Hry a stát
Mluvit o videohrách na univerzitní půdě už není nic rouhačského nebo nevídaného. Vysoké školy se skrz své studenty a kantory podílí na vývoji specifických částí komerčních her, zaměstnávají herní výzkumníky, a v posledních letech se zaměřují přímo na podporu oborů souvisejících s herním vývojem. Jakub Gemrot jeden takový vede na Matematicko-fyzikální fakultě Univezity Karlovy a v novém Levelu 272 si s ním povídal Pavel Dobrovský.
Když se ale řekne stát a hry, většina lidí si více než vzdělávání představí dotace. I nad jejich smyslem se proto v novém Levelu zamýšlíme. Jakub Kovář se podrobně podíval na to, jak dopadly státní podpory hernímu průmyslu v zahraničí, jak se osvědčily, a kde naopak selhaly. Může vůbec někdy stát skutečně pomoci v tak dynamické oblasti, jakou je vývoj videoher?
Rozumíš mi?
Podle mnohých vědců je jazyk a způsob jeho použití jednou z nejpodstatnějších věcí, která nás odlišuje od zvířat, a která nám také značně pomohla ve vývoji. V roce 2009 jsme věděli o více než 6900 unikátních jazycích, ve zhruba 250 jazykových rodinách. Jedná se o nedílnou součást každodenního života, a mnoho her si je síly jazyka vědomo hlouběji, než kam sahá prosté napsání scénáře. Nad zakomponováním jazykových prvků do her, které tvůrcům pomáhá při vytváření uvěřitelnějších a živoucích světů se ve svém tématu zamyslela Gabriela Šuterová.
Sólo i dohromady
Ubíjející rutina pěti pracovních dnů a pravidelného víkendového povyražení brzy semele i ty nejodolnější dělníky velkoměsta. Obvykle pak následuje prudké vyhoření a taktický ústup do dalekých cizích krajů, kde při meditacích na pláži pod palmami dotyčný přemýšlí o smyslu života, vesmíru a vůbec. Někdy, když už má dost zkušeností a kontaktů, dojde k tomu, jestli by náhodou nebylo lepší na celý ten kancelářsko-korporátní cirkus hodit bobek. A raději zkusit přeměnit sebe sama z anonymní komodity, se kterou obchodují jiní, na sebevědomého freelancera, který prodává sám sebe. V novém Levelu vám článek Honzy Horčíka představí dva úspěšné české herní freelancery a jejich pohled na možnosti, které dnešní doba lidem, jako jsou oni, nabízí.
Virtuální útoky
S tím, jak se náš svět stává čím dál tím více „kyber“, bývá v médiích čím dál tím častěji skloňován termín kyberbezpečnost. Však to znáte, každou chvilku řešíte nějaký otravný e-mail s potvrzením přístupu k uživatelskému profilu, opětovnou autorizaci již stokrát autorizovaných účtů, zbytečné SMSky s dvoufázovým ověřením… je tohle vlastně vůbec nutné? Bohužel ano. Ve hrách totiž často zahučí nezanedbatelné množství času i peněz, navíc daleko větší nebezpečí spočívá v propojení s jinými službami a v uložených informacích (čísla kreditních karet, nápovědy k heslům), která útočníkům umožní škodit dál a jinde. Více o fenoménu kyberbezpečnosti a jeho spojení s herním světem se dozvíte v tématu Honzy Olejníka.
LEVEL vychází i v elektronické verzi!
LEVEL je vedle papírové podoby k dispozici i v elektronické verzi za 79 korun - je tedy o dvacku levnější než na stáncích. Všechny podstatné informace o tom, jak elektronický Level získat, najdete v tomto článku. Prostřednictvím aplikací Alza Media a Floowie si také e-verzi Levelu můžete přečíst na webu nebo na zařízeních s iOS či Androidem. Stačí k tomu mít jen JEDEN účet, a tím pádem i JEDEN zakoupený časopis.
Podrobný obsah Levelu 272 si prostudujte na stránkách level.cz, kde zároveň najdete všechny potřebné informace o předplatném, o autorech a obecně redakci Levelu. Se svými postřehy na konto Levelu nás zastihnete na emailu redakce@level.cz nebo na Facebook stránce Levelu.