Mafia III měla mít nebývale brutální úvod, vývojáři ho radši kompletně zničili
zdroj: tisková zpráva

Mafia III měla mít nebývale brutální úvod, vývojáři ho radši kompletně zničili

12. 7. 2018 17:00 | Téma | autor: Václav Pecháček |

Způsob, jakým Mafia III vyprávěla svůj příběh, byl jednou z celkem mála věcí, které se mi na hře opravdu zamlouvaly. Retrospektivní dokument propojený se soudním procesem vás efektivně navnadil na myšlenku, že hlavní hrdina Lincoln Clay spáchá něco velkého – něco, kvůli čemu se o něj bude zajímat celá Amerika. Dokumentárními záběry také celý příběh začíná. Teď se ale ukázalo, že původně měl začátek vypadat jinak – a tvůrci ho radši vymazali z vlastních serverů.

Původně jste měli ještě před úvodními titulky skočit přímo do hry a seznámit se s Lincolnovou temnou minulostí. První hratelné momenty vám měly ukázat, proč se vlastně musel vydat do války ve Vietnamu. Byla to ale tak kontroverzní scéna, že ji vývojáři nakonec do hry nezařadili. Ba co víc, úplně ji vymazali, aby ji nikdo nemohl vynést ven.

Na konferenci v Brightonu o scéně povyprávěl Andrew Wilson, výkonný producent studia Hangar 13 (skrze Eurogamer): „Už neexistuje. Doslova. Kdyby někdy unikla bez jakéhokoli kontextu, vypadalo by to strašně, protože takhle oddělená od hry je pochopitelně ještě víc šokující.“

Lincoln a jeho přátelé měli být v původním prologu přepadeni gangem a následovala extrémně násilná sekvence, při níž hlavní hrdina zabije policistu a následně se rychle dá k armádě, aby unikl spravedlnosti. Mafia III se extrémní brutality a kontroverzních témat rozhodně nebojí, takže by mě zajímalo, jak asi musela vypadat smazaná situace.

Mafia III zdroj: tisková zpráva

Její brutalita ovšem není jediný důvod, proč na ni ve finální verzi hry nakonec nenarazíte. Asi ještě důležitější je skutečnost, že do příběhu zkrátka neseděla. Kreativci si ji vymysleli poměrně pozdě a přidali ji ke hře jako jednu z posledních. To ale znamenalo, že tahle bezesporu extrémně důležitá kapitola Lincolnova života byla herním světem jaksi pozapomenuta.

Dialogy byly tou dobou hotové, takže se o celé situaci nikdo ve hře nezmiňoval, dokonce ani postavy, které se jí zúčastnily a u kterých by to dávalo smysl. Do finální verze hry přežilo pár náznaků, například během konverzací otce Jamese s Lincolnem, ale autoři si za svým rozhodnutím prolog odstranit stojí, a v tomhle světle to dává smysl.

Dalším zajímavým tématem byla osobnost samotného Lincolna. Subjektivně mi přišel jako dobrá postava, ani černá, ani bílá (z morálního hlediska). Bavilo mě jeho odhodlání a nezlomnost, děsila jeho krutost a brutalita – jen mi občas bylo trochu nepříjemně z představy, že si Hangar 13 takhle nějak představuje kladného hrdinu. Hodní kluci chladnokrevně nepodřezávají krky bojovým nožem.

Ale ve studiu si toho zjevně byli vědomi. Při vývoji si prý o Lincolnovi řekli: „Nesmí být dokonalý. Musí mít chyby. Nesmíme ho vystavit na piedestal a říct, že tohle je idealizovaný afroamerický hrdina, protože pak to nebude působit pravdivě nebo upřímně.“

Jsem rád, že Lincolnova poněkud psychopatická nátura je tvůrčí záměr, a koneckonců na tom není nic špatného – Vito Scaletta z dvojky byl taky prvotřídní magor. A kdyby vám postříleli celou rodinu a prohnali kulku hlavou, taky by vám to asi na mentálním zdraví nepřidalo.

A tak je hlavně škoda, že hratelnost brzo sklouzne do šedé a nezajímavé rutiny a že krásné New Bordeaux vůbec nepůsobí jako živé město po vzoru GTA. Kdyby byl Lincolnův příběh nalepen na zajímavější hře, ostudu by podle mě neudělal, i když mi, pravda, chybí trochu civilizovanější projev elegantního (a přece jen docela humánního) gangstera Tommyho Angela.

Ale stejně bych se na scénu tak kontroverzní, že ji vývojáři radši vymazali ze světa a ani oni sami se k ní už nikdy nedostanou, ze zvědavosti rád podíval.

Nejnovější články