poněkud zklamáním, protože se většinu času hrálo „na jednu branku.“ EL Gaming jako kdyby zapomněli taktiku, s níž se do finále dostali a místo agresivity začali taktizovat. Navíc bylo zcela evidentní, že jim nesedí mapa Ruinberg, kde Hellraisers lépe manévrovali a jejich lepší týmová souhra a strategie ničila pokusy Číňanů. Když už se dostali k tomu, aby zkusili svou taktiku agrese, Hellraisers byli připravení. V tu chvíli totiž dominovali i individuálně a bylo vidět, že jsou si jistí vítězstvím. Což se po výhře 7-1 stalo realitou a Hellraisers se stali novými mistry světa.

Grand Finals rozhodně nechyběla atmosféra a napětí. Obě semifinále byla skvělým příkladem napínavých zápasů, kdy nic není jisté, a po celou dobu konání turnaje atmosféru skvěle doplňovalo publikum. To si zaslouží zmínku na konec. Je vzácné vidět fanoušky všech věkových vrstev a obou pohlaví, kteří se prostě baví buď děním na plátnech, nebo atmosférou své oblíbené hry. Hlasitě potleskem a výskáním oceňovali povedené akce hráčů, fandili „svým“ týmům a hodně se zasloužili o to, že sportovní styl turnaje Wargamingu vyšel. Dobře se doplnily obě klíčové složky – účinkující i publikum.

Bez komentáře by to nešlo zdroj: tisková zpráva

A co vylepšit do příště? Rozhodně by bylo příjemné minimalizovat technické záseky na nulu. Co Wargaming neovlivní, je kvalita kvalifikovaných. Bylo vidět, že Americké týmy mají co dohánět a APAC region trochu trpí malou konkurencí, což mi v rozhovoru naznačil i kapitán Arete. A také bylo během turnaje velmi obtížné zjistit výsledky zápasů ze sekundární scény - okamžitá aktualizace na oficiálních stránkách by byla nejlepší. Ale jinak se z letošní Grand Finals vyklubala povedená akce, kterou bylo zábavné sledovat, i když s World of Tanks netrávíte každý den.

Nejnovější články